معاون رئیس جمهور تاكید كرد ایران، پیشرو در کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان

آنی غذا: بنابر اظهارات معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، در سالهای پس از انقلاب اسلامی، ایران توانسته مرگ و میر مادران را تا ۹۰ درصد کاهش داده و یکی از کشورهای پیشرو در کاهش مرگ و میر مادران باشد، به طوریکه مرگ و میر مادران را از ۲۵۰ در ۱۰۰ هزار به ۱۸ در ۱۰۰ هزار رسانده است.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، انسیه خزعلی در افتتاحیه بیست و ششمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای گروه ۵ که شامل عراق، افغانستان، پاکستان، ایران و تاجیکستان است، اظهار داشت: با این نشست امیدوارم بتوانیم با همکاری کشورهای همسایه هم جلوگیری از بیماری های مسری را توسعه دهیم و هم بهداشت و درمان را در منطقه به صورت فراگیر پشتیبانی نماییم.
وی ادامه داد: حقیقتا نعمتی که باید به آن دقت کنیم و گاه مغفول می ماند، صحت و سلامتی است که زیربنا و پایه همه حرکت های تعالی بخش است. نعمت صحت و سلامت بسیار اهمیت داشته و به صورت ویژه پرداختن به سلامتی زنان در هر دو بخش درمان و آموزش حائز اهمیت می باشد. ما نیاز داریم زنان را بعنوان محور سلامت و آموزش در خانواده به رسمیت شناخته و در برنامه ها اولویت ویژه ای را برای آموزش زنان و برای سلامت آنها هزینه نماییم چونکه زنان محور خانواده هستند و سلامتی، تندرستی، شادی و نشاط آنها به کل خانواده و فرزندان منتقل می شود و از سویی آموزش دهنده و تربیت کننده نسل هستند.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: معتقدم آموزش مسائل بهداشتی هم به صورت خاص، مهارتی و تخصصی و هم به صورت عام باید در نظر گرفته شود. خوشبختانه در ایران ۶۰ درصد از دانشجویان پزشکی و ۴۰ درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و کادر پزشکی را زنان می سازند، به صورتی که حالا در همه رشته ها می توانیم برای زنان، پزشک و متخصص زن داشته باشیم، برای کسانی که می خواهند مسئله انطباق صورت گیرد که یکی از قوانین جمهوری اسلامی ایران هم هست، قابل انجام است.
وی اظهار داشت: در سالهای پس از انقلاب اسلامی، ایران توانسته مرگ و میر مادران را تا ۹۰ درصد کاهش داده و یکی از کشورهای پیشرو در کاهش مرگ و میر مادران است. به صورتی که مرگ و میر مادران را از ۲۵۰ در ۱۰۰ هزار به ۱۸ در ۱۰۰ هزار رسانده است. همینطور مرگ و میر نوزادان به یک درصد کاسته شده است.
خزعلی با اشاره به اینکه در حوزه تأمین مسائل تغذیه ای و نیاز مادران هم اقدامات خوبی در ایران انجام شده است، اظهار نمود: بعنوان مثال در حوزه کمبود آهن که یکی از مسائل مبتلابه زنان است، ایران ۱۳ درصد، آمریکا ۱۷ درصد و کشورهایی مانند فرانسه ۲۳ درصد کمبود آهن دارند ازاین رو ایران توانسته با برنامه تغذیه ای و حمایتی خود، خیلی از این کمبودها را مهار کند.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار داشت: امیدواریم با تلاش جدی که در این راه صورت می گیرد، همکاری و همدلی بین کشورهای منطقه بیشتر از پیش باشد و ما در منطقه هم بیماری های مسری را مهار و ریشه کن نماییم و هم بتوانیم سطح بهداشت و درمان زنان را بالاتر بریم تا زنان با توانمندی خودشان و با آموزشی که می بینند و می دهند، در سرتاسر جهان الگو باشند.
خزعلی تصریح کرد: خرسندم که در این جلسه قراردادی بسته شده و برخی از خواهران مان از افغانستان برای آموزش های پزشکی به ایران خواهند آمد. از کشورهای دیگر هم مانند عراق دانشجویانی داشتیم. در عین حال معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری آمادگی دارد شرایطی را فراهم آورد که در آموزش و مهارت های خاص کارآفرینی و توانمندسازی زنان با کشورهای منطقه همکاری کند. در عین حال پیشنهاد کمیته سلامت زنان را مطرح می کنم و امیدوارم نشست بعدی ما در زمینه سلامت زنان و مادران برگزار گردد.