اعطای درجه عالی لابراتوار آربوویروس ها و تب های خونریزی دهنده ویروسی به انستیتوپاستور

آنی غذا: مدیر روابط عمومی انستیتو پاستور ایران از کسب درجه عالی لابراتوار آربوویروس ها و تب های خونریزی دهنده ویروسی در آزمون مهارت آزمایی سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۳ آگاهی داد.
دکتر احسان مصطفوی در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: در برنامه مهارت آزمایی که با هدف بررسی و ارزیابی توانایی لابراتوار های مرجع کشورها در تشخیص و شناسایی تب های خونریزی دهنده ویروسی، توسط لابراتوار مورد تایید سازمان بهداشت جهانی در استرالیا برای لابراتوار های منتخب در سرتاسر جهان برگزار گردید، نمونه های مجهول از نظر آلودگی به ویروس های مرگبار عامل تب های خونریزی دهنده ویروسی مورد بررسی قرار گرفتند.
وی ادامه داد: برنامه مهارت آزمایی تب های خونریزی دهنده ویروسی سازمان بهداشت جهانی، با ارزیابی توانایی لابراتوار های مرجع در تشخیص این بیماریها، نقش مهمی در ارزیابی و ارتقای این لابراتوار ها دارد و با انجام آزمایش های دقیق و حساس به این لابراتوار ها کمک می نماید تا در پیشگیری و درمان این بیماریها موثرتر عمل کنند.
او اشاره کرد: در این راستا، لابراتوار مرجع کشوری آربوویروس ها و تب های خونریزی دهنده ویروسی انستیتو پاستور ایران به عنوان یکی از لابراتوار های برتر در این زمینه توانست در سال ۲۰۲۳ با کسب درجه عالی (صحت ۱۰۰ درصد) کیفیت و اعتبار خودرا در سطح جهانی نشان دهد.
وی با اشاره به این که لابراتوار آربوویروس ها و تب های خونریزی دهنده ویروسی انستیتو پاستور ایران در سال ۱۳۷۹ به راه افتاده است، اشاره کرد: همین طور از سال ۱۳۸۸ باتوجه به استقرار مدیریت کیفیت، این لابراتوار توانست تاییدیه مرجع کشوری را از لابراتوار مرجع سلامت وزارت بهداشت بگیرد و به عنوان لابراتوار مرجع کشوری آربوویروس ها و تب های خونریزی دهنده ویروسی فعالیت کند.
وی در خاتمه اشاره کرد: لازم به ذکر است که تب های خونریزی دهنده ویروسی به عنوان بیماریهای عفونی خطرناک، با علائمی شامل تب، لرز، درد عضلات، بی اشتهایی، سردرد و خونریزی های شدید همراه هستند. ویروس هایی مانند ویروس ابولا، ماربورگ، تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو و ویروس تب دره ریفت، همچون ویروس هایی هستند که می توانند این بیماریها را ایجاد کنند.