در افتتاحیه دومین كنگره همگرایی در علوم غدد عنوان شد؛ لزوم حمایت حاکمیت از تحقیقات و تکنولوژیهای جدید حوزه سلامت

به گزارش آنی غذا رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در افتتاحیه دومین کنگره همگرایی در علوم غدد، با تاکید بر این که حاکمیت باید از تولید دانش و انجام تحقیقات حوزه پزشکی در کشور حمایت کند، اضافه کرد: قرن جدید قرن نیروی انسانی سالم می باشد و برای اینکه این مهم تحقق پیدا کند نیاز به همراهی دانشمندان کشور در مراکز تحقیقاتی و مجامع علمی داریم.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر حسین شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در سخنانی در مراسم افتتاحیه “دومین کنگره همگرایی در علوم غدد؛ پیشبرد مسیر علمی کشور بوسیله همگرایی دانش” که به میزبانی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، ضمن بیان این مطلب، با تاکید بر این که حاکمیت باید از تولید دانش و انجام تحقیقات حوزه پزشکی در کشور حمایت کند، اضافه کرد: قرن جدید قرن نیروی انسانی سالم می باشد و برای اینکه این مهم تحقق پیدا کند نیاز به همراهی دانشمندان کشور در مراکز تحقیقاتی و مجامع علمی داریم.
وی افزایش امید به زندگی در کشور را مدیون پیشرفت های علمی خواند که در سلامت و تکنولوژیهای جدید توسط نخبگان عرصه علم و فناوری کشور رقم خورده است.
همچنین، دکتر باقر لاریجانی، رییس کنگره همگرایی در علوم غدد در مراسم افتتاحیه این کنگره در سخنانی، اظهار داشت: تلاش ما در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم این بوده است که بوسیله همگرایی زمینه های مختلف علمی بتوانیم تحقیقاتی را انجام دهیم که منجر به تشخیص، کنترل و ارائه خدمات بهتر به بیماران شود.
وی گردآوری هدفمند حوزه های مختلف همچون پزشکی فردی، بیوسنسورها، میکروبیوم، متابولومیکس و ژنومیکس، سلول درمانی، پزشکی بازساختی، ژنتیک، مدل سازی و… را در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به صورتی مثال عملی این همگرایی خواند.
رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با اشاره به اینکه با تلاش هایی که در مجموعه حوزه های مختلف سلامت کشور و اقداماتی که در پژوهشگاه انجام شده است اطلاعات سلامت کشور در زمینه بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر منتسب به آن به تفکیک شهرستان، شهر و استان فراهم گشته است، اظهار داشت: این مهم شناسایی روند بیماریها و وضعیت سلامت کشور را آسان می کند.
وی در این خصوص اظهار داشت: یکی از مزیت های انجام مطالعه STEPS و گردآوری و تحلیل داده های اپیدمیولوژیک این است که باتوجه به آنالیز داده ها تخمین درستی از شیوع بیماریهای غیرواگیر در مناطق مختلف بر حسب سن و جنس داریم که به برنامه ریزان و سیاست گذاران سلامت این امکان را میدهند که برنامه ریزی متناسب با شرایط هر شهر یا استان را انجام دهند این مساله بر روی برنامه ریزی های حوزه حاکمیتی بسیار تاثیر گذار است.
دکتر لاریجانی مسیر توسعه علمی کشور را تولید دانش منظم که در قالب مقالات Peer review منتشر می شود، خواند و اضافه کرد: خوشبختانه کشور ایران در راه تولید محصولات علمی موفق بوده است و دراین زمینه رشد بسیار خوبی داشته است، بطوریکه روند افزایشی را در طول سالهای قبل شاهد بوده ایم.
رییس کنگره همگرایی با اشاره به رتبه علمی قابل قبول کشور در دنیا اظهار داشت: در منطقه نیز برمبنای فاکتورهای تولید علم، وضعیت ما از بیشتر کشورها بهتر و در زمینه غدد درون ریز مقام نخست را در حوزه تولیدات علمی در منطقه خاورمیانه در اختیار داریم.
وی با تاکید بر اینکه نباید از این قافله علم جا ماند و همیشه باید در راه رو به جلو لحظه ای از حرکت باز نایستاد، اشاره کرد: در زمینه نوآوری در کشور نیاز است تا تلاش هایمان را افزون نماییم.
دکتر لاریجانی اضافه کرد: کشور ما از نظر فاکتورهای نوآوری پتانسیل بالایی دارد اما می بایست کوشش کرد تا این قابلیت های بالقوه به عمل در بیاید تا جایگاه مناسب تری را بین کشورهای دنیا پیدا نماییم.
او در آخر ابراز امیدواری کرد: این سمینار بتواند قدمی برای پیشرفت دراین زمینه باشد و ذهن های ما را به سمت همگرایی علوم در رفع نیازهای جامعه سوق دهد.
تاکید بر استفاده از همگرایی علوم در پیش گیری از بیماریهای غیرواگیر
در بخش دیگر از این مراسم دکتر سید علیرضا مرندی، رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور نیز همگرایی در علوم را یک راهبرد و تجربه نسبتا جدید در زمینه فناوری خواند و اظهار داشت: انسان ها با توانایی بالایی که دارند به دنبال روش ها و راهبردهای نوینی هستند که آنها را به سمت نوگرایی پیش می برد.
وی هدف اصلی تحقیقات در علوم پزشکی را تامین، حفظ و ارتقاء سلامت عموم جامعه و در نهایت عدالت در سلامت خواند و اظهار داشت: حقیقتا آموزش، پژوهش، انواع مراقبت ها و ارائه خدمات سلامت همگی ابزارهایی برای نیل به این اهداف مقدس هستند.
دکتر مرندی در همین زمینه اضافه کرد: همگرایی باید به نحوی باشد که علم، اخلاق و معارف دینی را نیز در بر گیرد و در کنار استفاده همگرایی علوم در درمان بیماریها اهتمام نماییم تا از این مهم، بیشتر برای پیش گیری از بیماریها بخصوص بیماریهای غیرواگیر استفاده نمائیم.
رییس فرهنگستان علوم پزشکی با تاکید بر این که اولویت دادن به پیشگیری تضادی با درمان ندارد، اظهار داشت: نباید از سلامت معنوی جامعه غفلت نماییم برای اینکه که اینکار خسارت های جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.
تاکید بر همکاری بین رشته ای علوم پزشکی در امتداد ارتقای ارائه خدمت به بیماران
دکتر علیرضا منادی سفیدان، رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس نیز در پیامی که برای مراسم افتتاحیه کنگره ارسال کرده بود هماهنگی و همکاری بین رشته های مختلف علوم پزشکی را یک ضرورت خواند که سبب ارتقای ارائه خدمت به بیماران می شود.
وی مدیریت بیماریهای صعب العلاج و حل مسائل نوپدید پزشکی را نیازمند متخصصانی خواند که در چندین حوزه صاحب نظر بوده و از دیدگاهی بالاتر به مسائل نظاره کنند.
دکتر منادی اصرار کرد که در این صورت میتوان چاره ای سریعتر و مناسب تر برای درمان بیماران یافت.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، این وبینار با ارائه سخنرانی ها و برگزاری ۱۱ نشست تخصصی در زمینه های در رابطه با علوم غدد درون ریز، طی روزهای پنجشنبه ۲۸ و جمعه ۲۹ بهمن ماه انجام می شود. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به سایت کنگره به آدرس https: //emri.tums.ac.ir/ces2022 مراجعه کنند.

منبع: