معاون مركز پزشكی حج و زیارت هلال احمر تشریح كرد آخرین خبرها از حج امسال و واكسیناسیون حجاج

به گزارش آنی غذا معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در تشریح تدابیر اتخاذ شده جهت مراسم حج امسال باتوجه به اظهاراتی از طرف مقامات عربستان، اظهار داشت: وزیر بهداشت قول دادند که در صورت برگزاری مراسم حج و اعزام حجاج ایرانی، تامین واکسن کرونا برای حجاج را بدون نوبت انجام داده و واکسن برایشان تامین گردد.

دکتر طاهر درودی در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت اعزام حجاج به مراسم حج امسال، اظهار داشت: اتفاقی که درباره حج افتاده، این است که وزارت حج عربستان سعودی چند روز پیش اعلام نمود که امسال حج با حضور کشورهای اسلامی برگزار می شود، اما هنوز اعلام نکردند که حج با چه ترکیبی، چه درصدی و با چه شرایطی انجام می شود. در عین حال وزارت حج عربستان اعلام نموده که جزییات شرایط و پروتکلهای بهداشتی و این که چه افرادی و با چه سن و سالی می توانند به حج روند و… را وزارت صحه عربستان باید مشخص نماید. البته تا حالا وزارت بهداشت سعودی چیزی دراین زمینه اعلام نکرده است. همین طور وزارت حج عربستان نیز هنوز با طرف ایرانی و عمده کشورهای اسلامی مذاکره مستقیمی را در خصوص عدم برگزاری یا برگزری مراسم حج نداشته است. در صورتیکه در سالهای قبل چند ماه پیش از موسم حج، کشورهای اسلامی تفاهم نامه های حج شان را با وزارت حج سعودی امضا کرده بودند، اما امسال هنوز تکلیف معین نیست.

وی اضافه کرد: قاعدتا از آنجایی که متولی این مساله در ایران سازمان حج و زیارت است، ما منتظریم تا سازمان برای اجرا یا عدم اجرای مراسم حج و شرایط آن تعیین تکلیف کند تا پس از آن، ما وارد بحث اجرا شویم. فعلا هنوز اتفاقی نیفتاده است.
وضعیت واکسیناسیون حجاج مقابل کرونا
دروردی درباره آمادگی هلال احمر برای واکسیناسیون حجاج مقابل کرونا در صورت برگزاری مراسم حج و اعزام حجاج ایرانی، اظهار داشت: واکسیناسیون های روتین که جزو تعهدات هلال احمر بوده و سالهای قبل انجام می شده، در صورت اعزام حجاج ایرانی به حج امسال هم صورت خواهد گرفت. موضوع حساس تر واکسن کووید-۱۹ است. دراین زمینه، چند ماه قبل دکتر مرعشی-رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر و دکتر رشیدیان- رئیس سازمان حج و زیارت مشترکا با وزیر بهداشت جلسه ای داشتند که دکتر نمکی قول دادند در صورت برگزاری مراسم حج، با توجه به این که تعداد افرادی که اعزام می شوند حداکثر ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر است که البته این میزان برای امسال بعید است، تامین واکسن حجاج را بدون نوبت انجام داده و واکسن برایشان تامین گردد.

وی اضافه کرد: در عین حال با توجه به این که مقدار قابل توجهی واکسن خارجی وارد می شود و واکسن ایرانی هم وارد بازار می شود، از این بابت نگرانی نداریم. فعلا اصل موضوع یعنی برگزاری یا عدم برگزاری حج و حضور یا عدم حضور حجاج ایرانی بصورت قطعی مشخص نشده و وضعیت قطعی آنرا سازمان حج و زیارت بعنوان متولی، اعلام خواهدنمود. پس از اعلام موضوع، ما پیگیری مباحث درمانی، واکسیناسیون و پیشگیری و… را انجام می دهیم.

وی اظهار داشت: البته واکسن های کرونائی هم که از طرف هلال احمر وارد می شود، در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد.
۳ سناریو برای برگزاری اربعین
معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر درباره وضعیت برگزاری مراسم اربعین باتوجه به افزایش سرعت واکسیناسیون کرونا در کشور، اظهار داشت: هلال احمر و وزارت بهداشت بعنوان متولی های اصلی بهداشت و درمان زوار، جلسات مختلفی داشتند و طی دو ماه گذشته چندین جلسه دراین زمینه برگزار شده است و ادامه هم دارد.

درودی اضافه کرد: در زمینه مراسم اربعین احتمال اجرای سناریوهای مختلفی وجود دارد؛ سناریوی اول این است که مراسم اربعین اصلا برگزار نشود، سناریوی دوم این است که با تعداد محدود اجرا شود و سناریوی سوم هم این است که با شرایط عادی مانند سالهای قبل اجرا شود. اجرای سناریوی سوم با توجه به این که در شهریور و مهر عاشورا و اربعین را داریم، مقداری بعید به نظر می آید. گرچه ممکن هم هست اتفاق افتد.

وی افزود: شرایط محتمل تر برگزاری با شرایط محدودتر و تعداد کمتر زائران است که کارشناسان ما در حال بررسی هستند و جلسات مختلفی برگزار شده است و کارشناسان حوادث و بلایا با تیم های بهداشت و درمان و مدیریت بیماریها در حال انجام ارزیابی خطر و تعیین میزان نیازهای بهداشتی و درمانی هستند. با این حال باید صبر نماییم تا مقداری زمان جلوتر رود و در نهایت هم ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور است که تصمیم نهایی را اتخاذ می کند. هلال احمر و وزارت بهداشت بعنوان کمیته های عضو ستاد اربعین که اختصاصا بحث بهداشت و درمان را پیگیری می نماییم، گزارشات فنی و کارشناسی مان را به ستاد مرکزی تقدیم می نماییم و در نهایت تصمیم گیری نهایی برگزاری یا عدم برگزاری مراسم اربعین با ستاد مرکزی خواهد بود که قاعدتا دستورالعمل های ستاد ملی کرونا هم در آن دخیل است.

وی اضافه کرد: اگر قرار بر اعزام زائران اربعین باشد، مشخص می نماییم که به چه ظرفیت ها و زیرساخت های بهداشت و درمانی چه داخل مرزها و چه خارج از مرزها نیاز خواهیم داشت که این موارد در حال بررسی و محاسبه است و طی هفته آتی گزارش آنرا مشترکا به ستاد مرکزی اربعین ارائه می دهیم تا تصمیم گیری کنند.

وی درباره واکسیناسیون کرونا برای زائران اربعین نیز اظهار داشت: در زمینه واکسیناسیون زوار اربعین با توجه به این که تعدادشان قاعدتا قابل توجه تر از حجاج است، هنوز هیچ قول قطعی و مستقیمی را وزارت بهداشت نداده و مذاکراتش هم انجام نشده و نمی توان دراین زمینه اظهارنظر کرد تا زمانیکه تکلیف مشخص شود.

منبع: