با این مواد غذایی در مقابل آلودگی هوا مقاومت کنید

آنی غذا: خراسان رضوی میزان آلودگی در خیلی از مناطق به شدت درحال افزایش است و موجب لطمه هایی مانند مشکلات تنفسی می شود. هوایی که ما تنفس می نماییم حاوی تعدادی آلاینده مضر است و این آلاینده ها همیشه در هوا وجود دارند اما زمانی که غلظت آنها بالا می رود برای سلامتی خطرناک هستند علاوه بر این، عواملی مانند دود سیگار، ذرات گرد و غبار، آلاینده هایی مانند مونو اکسید کربن و رادون هوا را مضرتر می کند.
به نقل از نیوز، در صورتیکه استفاده از علایم و اقدامات لازم برای جلوگیری از هوای مضر همیشه کمک می نماید اما باید در این زمان مراقب رژیم غذایی نیز بود. داشتن سیستم ایمنی قوی و مواد مغذی کافی برای تقویت بدن برای مقابله با این آلاینده ها ضروری می باشد. با اهمیت تر از همه، داشتن آنتی اکسیدان کافی در بدن است که می تواند به بدن شما در مقابله با این آلودگی ها کمک نماید.
در اینجا چند نکته در مورد مصرف مواد غذایی ذکر شده است:
ویتامین سی (C)
قوی ترین آنتی اکسیدان برای بدن ما، ویتامین C است که به آسانی در مرکبات یافت می شود. ویتامین C محلول در آب است و رادیکال های آزاد را از بین می برد. با اهمیت تر از همه، به بازسازی ویتامین E نیز کمک می نماید بدین سبب لازم است که سبزیجاتی مانند برگ گشنیز، چاولای کا ساگ، جعفری، کلم و شلغم را در وعده غذایی خود بگنجانید.
ویتامین ای (E)
ویتامین E محلول در چربی، نخستین خط دفاعی در مقابل لطمه به بافت های انسان را فراهم می آورد. بدن ما ویتامین E را از روغن های پخت و پز گیاهی مانند روغن آفتابگردان، گل رنگ و روغن سبوس برنج دریافت می کند. سایر منابع غنی از این ویتامین بادام، تخمه آفتابگردان و آجیل است. اگر گیاه خوار نیستید، از ماهی سالمون و برخی ماهی های دیگر برای تامین ویتامین E استفاده کنید.
بتا کاروتن
بتا کاروتن در بدن ما به ویتامین A تبدیل می شود و در کنترل التهاب نقشی اساسی دارد. بتاکاروتن در مواد غذایی مانند سبزیجات برگ دار، گشنیز، شنبلیله، کاهو و اسفناج همین طور تربچه و هویج وجود دارد.
چربی های امگا ۳
وجود این چربی ها در بدن به صیانت از بدن در مقابل اثرات مضر آلودگی هوا کمک می نماید. منابع غنی از چربی های امگا ۳ ماهی ها هستند. با این وجود، برای گیاه خواران می توان آجیل، دانه هایی مانند گردو، دانه های چی، دانه های کتان، دانه خردل و سبزیجات برگ سبز را در نظر گرفت.
گیاهان و ادویه ها
به غیر از این ویتامین ها و چربی ها، برخی گیاهان و ادویه ها نیز دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. زردچوبه یک آنتی اکسیدان شناخته شده است. مخلوط زردچوبه و گیلاس می تواند سرفه را تسکین دهد و به درمان آسم کمک نماید. جگر مخلوط با آب پیاز داروی مفید دیگری برای سرفه های مرطوب و خشک است.

منبع: