زیرسویه ای که باعث کووید شدید می شود

به گزارش آنی غذا خراسان رضوی نتایج مطالعات نشان می دهد زیرسویه امیکرون با نام امیکرون پنهان کار(BA.۲) باعث بیماری شدید در میزبان خود می شود.

به نقل از نیوز، عاملی که سبب می شود زیرسویه امیکرون(BA.۲) سبب بیماری شدید شود، توالی ژنومی BA.۲ و تفاوت آن با توالی ژنومی زیرسویه BA.۱ است و این تفاوت ژنومی بیان می کند که خصوصیت های ویروسی این دو زیرسویه هم متفاوت خواهد بود.

با این وجود سازمان بهداشت جهانی اعلام نموده امکان دارد امیکرون خفیف تر از دلتا باشد اما در واقع خفیف نیست.

آیا زیرسویه امیکرون مسری تر است؟

محققان گفته اند باآنکه امیکرون پنهان کار بعنوان یک زیرسویه از امیکرون در نظر گرفته شده اما توالی ژنومی آن به شدت با BA.۱ متفاوت می باشد.

محققان دانشگاه توکیو در مطالعه خود که در مرحله پیش چاپ سایت BioRxiv پست شده اظهار کردند: این تفاوت حاکی از این است که خصوصیت های ویروسی BA.۲ با BA.۱ متفاوت است.

هنگامی که محققان همسترها را با BA.۲ و BA.۱ آلوده کردند، حیوانات آلوده به BA.۲ بیمارتر شدند و عملکرد ریه بدتری داشتند.

آنان خاطرنشان کردند: تحقیقات ما با استفاده از مدل همستر نشان داد بیماری زایی BA.۲ بیشتر از BA.۱ است.

آیا زیرسویه امیکرون واکسن گریز است؟

به نظر می رسد مانند BA.۱ زیرسویه BA.۲ هم تا حد زیادی از مصونیت ناشی از واکسن های کووید ۱۹ می گریزد. بعلاوه در مقابل آنتی بادی های افرادی که به سویه های قبلی سارس کوو ۲ آلوده شده اند هم مقاوم است.

علاوه بر این محققان تاکید نمودند BA.۲ حدودا به صورت کامل در مقابل بعضی از درمان های آنتی بادی مونوکلونال که برای درمان عفونت کووید ۱۹ استفاده می شود، مقاومت نشان داده است.

آنان می گویند: با تولید مثل موثر بالاتر و مقاومت ایمنی این زیرسویه بدیهی است که گسترش BA.۲ می تواند یک مسئله جدی برای سلامت جهانی در آینده نزدیک باشد.

سازمان بهداشت جهانی در مورد این زیرسویه چه می گوید؟

ماریا ون کرخوف، یکی از مسؤلان سازمان بهداشت جهانی، بیان کرده مطالعات زیادی در حال انجام می باشد که زیرشاخه های مختلف امیکرون را در مورد انتقال، شدت و تأثیر واکسن ها بررسی می کند.

به گفته وی حالا در بین همه زیرمجموعه ها BA.۲ بیشتر از BA.۱ قابل انتقال است اما از نظر شدت تفاوتی بین این ۲ وجود ندارد.

این سازمان تصریح کرد: همه انواع دیگر ویروس کرونا همچون آلفا، بتا و دلتا همچنان در سطح جهان کاهش می یابند چونکه امیکرون آنرا از بین می برد. از میان بیشتر از ۴۰۰ هزار توالی ویروس کووید ۱۹ که در هفته گذشته در بزرگترین پایگاه داده ویروس جهان آپلود شده، بیشتر از ۹۸ درصد آن امیکرون بود.

ظهور امیکرون در نوامبر سال قبل در بوتسوانا و آفریقای جنوبی گزارش شد. از آن زمان زیرسویه فرعی BA.۱ به سرعت در سرتاسر جهان گسترش یافته و از انواع دیگر مانند دلتا پیشی گرفته است.

با این حال در فوریه سالجاری یکی دیگر از زیرمجموعه های امیکرون به نام BA.۲ در چندین کشور همچون دانمارک و بریتانیا شناسایی شده است. حالا بر اساس گزارش ها BA.۲ رقابت خود با BA.۱ را شروع کرده چون فرض می شود که انتقال پذیرتر است.

منبع: