یك كارشناس ارشد گیاهان دارویی مطرح كرد: درمان آفتاب سوختگی با گیاهی شیرین

به گزارش آنی غذا لرستان یک کارشناس ارشد گیاهان دارویی اظهار داشت: برای درمان آفتاب سوختگی، کافی است یک فنجان دمنوش شیرین بیان را با یک فنجان آب خیار تازه ترکیب کنید و بر روی پوست صدمه دیده بمالید.
مینو طالبی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: شیرین بیان گیاهی است چند ساله و دارای ساقه ای به طول یک متر که در نواحی معتدل تا ارتفاع دو متر می رسد.
وی اظهار داشت: ازجمله خواص شیرین بیان میتوان به مدر و عرق آور بودن، برطرف کننده سرفه و ورم معده، تسکین دهندگی تنگی نفس، درمان سوء هاضمه، برطرف کنندگی زخم و التهاب دهان، از بین برنده نفخ شکم و… اشاره نمود.
طالبی افزود: همینطور شیرین بیان برای درمان بعضی از زخم های گوارشی، بهبود عملکرد غدد فوق کلیوی و برای کاهش نشانه های سندرم قبل از قاعدگی کاربرد دارد و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر مبتلا شدن به سرماخوردگی را می کاهد.
این کارشناس ارشد گیاهان دارویی ضمن اشاره به اینکه استفاده از ماسک شیرین بیان، به کاهش لکه های پوستی کمک کرده و سبب روشن شدن و سفیدی پوست صورت می شود، اضافه کرد: دم کرده ریشه این گیاه برای مرتفع ساختن التهاب مخاط برونش ها و خارج کردن خلط سینه هم مفید می باشد.
وی با بیان اینکه برای درمان آفتاب سوختگی، کافی است یک فنجان دمنوش شیرین بیان را با یک فنجان آب خیار تازه ترکیب کنید و بر روی پوست صدمه دیده بمالید، اظهار داشت: فلاونوئیدهای موجود در ریشه شیرین بیان، سبب کاهش اکسیداسیون چربی در بدن شده و می تواند به لاغری و کاهش وزن هم کمک نماید.
طالبی ضمن اشاره به اینکه برای بهبود بیماری های دستگاه گوارش، مانند التهاب یا زخم دیواره معده یا روده و کاهش ریفلاکس معده، میتوان از چای شیرین بیان کمک گرفت، اظهار داشت: نوشیدن روزانه سه فنجان از دم کرده یا جوشانده ملایم ریشه این گیاه اثر مدر، ضد التهاب و ضد اسپاسم دارد و می تواند لینت بخش ملایمی باشد.
این کارشناس ارشد گیاهان دارویی ضمن اشاره به موارد منع مصرف شیرین بیان مانند دیگر گیاهان دارویی، اضافه کرد: مصرف زیاد آن سبب کاهش سطح پتاسیم شده و زنان آبستن نباید مقادیر زیادی از این گیاه دارویی را مصرف کنند.
وی ضمن اشاره به اینکه مصرف آن برای بیماران دیابتی ممنوع می باشد، اظهار داشت: مصرف ریشه این گیاه می تواند سبب تشدید بیماری های کلیوی شده و مصرف دخانیات به همراه آن سبب ایجاد مسمومیت می شود.
طالبی خاطرنشان کرد: زیاده روی در مصرف، با کاهش سطح پتاسیم خون و افزایش کورتیزول در بدن، سبب بالا رفتن فشارخون بالا شده و ضربان قلب را هم بالا می برد.

منبع: