در پاسخ به آنی غذا اعلام شد تزریق دز چهارم واکسن کرونا برای مبتلایان نقص سیستم ایمنی

آنی غذا: رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به وضعیت کاهشی روند فعلی بیماری کرونا در کشور و اخطار نسبت به برگزاری تجمعات در عید نوروز، در عین حال درباره تزریق دز چهارم واکسن کرونا توضیح داد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر محمدمهدی گویا در نشستی خبری که به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد، در پاسخ به سوال ایسنا درباره چگونگی کنترل سلامت و واکسیناسیون مسافران نوروزی از راه پلاک خودرو های شخصی، اظهار داشت: در این مورد بنده اطلاعات کافی ندارم و بهتر است مسئولین مربوطه پاسخ مناسب بدهند.
وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درمورد پیشبینی از شرایط بیماری کرونا در نوروز و بعد از آن با عنایت به وضعیت فعلی بیماری در کشور، اضافه کرد: هیچ گاه در مورد کرونا نباید پیشبینی بیشتر از دو هفته داشته باشیم؛ چونکه تجربه این دو سال به ما نشان داده است که پیشبینی های بلندمدت امکان دارد فریبنده باشد و ما را از اهداف خود دور کند. آنچه که حالا شاهد آن هستیم این است که ظرف دو تا ۳ هفته اخیر موارد مبتلا شدن به کرونا و فوت ناشی از آن در کشور کاسته شده است. موارد بستری بیمارستانی هم به وضوح کاسته شده است. هرچند این کاهش در همه استان ها یکسان نیست؛ اما در بعد کلان به صورت کلی شاهد کاهش روند بیماری هستیم و امیدواریم این روند ادامه دار باشد. اما دوست نداریم گرفتار خوشبینی بی موردی هم شویم که خدایی نکرده مردم عزیز از رعایت پروتکلهای بهداشتی غافل شوند.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درپاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره عوارض تجمعات شکل گرفته در چهارشنبه سوری، تصریح کرد: هرگونه تجمعی در کشور می تواند بعنوان یک عامل محرک برای افزایش ابتلای مردم و شعله ور شدن بیماری باشد. کماکان رعایت پروتکلهای بهداشتی که یکی از آنها پرهیز از شرکت در تجمعات است، مورد تاکید ما است.
او در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره برنامه وزارت بهداشت برای تزریق دز چهارم واکسن در جمعیت عمومی، افزود: در حال حاضر تزریق نوبت چهارم واکسن کرونا فقط برای کسانی که سیستم ایمنی تضعیف شده دارند و برخی بیماری های خاص که در معرض خطر مبتلا شدن به بیماری شدید هستند در دستورکار قرار دارد.
وی درباره اتفاقات اخیر شیوع بیماری در کشور چین، اظهار داشت: آنچه که در چین مشاهده شده است همین سویه امیکرون است و سویه جدیدی رخ نداده است؛ اما چین با موارد طغیان بیماری با قوانین به شدت سختگیرانه ای برخورد می کند؛ یعنی بمحض مشاهده شعله ور شدن بیماری در یک شهر خیلی قوانین سخت وضع می کنند.
گویا درباره عرضه خدمات به مهاجرین و اتباع در ایران، تصریح کرد: این قول را گرفته بودیم که سازمان ملل در زمینه اتباع همکاری خواهد کرد، اما در واقع ما منتظر تأمین واکسن از راه سازمان ملل برای مهاجرین نشدیم. تا وقتی که سازمان ملل به ما واکسن بدهد حدود ۲.۵ میلیون نفر مهاجر را واکسینه کردیم. هم اکنون ۴ میلیون و ۱۲۹ هزار دز واکسن در کشور ما برای جمعیت پناهندگان انجام شده است که از این تعداد کسانی که یک نوبت واکسن زدند ۲ میلیون و ۱۹۶ هزارنفر و کسانی که دو نوبت واکسن زدند یک میلیون و ۶۲۷ هزار نفر بودند. این اقدام بسیار دشوار بود و نهایت تلاش خویش را در استان هایی که پذیرنده جمعیت مهاجرین هستند، انجام دادیم.
او تصریح کرد: اغلب اوقات برنامه واکسیناسیون را با رفتن به منازل این افراد انجام دادیم و متقاعد کردن این جمعیت برای اهمیت واکسن کار سختی بود تا تشویق به تزریق واکسن شوند. مرتب درحال تشویق و اطلاع رسانی هستیم تا واکسیناسیون خویش را کامل کنند که بتوانیم پاسخگوی خوبی برای پیشگیری کووید۱۹ در جمعیت مهاجر باشیم.
گویا بیان نمود: ۶۱ درصد جمعیت مهاجر دو نوبت واکسن و ۸۱ درصد یک نوبت واکسن دریافت کردند. برای تشخیص بیماری در این جمعیت حدود یک میلیون و ۹۴ هزارنفر از این اتباع که دارای علایم بودند را مورد آزمایش قرار دادیم و حدود ۱۰۳ هزارمورد تست مثبت از این تعداد داشتیم که تحت درمان قرار دادیم. از این تعداد حدود ۵۷ هزار و ۹۰۰ نفر در بیمارستان بستری شدند و درمان گرفتند.
وی در انتها با تکیه بر این که تفاوتی در عرضه خدمات به اتباع و افراد بومی وجود ندارد، اضافه کرد: هیچ کشوری تابحال چنین خدماتی برای این تعداد انسان عرضه نکرده است. حتی در میان کشورهای اروپایی کشوری نمی تواند مدعی شود که حدود ۴ میلیون دز واکسن به اتباع تزریق کرده باشد. این در شرایطی است که از این ۴ میلیون دز، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دز واکسن از راه سازمان ملل تأمین شده است و مابقی را خود کشور تأمین کرده است.

منبع: