گزارش جدید محققان؛ ۵۰ درصد جمعیت جهان تا ۲۰۳۵ اضافه وزن خواهند داشت

آنی غذا: به گزارش آنی غذا، کارشناسان می گویند مقابله با بحران چاقی در جهان به چیزی بیشتر از گفتن به مردم برای پیروی از تغذیه سالم و ورزش بیشتر نیاز دارد.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از هلث لاین، یک گزارش جدید پیشبینی می کند که نیمی از مردم جهان تا سال ۲۰۳۵ اضافه وزن داشته یا چاق خواهند بود.
گزارش اطلس چاقی جهانی ۲۰۲۳ نشان داده است که این افزایش تا سال ۲۰۳۵ به ۱.۵ میلیارد بزرگسال و نزدیک به ۴۰۰ میلیون کودک مبتلا به چاقی خواهد رسید.
نویسندگان این گزارش می گویند که این افزایش می تواند بر سیستم های مراقبت های بهداشتی فشار وارد کند و ۴ تریلیون دلار خسارت اقتصادی به بار آورد.
ناامنی غذایی و تغییرات آب و هوایی از علل این افزایش روند چاقی است.
مدل سازی فدراسیون جهانی چاقی همینطور پیش بینی نمود که نرخ چاقی در میان کودکان به صورت قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت و در میان پسران دو برابر می شود و به ۲۰۸ میلیون نفر می رسد و با افزایش ۱۲۵ درصدی در میان دختران به ۱۷۵ میلیون نفر می رسد.
دکتر «لوئیز باور»، رئیس فدراسیون جهانی چاقی، در اطلاعیه ای مطبوعاتی اظهار داشت: «دولت ها و سیاست گذاران در سرتاسر جهان باید تمام تلاش خویش را برای پیشگیری از انتقال هزینه های بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی به نسل جوان انجام دهند. این به معنای نگاه فوری به سیستم ها و عوامل ریشه ای است که منجر به چاقی می شود. اگر حالا با هم عمل نماییم، این فرصت را خواهیم داشت که در آینده به میلیاردها نفر کمک نماییم.»
وی در ادامه می افزاید: «چاقی با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی همچون بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و انواع خاصی از سرطان مرتبط می باشد. اگر نرخ چاقی به افزایش خود ادامه دهد، می تواند منجر به افزایش این شرایط سلامتی شود و در نتیجه هزینه های مراقبت های بهداشتی بالاتر و کیفیت زندگی پایین تر برای افراد ایجاد شود.»
برخی از بیشترین افزایش ها در نرخ اضافه وزن و چاقی احتمالا در کشورهای با درآمد کم و متوسط رو به پایین دیده می شود، که سیستم های بهداشتی آنها در بین کم آماده ترین کشورها برای تطبیق با اقدامات پیشگیری و درمان بیشتر هستند.
عواملی که سبب افزایش نرخ مشکلات اضافه وزن و چاقی می شوند پیچیده هستند. کارشناسان می گویند که نمی شود فقط به مردم اظهار داشت که سالم تر غذا بخورند و بیشتر ورزش کنند.
عوامل مختلف خارج از تغذیه غذایی، همچون استعداد ژنتیکی و افزایش “آلاینده های چاق زا” در محیط زیست هم می توانند این روند را بالا برند.
در این گزارش آمده است: «آلاینده های شیمیایی دارای خواص تأثیرگذار بر غدد درون ریز هستند که سبب افزایش وزن و چاقی می شوند. این آلاینده های شیمیایی که در مجموع به آنها اختلالات غدد درون ریز گفته می شود، در بسته بندی مواد غذایی، لوازم آرایشی، گرد و غبار کنار جاده ها و اثاثیه منزل شناسایی شده اند.»
حتی تغییرات آب و هوایی هم در این امر نقش دارند.
در این گزارش آمده است: «تغییرات آب و هوا ناامنی غذایی را می افزایند. در حالیکه ناامنی غذایی شدید منجر به سو تغذیه می شود، ناامنی غذایی خفیف یا متوسط با چاقی مرتبط می باشد.»