در گفت وگو با آنی غذا اعلام شد کاهش شدید ۳ردیف اعتباری سازمان غذا و دارو در ۱۴۰۲

به گزارش آنی غذا، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه این سازمان نسبت به اعتباری که برای بودجه طرح دارویاری در لایحه بودجه سال آتی پیشبینی شده، انتقاد دارد، اظهار داشت: در اعتبارات ۳ ردیف بودجه ای سازمان غذا و دارو برای ۱۴۰۲ کاهش شدید داشته ایم که در صورت عدم اصلاح، تأمین گرفتار مشکل می شود.

دکتر سید حیدر محمدی در گفتگو با ایسنا، درباره وضعیت اعتبارات طرح دارویاری در سال ۱۴۰۲، اظهار داشت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اعتباری ۶۹ هزار میلیارد تومانی بعنوان اعتبار در ارتباط با طرح دارویاری در نظر گرفته شده که سازمان غذا و دارو نسبت به اعتباری که برای بودجه طرح دارویاری پیشبینی شده، اعتراض دارد. اعتبار ۶۹ هزار میلیارد تومانی برای بودجه دارویاری در حالی مطرح شده که درخواست سازمان غذا و دارو برای اعتبار اجرای این طرح در سال آینده، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بوده است.
کاهش شدید اعتبارات ۳ ردیف بودجه ای سازمان غذا و دارو برای ۱۴۰۲
وی اضافه کرد: متاسفانه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اعتبارات در ارتباط با یارانه شیر خشک، یارانه کاهش فرانشیز و داروهای صعب العلاج و طرح دارویاری بشدت کاهش پیدا کرده و حتی نسبت به اعتبارات سال جاری هم پایین تر بوده است. ازاین رو سه ردیف اعتباری در ارتباط با سازمان غذا و دارو، در بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به بودجه ۱۴۰۱ بشدت کاهش داشته اند.
تخصیص ناقص اعتبارات غذا و دارو و چالش نقدینگی صنایع داروسازی
محمدی تصریح کرد: باید توجه کرد که اگر وضعیت اعتبارات در ارتباط با ردیف های بودجه ای سازمان غذا و دارو اصلاح نشود، بطور قطع تأمین مان در این عرصه ها به مشکل می خورد. در عین حال یکی از اشکالات دیگری که حالا با آن مواجهیم، اینست که تنها بخشی از اعتبارات سازمان غذا و دارو را دریافت کردیم؛ به این مفهوم که بخشی از اعتبار در ارتباط با یارانه را بابت تجهیزات پزشکی، شیر خشک و برخی داروها که در چهار ماه اول سال هنوز ارزشان دولتی بود، ارز ترجیحی دریافت کردیم و قرار بود که مابقی آنرا به صورت اعتبار ریالی به ما بپردازند، اما از کل اعتبار حدود ۳۶ هزار میلیاردی که باید سهمیه یارانه ارزش اش را به صورت ریالی می دادند تا بیمه ها پرداخت کنند، فقط ۵۰۰۰ میلیاردش تابحال محقق شده و مابقی آن هنوز محقق نشده است.
محمدی افزود: میانگین سالیانه ارز تخصیصی به دارو و تجهیزات پزشکی در چهار سال گذشته معادل ۳.۲ میلیارد دلار بوده است که سال جاری ۱.۶ میلیارد دلار آنرا به صورت ارزی دریافت کردیم و قرار بود که مابقی آنرا به صورت ریالی دریافت نماییم. باید توجه کرد که معادل ریالی که باید دریافت نماییم، بالغ بر ۳۶ هزار میلیارد تومان است که از این میزان تابحال فقط ۶۰۰۰ هزار میلیاردش را مصوب کردند و همانطور که اعلام کردم، از این میزان، ۵۰۰۰ میلیارد تومان آنرا دریافت کرده ایم، اما هنوز بیشتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان از این اعتبار باقی مانده است.
وی تصریح کرد: در عین حال کل اعتبارات طرح دارویاری در سال ۱۴۰۱، ۷۳ هزار میلیارد تومان بود. این در شرایطی است که حالا در لایحه بودجه ۱۴۰۲، این اعتبار به ۶۹ هزار میلیارد تومان کاسته شده است که می تواند تأمین را گرفتار مشکل کند. این در شرایطی است که درخواست ما برای این طرح اعتباری بالغ بر ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی اظهار داشت: از طرفی شرکتهای دارویی ما برای تأمین نقدینگی شان به مشکل برخوردند. چونکه ارز دارو، نیمایی شده و اعتبارات در ارتباط با نقدینگی شان باید تأمین می شد، اما بانکهای عامل همکاری خوبی برای تأمین نقدینگی نداشتند و خیلی از شرکتهای ما اعتراض دارند که میزان تسهیلاتی که دریافت نمودند، از سال قبل هم کمتر است که می تواند برای شرکتهای ما مشکل ایجاد نماید. عدم اصلاح نقدینگی می تواند در ماه های پایانی سال مشکل ساز باشد.
تشکیل شورای سیاستگذاری صادرات برای افزایش صدور داروهای ایرانی
رییس سازمان غذا و دارو در قسمت دیگری از صحبت هایش در رابطه با وضعیت صادرات داروهای ایرانی، اظهار داشت: بطور قطع میزان صادرات دارو به علت اصلاح سیاست های ارزی افزوده شده است. عمده صادرات داروی ما به کشورهای سوریه، عراق، تاجیکستان، آذربایجان و مقداری هم به ترکیه و… است. برای سال آینده هم برنامه هایی برای افزایش صادرت دارو داریم؛ به صورتی که شورای سیاستگذاری صادرات را تشکیل دادیم با این هدف که به توسعه صادرات دارو کمک نماییم.

منبع: