وزارت بهداشت اعلام كرد خرید، ذبح و عرضه دام زنده و گوشت های خارج از نظارت شبكه سازمان دامپزشكی، ممنوع

به گزارش آنی غذا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ضمن تاکید براینکه ذبح دام باید فقط در کشتارگاه ها تحت نظارت ادارات کل دامپزشکی صورت گیرد، اظهار داشت: مردم از خرید دام زنده و یا گوشت هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می شوند، اجتناب کنند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر محمدمهدی گویا، در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان، بمنظور پیش گیری از بروز و شیوع بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان، درباب سفارش های بهداشتی، اظهار نمود: به مناسبت برگزاری مراسم عید قربان، از خرید دام زنده و یا گوشت هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می شوند، خودداری شود.
ذبح دام در منازل ممنوع
وی با تاکید بر این که دام زنده باید از میادین عرضه مجاز تحت نظر سازمان دامپزشکی خریداری شود، اشاره کرد: ذبح دام باید فقط در کشتارگاه ها تحت نظارت ادارات کل دامپزشکی صورت گیرد و به هیچ عنوان مردم دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنند.

استفاده از وسایل محافظت کننده برای ذبح دام فراموش نشود

دکتر گویا افزود: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را پس از ذبح، ضدعفونی کنند و همین طور خونابه ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.

نگهداری گوشت دام ذبح شده به مدت حداقل۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی گراد، پیش از مصرف

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اشاره کرد: مردم باید دقت کنند که به هیچ وجه دامی را که دارای علایم بیماری و ناخوشی است، ذبح و مصرف نکنند. گوشت دام ذبح شده باید پیش از مصرف به مدت حداقل۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی گراد در یخچال قرار داده شود. جگر و سایر امعا و احشای دام، بعد از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای ۴ درجه سانتی گراد، مصرف شود.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، گویا همین طور از تمامی معاونت های بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور درخواست نمود که با هماهنگی ادارات دامپزشکی استانها، در جهت رعایت سفارش های بهداشتی و بمنظور پیش گیری از بروز و شیوع بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان، اقدامات و هماهنگی های لازم را انجام دهند.

منبع: