تاكید معاون درمان وزارت بهداشت: اعلام پایان وضعیت اضطراری به معنای پایان کرونا نیست

به گزارش آنی غذا، معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: اعلام پایان وضعیت اضطراری کرونا به هیچ عنوان به معنای پایان وجود کرونا نیست؛ سازمان بهداشت جهانی تنها ˮشرایط اضطراریˮ را پایان یافته اعلام نموده است.
دکتر سعید کریمی در گفتگو با ایسنا، در رابطه با اعلام پایان وضعیت اضطراری کرونا از جانب سازمان جهانی بهداشت، اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی بر مبنای دستورالعمل های خود این نتیجه گیری را کرد و خیلی هم زود این اتفاق نیفتاده است؛ بیشتر از سه سال از آغاز همه گیری کووید۱۹ گذشته است و ویروس ها هم معمولاً به همین شیوه عمل می کنند که بعد از مدتی سرایت پذیری آنها افزایش پیدا کرده اما کشندگی آنها کاسته می شود و بدین سان به بیماری هایی تبدیل می شوند که دیگر حالت پاندمی و جهانی ندارند و امکان دارد در بعضی محل ها وجود داشته باشند.
وی با تکیه بر این که اعلام پایان وضعیت اضطراری کرونا به هیچ عنوان به معنای پایان وجود کرونا نیست، اظهار نمود: همانطور که آنفلوآنزایی که ۱۰۰ سال پیش بروز پیدا کرد، هنوز تمام نشده است، کرونا هم تمام نمی شود و احتیاج به رعایت دارد. سازمان بهداشت جهانی تنها “شرایط اضطراری” را پایان یافته اعلام نموده است.
او افزود: سفارش ما اینست که افرادی که بیماری زمینه ای دارند حتما از خود مراقبت کنند؛ چونکه خودمراقبتی مهم ترین اصل است. افراد عادی شاید با مبتلا شدن به ویروس گرفتار مشکل خاصی نشوند، اما یک بیمار زمینه ای امکان دارد شرایط سختی را تجربه کند و کارش به بستری در ICU و مرگ و میر برسد؛ بنابراین ماسک زدن در فضای سربسته و حفظ فاصله فیزیکی لازم است.
کریمی ضمن اشاره به این که هر دستورالعمل مقابله ای با بیماری امکان دارد پس از مدتی بسته به شرایط تغییر کند، بیان نمود: آخرین دستورالعمل ما این بود که در فضای باز استفاده از ماسک لازم نیست و در مورد واکسن هم سفارش این بوده است که افراد بالای ۱۸ سال بعد از شش ماه از تزریق آخرین دز واکسن و یا به صورت کلی سالی یکبار مبادرت به تزریق واکسن کنند.
وی در رابطه با وضعیت فعلی بروز کرونا در کشور هم به ایسنا اظهار داشت: خوشبختانه روند بیماری کاهشی است و از حدود هفتم فروردین که قله پیک موج هشتم را داشتیم تا کنون روند کاهش داشته است. نمی توان گفت این موج تمام شده است چون دیدیم که موجی دو کوهانه بوده است ولی اگر پروتکل ها به خوبی رعایت شود به نظر می آید که نزدیک به شرایط با ثبات هستیم.
معاون در مان وزارت بهداشت با تکیه بر اینکه نمی توان از بروز موج نهم بیماری پیشبینی داشت، اظهار نمود: این مورد وابسته به اینکه است که جهش جدیدی از بیماری اتفاق افتد یا خیر؟ اما فعلاً در شیب نزولی بیماری قرار داریم.