لزوم اهدای خون در تعطیلات نوروز و ماه رمضان

به گزارش آنی غذا مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ضمن اشاره به لزوم اهدای خون در تعطیلات نوروزی و همینطور روزهای ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: هم اکنون وضعیت ذخایر خون در کشور قابل قبول است، اما اگر در ۱۴ روز تعطیلات نوروزی رجوع کاهش پیدا کند، در ۱۵ روز ابتدایی ماه مبارک رمضان مقداری گرفتار کاهش ذخایر می شویم.

دکتر مصطفی جمالی در گفتگو با ایسنا، درباره وضعیت اهدای خون در کشور، اظهار داشت: تفاوت نوروز سال جاری نسبت به سالهای قبل این است که پیک ششم کرونا را داشتیم که این مورد مقداری منجر به کاهش رجوع جهت اهدای خون شد. از طرفی اواخر اسفند ماه اعمال جراحی معمولاً افزایش می یابد و مصرف بالا می رود. در عین حال تعطیلات نوروزی سال جاری با ماه مبارک رمضان مصادف می شود و معمولاً در تعطیلات عید مقداری آمار اهدای خون کاسته شده و ماه مبارک رمضان هم آمار اهدای خون کاسته می شود. معمولاً هر یک از این موارد به تنهایی منجر به کاهش ذخایر خون می شود. حال فکر کنید که سال جاری این موارد در کنار یکدیگر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه البته هم اکنون وضعیت ذخایر قابل قبول است، اظهار داشت: نکته مهم این است که مردم در روزهای تعطیلات عید برای اهدای خون رجوع بالایی داشته باشند تا میزان ذخایر خون در ماه مبارک رمضان کاهش پیدا نکند چونکه اگر در این ۱۴ روز تعطیلات نوروزی رجوع کاهش پیدا کند، در ۱۵ روز ابتدایی ماه مبارک رمضان مقداری گرفتار کاهش ذخایر می شویم، ازاین رو تعطیلات عید مردم برای اهدای خون رجوع کنند. در عین حال در ماه مبارک رمضان هم مردم می توانند از دم افطار تا سحر برای اهدای خون رجوع کنند. ازاین رو اهدای خون در ۱۴ روز ابتدایی سال جدید و ۲۰ روز ابتدایی ماه رمضان جهت حفظ ذخایر خون بسیار واجب است و اگر مردم جهت اهدای خون در این ایام رجوع کنند، خیلی خوب است.

جمالی با اشاره به اینکه شعار انتقال خون در سال جدید “سال جدید را با اهدای خون آغاز کنید” است، اظهار داشت: در تمام استان ها عمده مراکز اهدای خون باز هستند و نسبت به سالهای قبل مراکز فعال تر خواهند بود. البته در همه استان ها اطلاع رسانی لازم درباره نحوه فعالیت مراکز اهدای خون انجام می شود. البته فعلاً ذخایر خون قابل قبول است و امیدواریم با حضور مردم، این دوره دشوار هم طی نماییم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران درباره اهدای پلاکت هم اظهار داشت: از آنجاییکه طول عمر پلاکت سه روز است، ازاین رو اگر رجوع کاهش پیدا کند، یکی از مواردی که در آن گرفتار مشکل جدی می شویم، بحث پلاکت است، ازاین رو لازم است که حتما رجوع روزانه جهت اهدای خون یا اهدای پلاکت وجود داشته باشد تا سطح پلاکت حفظ شود. پس از اهدای خون، پلاکت از آن جدا شده و برای بیماران مورد استفاده قرار می گیرد. در عین حال از راه پلاکت فرزیس هم میتوان پلاکت مورد نیاز را دریافت کرد که حجم و کیفیت پلاکتی که در این روش دریافت می شود، بسیار بهتر است. البته فرایند آن مقداری طولانی تر است، اما کیفیت و حجم پلاکت در این روش بسیار بهتر است.

منبع: