صدمه بینایی نشانه مبتلا شدن به دیابت نوع دو است

به گزارش آنی غذا، متخصصان بر مبنای یک بررسی جدید تایید کردند که صدمه بینایی می تواند نشانه مبتلا شدن به دیابت نوع دو باشد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، صدمه عصبی از عوارض جانبی شایع دیابت نوع دو است و مدت ها قبل از تشخیص بیماری امکان دارد از چشم ها آغاز شود.
در این بررسی، متخصصان از نوروپاتی یا صدمه عصبی در قرنیه چشم بعنوان عامل صدمه به عصب های سراسر بدن استفاده کردند. آنان به مطالعه نزدیک به ۳۵۰۰ نفر- ۲۱ درصد مبتلا به دیابت نوع دو، ۱۵ درصد مبتلا به پیش دیابت و ۶۴ درصد بدون علائمی از بیماری- پرداختند و عصب های قرنیه هر سه گروه را مورد مطالعه قرار دادند.
متخصصان مشاهده کردند: میزان صدمه دیدگی عصب های قرنیه در کنار میزان نارسایی در سوخت و ساز گلوکز افزایش پیدا میکند. صدمه عصب قرنیه در افراد مبتلا به پیش دیابت در مقایسه با افرادی که گرفتار بیماری دیابت نبودند هشت درصد بالاتر بود.
همینطور یافته های بدست آمده نشان داد: در بیماران مبتلا به دیابت صدمه عصب قرنیه نسبت به بیماران مبتلا به پیش دیابت هشت درصد و در مقایسه با افراد گروه سوم ۱۴ درصد بالاتر بود.
به قول محققان صدمه عصبی با بالا رفتن سطح قند خون و مدت زمان ابتلای فرد به بیماری دیابت، بیشتر میشود.
دکتر “سارا مختار” از دپارتمان پزشکی دانشگاه ماستریخت هلند اظهار داشت: بر مبنای مطالعاتی که پیش از این انجام گرفته، میدانیم که به صورت معمول در مدت سه تا پنج سال بیمار از وضعیت پیش دیابت به دیابت نوع دو میرسد. یافته های ما نشان میدهد سطح بالای قند خون میتواند مدت ها قبل از پیشرفت بیماری دیابت نوع دو به عصب قرنیه صدمه وارد کند.
به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، وی ادامه داد: اندازه گیری صدمه دیدگی عصب قرنیه نسبتا آسان است و شرایطی جهت بررسی صدمه عصبی در سایر نقاط بدن فراهم می آورد. اگر بتوان صدمه عصبی را زود تشخیص داد، امکان دارد بتوان این عارضه و مشکلات ناشی از آنرا به تعویق انداخت یا از بروز آن جلوگیری کرد و ازاین رو کیفیت زندگی را به میزان قابل توجهی بهبود داد.

منبع: