تفریغ بودجه۹۹، پرداخت ۲۳۵ میلیون یورو اضافه به ۱۲ شرکت دارویی

به گزارش آنی غذا جریان واردات دارو در سال گذشته، مبین پرداخت های مازاد بر قیمت واقعی به شرکتهای دارویی با ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، آنچه در چند ماه گذشته در ارتباط با ترخیص داروهای وارداتی پیش آمد چالش های زیادی را بین گمرک ایران و سازمان غذا و دارو ایجاد کرد؛ به صورتی که در ارتباط با تعیین تکلیف داروهای واردات شده به اماکن گمرکی و بنادر اختلاف نظر داشته و کار به جایی رسید که در نهایت با ورود دادستانی، سازمان غذا و دارو و مجموعه وزارت بهداشت مکلف به تعیین تکلیف داروهایی شده بود که از مدت ها قبل به گمرک آمده اما تکلیف آنها از جانب وزارت بهداشت مشخص نبود.

این در حالی است که گمرک اعلام نموده بود در بعضی موارد داروها در آستانه انقضا قرار گرفته یا امکان دارد گرفتار فساد شود. با این وجود سازمان غذا و دارو معتقد بود که باید داروها پیش از ورود با این سازمان هماهنگ شده باشد، هر چند که اسناد مبین انجام هماهنگی برای واردات این اقلام در بعضی موارد است.

اما گزارشی که دیوان محاسبات در ارتباط با جریان تأمین ارز دارو در چارچوب گزارش تفریغ بودجه منتشر نموده به شکلی نشان دهنده انحرافاتی در تأمین ارز و البته ترخیص کالاهای دارویی و فاسد شدن آنها است.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۳۹۹ از حدود ۲.۳ میلیارد دلار ارز دولتی تخصیص یافته برای واردات دارو، ۱.۶۲ میلیارد دلار یعنی حدود ۷۰ درصد توسط بانک مرکزی تأمین و پرداخت شده است.

پرداخت سنگین برای ۱۲ شرکت

از طرفی به لحاظ عدم اعمال فرآیند رقابتی در صدور مجوز واردات و تعیین میزان ارزبری داروهای وارداتی، علیرغم محدودیت های منابع ارزی، دیوان محاسبات اعلام نموده که صرفه و صلاح دولت در تعیین قیمت های ارزی داروهای وارداتی رعایت نشده است.

بر اساس این گزارش، بررسی واردات ۳۱ قلم دارو حاکی از اختصاص ۲۳۵ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۶۸۶ یورو مازاد بر قیمت واقعی داروها به ۱۲ شرکت واردکننده پرداخت شده است.

پرداخت ۱۰۰۰ میلیاردی بدون شناسه

همچنین ارزش بازار داروهای وارداتی پارسال در مجموع ۵.۱ هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان بیشتر از ۱۰۰۰ میلیارد تومان بر خلاف تکلیف مقرر در قانون احکام دائمی برنامه های توسعه در سامانه سازمان غذا و دارو شناسه گذاری نشده است.

فاسد شدن کیت های وارداتی

بخش دیگری از این گزارش نشان داده است که پارسال سازمان انتقال خون ایران بابت خرید ۷۵۰ هزار عدد کیسه خون فیلتردار چهارتایی به مبلغ یک میلیون و ۵۳۷ هزار و ۱۰۰ یورو اضافه بر ارزش واقعی کالای وارداتی به یکی از شرکتهای طرف قرارداد سازمان پرداخت کرده است.

این در حالی است که سازمان انتقال خون طی قراردادهایی مبادرت به خرید کیت هایی برای غربالگری ویروسی خون های اهدایی سازمان خون با اختصاص ارز دولتی کرده است، اما به علت ضعف کنترل های داخلی و نبود توجه به اعتبار تاریخ مصرف این کیت ها، مهلت مصرف عموما بسیار پایین بوده و در بعضی موارد کمتر از یک ماه بوده است. ازاین رو طبق بررسی ها، تاریخ بخشی از کیت های غربالگری منقضی شده است.

دیوان محاسبات ضعف نظام کنترل داخلی دستگاههای ذیربط همچون سازمان غذا و دارو و گمرک ایران را در این خصوص محرز دانسته است.

منبع: