محققان دانشگاه هاروارد می گویند؛ تغذیه سالم برای کره زمین هم مفید می باشد

به گزارش آنی غذا، تحقیقات جدید نشان داده است که رژیم های غذایی گیاهی می توانند برای محیط زیست بهتر باشند، اما فایده آنها به یک اندازه نیست.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از هلث دی نیوز، بهترین نوع رژیم غذایی گیاهی برای سلامت و محیط زیست، رژیم هایی هستند که حاوی غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، آجیل، حبوبات، روغن های گیاهی و چای / قهوه هستند.
به گفته نویسندگان این مطالعه، رژیم های گیاهی سرشار از آب میوه، نوشیدنی های شیرین شده با قند، غلات تصفیه شده، سیب زمینی و شیرینی ها / دسرها با افزایش ریسک ابتلاء به بیماری های مزمن مرتبط بوده و کمتر دوستدار محیط زیست هستند.
«آویوا موزیکاس»، نویسنده ارشد تحقیق از دانشگاه هاروارد بوستون، اظهار داشت: «تفاوت های بین رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه شگفت آور بود، چونکه اغلب بعنوان سلامت جهانی و برای محیط زیست خوب به تصویر کشیده می شوند.»
وی در ادامه می افزاید: «ما ادعا نمی نماییم که رژیم های غذایی گیاهی کم سلامت تر نسبت به رژیم های حیوانی برای محیط زیست بدتر هستند. اما یافته های ما نشان داده است که رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه می توانند اثرات متفاوتی بر سلامت و محیط زیست داشته باشند.»
در حالی که تحقیقات قبلی نشان داده بود که انواع مختلف رژیم های گیاهی دارای اثرات سلامتی مختلفی هستند، اما تحقیقات کمی برای تعیین اثرات مختلف زیست محیطی شامل انتشار گازهای گلخانه ای، استفاده از زمینهای زراعی باکیفیت بالا، نیتروژن حاصل از کود و آب آبیاری انجام شده است.
برای این مطالعه، محققان میزان غذای دریافتی بیشتر از ۶۵۰۰۰ نفر را بررسی کردند. این تیم رژیم غذایی شرکت کنندگان را هم از نظر ارتباط با نتایج سلامتی مانند بیماری قلبی و هم از نظر اثرات زیست محیطی تحلیل و بررسی کردند.
به عنوان مثال، رژیم های غذایی برپایه غلات تصفیه شده ناسالم یا غلات کامل سالم تر، امتیازدهی شدند.
تیم تحقیق دریافتند شرکت کنندگانی که از رژیم های گیاهی سالم استفاده می کردند، خطر بیماری قلبی کمتری داشتند. این رژیم ها همینطور با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و استفاده از زمینهای زراعی، آب آبیاری و کودهای نیتروژن دار در مقایسه با رژیم های غذایی ناسالم گیاهی و رژیم های حیوانی مرتبط بودند.
نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که این یافته ها همینطور مطالعات قبلی را تقویت کرد که نشان می داد رژیم های غذایی با غذاهای حیوانی، بخصوص گوشت قرمز و فرآوری شده، اثرات نامطلوب زیست محیطی بیشتری نسبت به رژیم های گیاهی دارند.