رییس سازمان اورژانس خبر داد: ورود ۱۵۰۰ دستگاه آمبولانس طی سال جاری و سال آینده به ناوگان اورژانس

به گزارش آنی غذا، مرکزی رئیس سازمان اورژانس کشور از خرید ۱۵۰۰ دستگاه آمبولانس طی سال جاری و سال آینده در کشور اطلاع داد.
دکتر جعفر میعادفر ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در جریان بازدید از تعمیرگاه متمرکز اورژانس ۱۱۵ استان مرکزی در جمع خبرنگاران اظهار نمود: مبحث آمبولانس یکی از جدید ترین امور در وزارت بهداشت، سازمان اورژانس، دولت و مجلس شورای اسلامی است و در مساله فرسودگی ناوگان اورژانس کشور اتفاق نظر وجود دارد و باید به صورت اورژانسی به این مساله رسیدگی شود.
وی ضمن اشاره به تصمیمات دولت در زمینه تقویت این ناوگان فرسوده بیان نمود: دولت در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳.۵ همت اعتبار تعیین کرده است که ۱.۵ همت از محل عوارض سیگار و ۲ همت از حوادث ترافیکی تامین گردد، همینطور منابعی هم پارسال برای تأمین آمبولانس اختصاص یافت و هم اکنون مناقصه خرید ۵۰۰ دستگاه آمبولانس انجام شده و قرارداد هم امضا شده است و مراحل بعدی کار در جریان است. افزایش ۲۵ درصدی همین قرارداد و افزایش تعداد آمبولانس ها به ۶۲۵ دستگاه هم در دستور کار قرار دارد.
میعادفر ضمن اشاره به این که طبق این قرارداد، برخی از آمبولانس ها به بیمارستان ها و باقی به اورژانس ۱۱۵ اختصاص می یابد، اضافه کرد: بطور قطع با تخصیص مرحله نخست از بودجه تعیین شده در سالجاری، اولین مرحله مناقصه جدید خرید آمبولانس انجام می گیرد و برنامه داریم که سال جاری و سال آینده حداقل ۱۵۰۰ دستگاه آمبولانس وارد ناوگان اورژانس شود و امیدواریم بودجه سال جاری هم در سال آینده پایدار باشد.
وی خاطرنشان کرد: توسعه اورژانس موتوری در دستور کار سازمان قرار دارد چونکه در شهرها با ترافیک روبرو می باشیم و این ترافیک زمان ارائه ی خدمت را قدری تحت تأثیر قرار داده است به همین دلیل، خرید ۳۰۰ دستگاه موتورلانس و توزیع آن در شهرهای بزرگ کشور مدنظر است تا مدیریت زمان برای ارائه ی خدمت به خوبی انجام گیرد.
رئیس سازمان اورژانس کشور ضمن اشاره به جذب ۳۵۰۰ نفر نیروی انسانی برپایه برنامه استخدامی وزارت بهداشت، بیان نمود: بسته به نیازها و چالش های هر استان توزیع نیروها انجام می گیرد.
وی به راه اندازی خیرین اورژانس کشور اشاره نمود و اضافه کرد: فعالیت این خیرین در استان مرکزی موفق بوده است و درحال توسعه این مورد در سطح کشور هستیم، جلسه مجمع، هفته گذشته برگزار شد و درصدد تشکیل هیات امنا و ثبت این مجموعه هستیم تا بتوانیم از ظرفیت خیرین در زمینه توسعه زیرساختی، تأمین آمبولانس و افزایش پایگاه های اورژانس استفاده نماییم، خوشبختانه نخستین مجموعه خیرین اورژانس در استان مرکزی و دانشگاه علوم پزشکی اراک به راه افتاده است و همه پایگاه های اورژانس ها در این استان، از حالت کانکسی و استیجاری خارج شده است و خیرین در این حوزه کمک شایانی داشتند. شاخص ترین این اقدامات خیرین، پایگاه اورژانس هوایی استان مرکزی است که امروز هم روند توسعه آن دنبال می شود و با ورود خیرین، عملیات اجرایی فاز دوم شروع می شود تا در حوزه آموزشی و مرکز اورژانس هوایی کشور محور و قطب کشور باشد و در چارچوب فضای اردوگاهی مورد استفاده قرار گیرد.
میعادفر در مورد فعالیت تعمیرگاه متمرکز اورژانس ۱۱۵ استان مرکزی اظهار نمود: به هر میزان به مرز خودکفایی نزدیک شویم، بطور قطع در امور موفق تر خواهیم بود چونکه فعالیتهای سازمان اورژانس کشور ۲۴ ساعته است و فعالیت مراکز تعمیرگاهی آمبولانس در کشور که شاید تعداد آنها به حدود ۱۰ تعمیرگاه برسد، این امکان را می دهد که در تمام طول ۲۴ ساعت اگر مشکلی برای آمبولانس ها ایجاد شود با رفتن به این مراکز به سرعت رفع اشکال شده و به ناوگان بازگردد چونکه در فعالیتهای اورژانس، هر یک آمبولانس، بسیار پرارزش است چونکه ناوگان فرسوده است و اگر یک آمبولانس از رده خدماتی بیرون برود امکان دارد نتوانیم تعدادی مأموریت را کمک رسانی نماییم بنابراین این مراکز کمک شایانی به ناوگان خواهند کرد.
وی افزود: میتوان این ظرفیت را فعال کرد تا به دانشگاه های علوم پزشکی استانهای همجوار ارائه ی خدمت صورت گیرد که این امر ماندگاری این سیستم و در عین حال رفع مشکلات استانهای همجوار را به دنبال خواهد داشت.
رئیس سازمان اورژانس کشور در مورد کمک به توسعه این مرکز تعمیرگاهی اظهار داشت: ظاهرا این مرکز نیازمند یک یدک کش است که ابتدای امر باید مجوز کمیسیون ماده ۲ درمورد تأمین آن دریافت شود و سازمان هم مساعدت هایی در این امر خواهد داشت.