سرپرست دانشگاه علوم پزشكی مشهد خبر داد آغاز موج ششم کرونا در خراسان رضوی

خراسان رضوی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پیک ششم کرونا در استان شروع شده، اظهار داشت:  در حال حاضر خراسان رضوی در واکسیناسیون دوز اول و دوم به ترتیب پنج و ۱.۵ درصد بالاتر اما در تزریق دوز سوم ۱.۵ درصد عقب تر از میانگین کشوری است.

دکتر محمدعلی کیانی عصر روز گذشته، ۶ بهمن ماه، در جمع مدیران رسانه های خراسان رضوی اظها کرد: ساده انگاری مردم در مبحث کرونا یکی از اشکالات کنونی است. میزان مرگ ومیر بر اثر امیکرون مانند سویه های گذشته نیست اما چون میزان مبتلا شدن در سطح جامعه بالاست، حتی درصد کمی که به این بیماری به صورت حاد مبتلا شوند، به علت سطح ابتلای بالا عدد بزرگی را تشکیل خواهد داد.

وی ضمن اشاره به این که میزان سرایت پذیری امیکرون حدود ۱۰ برابر دلتاست، افزود: بر مبنای مطالعات و آمارها دوز سوم واکسن کرونا برای مقابله با امیکرون اهمیت بالایی دارد. در خراسان رضوی حدود چهار ماه میزان مرگ ومیر روزانه تک رقمی بود و نمی خواهیم به شرایط پیک پنجم و آمار سه رقمی بازگردیم. هم اکنون کسانی که دارای بیماری زمینه ای هستند و افراد مسنی که واکسن سوم خویش را تزریق نکرده اند، در خطر مبتلا شدن به امیکرون هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: ساده انگاری امیکرون می تواند به شدت خطرناک باشد. مهم ترین دلیل عقب بودن آمار تزریق دوز سوم واکسن کرونا در خراسان رضوی این تفکر اشتباه است که تزریق ۲ دوز واکسن کافی است. یکی از علت های دیگر این عقب افتادن هم می تواند تزریق دیرهنگام دوز دوم باشد. الان تنها حدود ۲۱ درصد از جمعیت استان سه دوز واکسن خویش را تزریق کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون تاب آوری کرونا پایین آمده و مردم کرونا را جدی نمی گیرند. برآورد ما این است که حدود چهار هفته دیگر وارد پیک کرونا خواهیم شد که این مورد ناشی از عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی توسط مردم است.

حدود ۴.۵ درصد از کسانی که امیکرون گرفته اند بستری شده اند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان نمود: از نظر عددی جزو استان هایی هستیم که میزان امیکرون در آن شایع تر است. میزان بستری ها از پیشبینی ما پایین تر بوده اما آمار بیماران سرپایی بالاست. الان حدود ۴.۵ درصد مبتلایان به امیکرون بستری شده اند. پیشبینی ما از میزان رشد امیکرون طی حدود چهار هفته آینده افزایشی خواهد بود.

کیانی ضمن اشاره به جایگاه قابل توجه ایران در تزریق دوز اول و دوم نسبت به جمعیت در دنیا تصریح کرد: هم اکنون واکسیناسیون کامل به معنای تزریق سه دوز است؛ این یعنی در شرایط کنونی واکسیناسیون کامل استان ۲۱ درصد است. باید توجه داشت دوز سوم واکسن کرونا میزان ایمنی را تا ۲۵ برابر بالا می برد.

وی با اشاره به اینکه ما نگران وضعیت بحران بیمارستانی هستیم، تصریح کرد: با اختلال در سیستم درمانی، خدمات درستی عرضه نمی گردد و احتمال فوت مراجعان بالا می رود. بر همین مبنا و طبق مصوبه ستاد کرونای استان مراکز تزریق واکسن کرونا حداقل به مدت چهار ماه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفته است.

منبع: