میزان پذیرش واكسیناسیون در ایران بررسی گردید

رئیس دبیرخانه رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹، از تهیه نقشه راه رصد اجتماعی پاندمی کووید ۱۹ اطلاع داد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، مهرداد فرخی در نشستی خبری با اشاره به اینکه برپایه ابلاغی که در ۲۸ اسفند از سوی مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه ما مأموریت داده شد که رصدخانه اجتماعی پاندمی کووید ۱۹ را به ریاست رئیس دانشگاه تشکیل دهند، اظهار داشت: در نخستین مبادرت به تاسیس دبیرخانه این رصدخانه اقدام کردیم.
وی ادامه داد: چهار وظیفه اصلی در این ابلاغ برای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تعریف شد که یکی از وظایف ما بررسی اثرات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت بر روی پاندمی کووید ۱۹ بود. دومین مأموریت بررسی نتایج اجتماعی ناشی از پاندمی کووید ۱۹ بود. اختصاصا یکی از وظایف ما بررسی میزان پذیرش واکسیناسیون در سطح کشور بود.

تولید شواهد علمی در حوزه نتایج اجتماعی پاندمی کووید ۱۹

فرخی خاطرنشان کرد: چهارمین بند از این وظایف تولید شواهد علمی در حوزه نتایج اجتماعی پاندمی کووید ۱۹ بود. این چهار وظیفه که بر عهده دانشگاه گذاشته شد برپایه آن نقشه راهی را تهیه کردیم که امروز نهایی می شود و آنرا فردا، پس فردا به دفتر وزارت بهداشت اعلام می نماییم.

بررسی وضعیت پذیرش واکسن در کشور

رئیس دبیرخانه رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ با اشاره به اینکه در حوزه بررسی وضعیت پذیرش واکسن در کشور یا وضعیت پذیرش ملی واکسیناسیون کارهایی انجام دادیم که گزارش اولیه آن به دفتر وزارت بهداشت عرضه شده است، اظهار داشت: احیانا در چند روز آینده میتوان به صورت عمومی به سمع و نظر همه رساند.
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برند سلامت اجتماعی در کشور است و ما گرووهای تخصصی سلامت اجتماعی داریم، در تاسیس دبیرخانه تلاش کردیم در دبیرخانه مدیران گروه های آموزشی در رابطه با سلامت اجتماعی و روسای مرکز تحقیقات در رابطه با سلامت اجتماعی را در دبیرخانه عضو نماییم و باتوجه به چهار وظیفه ای که در ابلاغ مقام وزارت بود چهار کارگروه تهیه کردیم که هر کدام دارای مسئولی هستند که مسئولین هر چهار گروه از افراد شناخته شده و بسیار معتبر علمی هستند.
وی افزود: با تمام کشور و تمام کلان مناطق علمی وزارت بهداشت مکاتباتی انجام دادیم و درخواست شد تا افراد صاحب نظر را به ما معرفی کنند که یا در دبیرخانه و یا کمیته کشوری نتایج اجتماعی کووید ۱۹ عضویت داشته باشند.

استخراج سفارش های اجتماعی برای ستاد ملی کرونا

رئیس دبیرخانه رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ با اشاره به اینکه باتوجه به رسالتی که دانشگاه داشت پیش از اینکه ابلاغ از سوی مقام وزارت به دانشگاه داده شود، گروه های آموزشی و مراکز تحقیقاتی ما در این عرصه کار کردند، اظهار داشت: بنابراین نخستین اقدامی که کردیم جمع آوری مطالعات مراکز تحقیقات و گروههای آموزشی مان بوده است و در حال آنالیز هستیم تا از درون آنها سفارش های لازم در حوزه اجتماعی را برای ستاد ملی کرونا تهیه و ارائه دهیم و سپس در نقشه راه هم مطالعات لازم یا پژوهشهای لازم که در آینده چه باشند را از گروههای آموزشی و سایر صاحب نظران این حوزه در کشور خواستیم که به ما پیشنهاد دهند و ما بتوانیم از آنها حمایتهای مالی نماییم و این تحقیقات انجام شوند تا سفارش هایی در ادامه مدیریت این پاندمی ارائه نماییم.

نمایان شدن نابرابریهای اجتماعی در حوزه سلامت و محیط زیست با پاندمی کرونا

وی ضمن اشاره به بحث نابرابری های اجتماعی در این پاندمی اضافه کرد: ما نابرابریهای اجتماعی در حوزه سلامت و محیط زیست نه تنها در کشور خود، در تمام دنیا مشاهده می نماییم. اتفاقی که در پاندمی کرونا افتاده این است که نابرابریهایی که موجود بودند (حتی پیش از پاندمی کووید_۱۹) خویش را بیشتر نشان دادند. انگار این پاندمی ذره بینی در دستش گرفته و نابرابری ها را بزرگتر نشان داده است.
فرخی افزود: به صورت مثال امروز با پاندمی مواجه هستیم که درمان این عفونت به خوبی مشخص نیست. واکسیناسیون آن سرعت لازم اتفاق نیفتاده و حتی میزان ایمنی که این واکسیناسیون می خواهد بدهد خیلی مشخص نمی باشد، یعنی هرچند که در مقالات معتبر میزان ایمنی ارائه شده اما هنوز به یقین نمی توانیم بگوییم ایمنی این واکسیناسیون چقدر است بنابراین تنها راه مدیریت کنترل این پاندمی سه دستور اولیه است که راهبرد اصلی در کنترل پاندمی بود.

وی ادامه داد: این سه راهبرد در مدل های اجتماعی متفاوت میزان دستیابی به آنها متفاوت می باشد. این همان نابرابریهایی است که به آن اشاره می نماییم. به صورت مثال اگر بخواهیم هزینه میزان مصرف ماده ضدعفونی کننده ماسک را برای یک خانواده محاسبه نماییم برخی خانواده ها این هزینه برایشان ناچیز است و برخی خانواده ها این یک سوم درآمد یک ماهشان می شود و این نخستین شکاف اجتماعی است که در این پاندمی می توانیم مشاهده نماییم.
وی افزود: کسانی هستند که از شروع پاندمی با ماشین شخصی شان به سرکار می روند و سرکارشان هم محیط باز است و فاصله اجتماعی رعایت می شود اما برخی حتما باید سوار مترو و تاکسی و اتوبوسهای شرکت واحد شوند، بنابراین بعضی از موضوعات در این عرصه بسیار روشن است اما اینکه اندازه گیری نماییم که چقدر روی پاندمی اثر داشته و پاندمی چقدر نابرابری ها را بیشتر کرده است یکی از رسالت های اصلی این دبیرخانه است که آنرا شروع کردیم و در آینده حداقل رصدخانه هستیم و با دیده بانی مسایل را می بینیم.

منبع: