مطالعات نشان می دهد؛ مقدار كم امگا ۳ عامل قوی پیشبینی كننده مرگ زودهنگام است

به گزارش آنی غذا نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که شاخص پایین اُمگا ۳ در پیشبینی مرگ زودرس به اندازه سیگار کشیدن بسیار قدرتمند است.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از مدیکال اکسپرس، بیماری قلبی عروقی هنوز هم دلیل اصلی مرگ و میر در سطح جهان است و میتوان با تغییر عامل های رفتاری مانند رژیم غذایی ناسالم، عدم تحرک بدنی و استفاده از دخانیات و الکل، خطر را کم کرد.
از اینرو محققان معتقدند نشانگرهای زیستی که گزینه های سبک زندگی را ادغام می کنند امکان دارد به شناسایی افراد در معرض خطر کمک کرده و برای ارزیابی نگاههای درمانی، پیشگیری از عوارض و تأخیر در مرگ مفید باشند.
در میان نشانگرهای زیستی مبتنی بر رژیم غذایی، اسیدهای چرب هستند که آشکارا با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی و مرگ و میر به هر علتی همراه هستند. این اسیدهای چرب شامل اُمگا ۳، EPA و DHA است که به صورت معمول در ماهی هایی مانند قزل آلا و شاه ماهی یافت می شوند. همینطور مکمل هایی امگا ۳ مانند مکمل روغن ماهی و روغن جلبک هم در دسترس هستند.
طبق گزارش سال ۲۰۱۸ که شامل ۲۵۰۰ شرکت کننده بود که به مدت میانگین ۷.۳ سال تحت نظر بودند مشخص شد مبنای میزان EPA + DHA که شاخص اُمگا ۳ تلقی می شود، ارتباط قابل توجهی با خطر مرگ به هر علتی دارد.
در حقیقت، افرادی که بالاترین شاخص اُمگا ۳ را داشتند در مقایسه با افرادی که پایین ترین شاخص اُمگا ۳ داشتند، ۳۳ درصد کمتر در معرض خطر مرگ زودهنگام بودند.
شاخص اُمگا ۳، اندازه گیری میزان EPA و DHA در غشاهای گلبول قرمز است که نشانگر وضعیت اُمگا ۳ است. شاخص اُمگا ۳ مطلوب، ۸٪ یا بالاتر، شاخص اُمگا ۳ متوسط بین ۴٪ تا ۸٪ و شاخص اُمگا ۳ پایین ۴٪ و کمتر است. شاخص اُمگا ۳ زیر ۴ درصد خطر مرگ زودرس را به میزان قابل توجهی بالا می برد.
«مایکل مک برنی»، سرپرست تیم تحقیق، در اینباره می گوید: «جالب است بدانید که در ژاپن، که میانگین شاخص اُمگا ۳ بیشتر از ۸٪ است، طول عمر تخمین زده شده حدود ۵ سال بیشتر از ایالات متحده است که میانگین شاخص اُمگا ۳ آن حدود ۵ درصد است. از اینرو، عملاً مواد غذایی که شاخص اُمگا ۳ را تغییر می دهند امکان دارد به افزایش طول عمر کمک کنند.»