سه دزی ها هم باید واکسن کرونا بزنند؟

به گزارش آنی غذا، البرز سخنگوی ستاد کرونای البرز اظهار داشت: برخی فکر می کنند اگر دز اول تا سوم واکسن کرونا را زده باشند دیگر به سویه های جدید مبتلا نمی شوند که این تصور غلطی است؛ در حقیقت حتی کسی که شش ماه از تزریق دز سومش گذشته نیاز دارد که دز یادآور دریافت کند.

احمد مهدوی در گفت و گو با ایسنا ضمن هشدار از ورود زیر سویه جدید امیکرون به کشور اظهار داشت: طی روزهای گذشته شاهد موارد مثبت مبتلاشدن به XBB و BQ.1 در کشور بوده ایم که این امر نگرانی هایی از ورود به موج هشتم کرونا را به وجود آورده است.

وی افزود: خوشبختانه این زیرسویه ها قدرت کشندگی و درگیری بالایی ندارند ولی سرعت انتشار آنها چند برابر موارد قبلی است.

وی افزود: با اجرای طرح واکسیناسیون عمومی، خیلی از واجدین شرایط دز اول تا سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند یا به این بیماری مبتلا شده اند که همین مورد سطح ایمنی جامعه را تا حد زیادی بالا آورده است.

این مسئول با گلایه از این که همکاری مردم برای تزریق دز اول و دوم خوب بود ولی دز سوم را چندان جدی نگرفته اند، اظهار داشت: از چند ماه قبل تا کنون آمار تزریق دز سوم واکسن از ۴۰ درصد بیشتر نشده است.

وی توضیح داد: برخی فکر می کنند اگر دز اول تا سوم را زده باشند دیگر به سویه های جدید مبتلا نمی شوند که این تصور غلطی است. در حقیقت حتی کسی که شش ماه از تزریق دز سومش گذشته نیاز دارد که دز یادآور دریافت کند.

سخنگوی ستاد کرونای البرز بیان کرد: اگر مردم سفارش های بهداشتی را رعایت نکنند و نسبت به تزریق دز یادآور هم بی تفاوت باشند، تجربه موج هشتم کرونا دور از انتظار نخواهد بود.

مهدوی اشاره کرد: طبق مطالعاتی که بر روی سویه جدید کرونا انجام شده، افرادی که بیماری آنها با گلودرد شدید آغاز می شود به احتمال زیاد گرفتار زیر سویه جدید کرونا اومیکرون شده اند. البته ضعف و بی حالی، معده درد، تهوع و استفراغ و عطسه از دیگر علایم مبتلاشدن به این زیر سویه است.

منبع: