مطالعات نشان می دهد؛ باکتری E Coli در گوشت علت بروز خیلی از عفونت های مجاری ادرار

آنی غذا: باکتری E. coli یکی از علل مسمومیت غذایی است، اما یک مطالعه جدید نشان میدهد که این میکروب های نهفته در گوشت ممکنست عامل حدودا نیم میلیون مورد عفونت دستگاه ادراری باشند.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از هلث دی نیوز، عفونت دستگاه ادراری بسیار شایع است و بیش از نیمی از زنان حداقل یک دفعه در زندگی خود به آن مبتلا می شوند. اکثریت قریب به اتفاق این عفونت ها بوسیله باکتری E. coli ایجاد می شود.
اگر چه E. coli ممکنست بیشتر به سبب شیوع مسمومیت های غذایی شناخته شود، اما بیشتر گونه های باکتری در حقیقت بی ضرر هستند. در حقیقت، E. coli به عنوان قسمتی از مجموعه وسیعی از باکتری های مفید که میکروبیوم بدن را می سازند، در روده انسان زندگی می کند.
با این حال، گاهی اوقات، زمانی که E. coli ساکن روده وارد مدفوع می شود، می تواند به دستگاه ادراری رفته و موجب عفونت دستگاه ادراری شود.
«لنس پرایس»، نویسنده این مطالعه و میکروبیولوژیست و استاد دانشگاه جورج واشنگتن، اظهار داشت: «حداقل این باکتری منبع بیشتر عفونت های ادراری است.»
تیم پرایس شواهد ژنتیکی یافتند که نشان میدهد تعدادی از عفونت های ادراری ناشی از E. coli موجود در مرغ، بوقلمون و گوشتی است که مردم از فروشگاه های مواد غذایی می خرند.
محققان تخمین زدند که حدود ۸ درصد از عفونت های ادراری ناشی از E. coli را می توان در یک منبع غذایی ردیابی کرد.
به گفته پژوهشگران، عفونت های ادراری خصوصاً در بین زنان شایع است، که ۳۰ برابر بیش از مردان به آن مبتلا می شوند. زنان عمدتا به سبب آناتومی لطمه پذیر هستند: دهانه مجرای ادرار در نزدیکی مقعد قرار دارد و موجب می شود E. coli آسان تر راه خودرا به مجرای ادرار پیدا کند.
در بیشتر موارد، عفونت های ادراری در مثانه رخ می دهند و علائمی مانند تکرر ادرار، سوزش در هنگام ادرار و درد زیر شکم ایجاد می کنند. در تعداد کمی از موارد، عفونت های ادراری در صورت انتشار به کلیه ها یا خون منجر به عفونت های جدی تر و حتی تهدید کننده جان می شوند.
این مطالعه که اخیراً انتشار یافت، نخستین موردی نیست که نشان میدهد E. coli بوسیله غذا در عفونت های ادراری نقش دارد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۰۵ به این نتیجه رسید که شیوع عفونت ادراری در چند ایالت، احیانا ناشی از مواد غذایی آلوده با “منشأ حیوانی” بوده است.

منبع: