وزیر بهداشت: باوجود تحریم ها، ایران در زمینه سلامت به خودکفایی رسیده است

به گزارش آنی غذا، وزیر بهداشت ضمن اشاره به خودکفایی ایران در خیلی از زمینه ها همچون حوزه سلامت باوجود تحریم ها، در عین حال در رابطه با توافق با کشور بورکینافاسو توضیح داد و برای همکاری در زمینه های آموزشی، پژوهشی، درمان، دارو، بهداشت و… اعلام آمادگی کرد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با وزیر بهداشت کشور بورکینافاسو، اظهار داشت: دوستی بین دو کشور ایران و بورکینافاسو، باید خودش را در همه سطوح نشان دهد. بطوریکه همه کسانی که از بیرون مشاهده می کنند باید بدانند که دوستی ما عمیق بوده و روابط اقتصادی، سیاسی و سلامت با یکدیگر داریم و دوستی مان بصورت عملی نشان داده شود.
وی ادامه داد: کشور ما کشوری انقلابی است و متاسفانه کشورهای متخاصم در حوزه تحریم شرایط بدی را برای ما قائل شدند. در این تحریم همه چیز را حتی در مسائل انسانی مانند دارو، مسائل پزشکی و… هم مورد تحریم قرار دادند.
عین اللهی افزود: امروزه با وجود تحریم ها، ایران در همه حوزه ها همچون حوزه سلامت به خودکفایی رسیده است. هم اکنون ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشورمان را خودمان تولید می نماییم. پیشرفت های خوبی را در تولید تجهیزات و لوازم پزشکی داشتیم و حتی تجهیزات پیشرفته پزشکی را هم خودمان تولید می نماییم. همین طور در کرونا شش نوع واکسن را تولید کردیم و امروزه نه فقط نیاز خودمان بلکه نیاز سایر کشورها را هم می توانیم تامین نماییم. ۵۱ دانشگاه و ۱۶ دانشکده علوم پزشکی داریم. در کشور ما دانشگاه های پزشکی زیر مجموعه وزارت بهداشت هستند که در این دانشگاه ها ۲۷۰ هزار دانشجو و ۲۰ هزار عضو هیات علمی داریم و ۷۰۰۰ دانشجوی خارجی در همه مقاطع در این دانشگاه ها درحال تحصیل هستند.
وزیر بهداشت اظهار داشت: سیستم سلامت جمهوری اسلامی ایران طبق تایید سازمان های بین المللی مانند سازمان جهانی بهداشت از نظام های پیشرو در منطقه و جهان است. کلیه خدمات تخصصی، درمانی، تولید دارو، درمان بیماریهای واگیر و غیرواگیر، تحقیقات علمی و… بصورت خودکفا در کشورمان به انجام می رسد. امروزه خیلی از بیماران از کشورهای همسایه و خارج از کشور به کشور ما مراجعه می کنند. در تمامی حوزه های سلامت پیشرفت های خوبی داشتیم در زمینه خون و فراورده های خونی، آموزش های عمومی بهداشتی به مردم، ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مردم خصوصاً مادران و نوزادان پیشرفت های خوبی داشته ایم.
عین اللهی اشاره کرد: خوشحالیم که با کشورهای دوست خودمان در همه این زمینه ها همکاری داشته باشیم. به جهت اینکه این همکاری ها جنبه اجرائی به خود بگیرد باید برنامه اجرائی جامعی برای آن تدوین شود. پیشنهاد می کنم نمایندگانی را مشخص کنید و ما هم نماینده ای را معرفی می نماییم تا درباره ی همکاری هایمان صحبت نماییم. این توافق نامه ها می تواند در همه زمینه ها شامل آموزشی، پژوهشی، درمان، دارو، بهداشت و… باشد.
نظام سلامت در ایران بسیار قوی است به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، در ادامه این مراسم، کار گوگو_ وزیر بهداشت کشور بورکینافاسو، اظهار داشت: مردم ایران مردم مقاوم و باهوشی هستند و این مساله را به شما تبریک می گویم. نظام سلامت در ایران بسیار قوی است. ایران هم اکنون ۹۷ درصد داروی مورد نیازش را در کشور تولید می کند و ما در حقیقت تولیدات دانشمندان ایرانی را دیدیم که باکیفیت بالا تولید می شوند.
وی ادامه داد: این تجهیزات و داروها با قیمت خوبی ارائه می شود، کشور ما آماده است که همکاری و ارتباطات بیشتری در زمینه سلامت با ایران داشته باشد. امیدوارم ایران علاوه بر صادرات دارو و تجهیزات، انتقال تکنولوژی داشته باشد، تجربه ادغام درمان و آموزش پزشکی نیز بسیار جالب است و خانه های بهداشت توجه ما را جلب کرد. به رئیس جمهور خودمان گزارش ظرفیت های ایران را خواهم داد.

منبع: