مطالعات نشان می دهد؛ رژیم غذایی گیاهی تاثیر بیشتری در كاهش وزن دارد

آنی غذا: یک مطالعه جدید نشان میدهد برای کاهش وزن، حذف تمام محصولات حیوانی بهترین گزینه است. اما این بدان معنا نیست که رژیم مدیترانه ای هیچ مزیتی ندارد.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر به نقل از اوری دی هلث، اگر تلاش شما برای کاهش وزن در رژیم غذایی مدیترانه ای متوقف شده است، ممکنست به آسانی و با حذف مصرف مرغ و ماهی، بتوانید به آسانی وزن خودرا کاهش دهید.
یافته های پژوهشگران نشان میدهد افرادی که از رژیم گیاهی کم چرب پیروی می کردند طی ۱۶ هفته بطور متوسط ۶.۰ کیلوگرم وزن کم کردند. اما وقتی همین افراد رژیم مدیترانه ای را برای مدت زمان مشابهی دنبال کردند، معمولاً کاهش وزنی اتفاق نیفتاد.
«هانا کاهله اووا»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز تحقیقات پزشکی واشنگتن دی سی، در این زمینه می گوید: «از آنجا که رژیم غذایی مدیترانه ای اغلب به خاطر کاهش وزن مورد توجه قرار می گیرد، حیرت انگیز بود که مشاهده شد شرکت کنندگان تغییرات بسیار کمی را تجربه می کنند.»
برای این مطالعه، پژوهشگران نتایج هر دو رژیم غذایی را در ۶۲ فرد بزرگسال دارای اضافه وزن که سابقه دیابت نداشتند، بررسی کردند.
نیمی از این شرکت کنندگان از رژیم گیاهی کم چربی به مدت ۱۶ هفته پیروی کردند. برنامه غذایی آنها سرشار از سبزیجات، میوه ها، غلات سبوس دار و حبوبات (مانند لوبیا، نخود و عدس) و فاقد کلیه محصولات حیوانی بود. نیمی دیگر از شرکت کنندگان در این مطالعه از رژیم غذایی مدیترانه ای که شامل همه موارد در رژیم گیاهی بود اما اجازه مصرف لبنیات، ماهی و مرغ را هم داشتند، پیروی کردند اما در مصرف چربی های اشباع و گوشت های قرمز و فرآوری شده محدودیت داشتند.
بعد از این دوره اولیه ۱۶ هفته ای، همه به مدت یک ماه عادت های غذایی معمول خودرا از سر گرفتند. سپس آنها ۱۶ هفته رژیم را تغییر دادند تا رژیمی را که قبلاً انجام نداده بودند دنبال کنند.
در رژیم غذایی گیاهی، شرکت کنندگان هر روز حدود ۵۰۰ کالری کمتر از عادات غذایی معمول خود مصرف می کردند. با این وجود، هنگامی که آنها از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی کردند، میزان کالری دریافتی شأن تغییر شایان توجهی نکرد.
رژیم غذایی گیاهی فقط به کاهش وزن کمک نکرد بلکه سبب بهبود میزان کلسترول هم شد درحالیکه در گروه رژیم غذایی مدیترانه ای میزان کلسترول تغییری نکرد.