الزام به تنظیم سند توسط موسسه حقوقی عدل محور

نظیم سند از كلیات مربوط به اسناد رسمی متاثر بوده و سایر شرایط را طرفین معامله تعیین می كنند.

تنظیم سند رسمی برای تمامی اموال ضرورت ندارد اما در دنیای امروز و با توجه به مشکلات مربوط به عدم تنظیم اسناد رسمی برای برخی از اموال، شاهد اجباری شدن تنظیم سند رسمی در برخی از حوزه ها هستیم. تنظیم این سند از کلیات مربوط به اسناد رسمی متاثر بوده و سایر شرایط را طرفین معامله تعیین می کنند. حال تصور کنید فروشنده یا فردی که سند رسمی یک ملک یا خودرو به نام وی است از حضور در دفتر اسناد رسمی و امضای سند مربوطه خودداری کند. در چنین شرایطی ضرورت دارد تا با چگونگی نحوه الزام به تنظیم سند آشنا باشید ، توضیحات تخصصی توسط وکیل ملکی در ادامه…

سند رسمی به چه معناست؟

اسناد تنظیم شده همواره در دو دسته مختلف قرار می گیرند؛ یا سند عادی هستند یا سند رسمی! وجه تمایز آن ها را می توان در چگونگی تنظیم اسناد رسمی بیان کرد. یک سند اگر در زمره موارد ذیل قرار گیرد به عنوان سند رسمی شناخته می شود:

  • اسنادی که در دفتر ثبت اسناد به ثبت می رسند.
  • اسنادی که توسط افراد صلاحیت دار و در چهارچوب قانون ثبت می شوند.

تمامی اسنادی که در زمره اسناد فوق قرار نگیرند سند عادی محسوب شده و نمی توانند از مزایای اسناد رسمی بهره مند گردند.

الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی

در این خصوص می توان دو حالت را در نظر گرفت. در حالت اول اگر طرفین توافق کرده باشند که در یک تاریخ مشخص به دفترخانه رفته و سند مربوطه را تنظیم کنند اما فروشنده از حضور در دفتر اسناد رسمی خودداری کند خریدار باید گواهی عدم حضور را از مسئول مربوطه دریافت کرده و به عنوان یکی از مهمترین مدارک موجود به دادخواست خود الصاق نماید. همچنین در این رابطه می توانید از مشاوره حقوقی تخصصی گروه حقوقی عدل محور بهره مند شوید.

حالت دیگری هم متصور است که طرفین تاریخ مشخصی را در نظر نگرفته اند اما خریدار باید طی اظهارنامه ای یک زمان مشخص را به فروشنده اطلاع رسانی کند تا در دفترخانه مورد نظر حاضر شود. اگر در این حالت نیز فروشنده از حضور خودداری ورزد خریدار باید گواهی مورد نظر را از مسئول مربوطه دریافت کرده و به مستندات خود الصاق نماید.

دعوی الزام به تنظیم سند رسمی

خواهان باید درخواست خود را مبنی بر الزام به تنظیم سند رسمی به همراه گواهی عدم حضور فروشنده در دفتر ثبت اسناد به دادگاه محل وقوع ملک یا محل انجام معامله تسلیم نماید. دادگاه در این زمینه ابتدا مالکیت واقعی و رسمی فروشنده را بررسی می کند و سپس برای اثبات صحت معامله، شرایط طرفین و نوع معامله را بررسی خواهد کرد. در صورتی که مالکیت خریدار مسجل باشد و فروشنده نیز عرفا و قانونا ملزم به انتقال سند گردد دادگاه نیز به این امر حکم می دهد و هزینه های هر کدام از طرفین برای انتقال سند را تعیین خواهد کرد.

درخواست قرار موقت مبنی بر جلوگیری از فروش ملک

باتوجه به اینکه فروشنده تا زمانی که سند رسمی را در اختیار دارد می تواند از مزایای مربوط به آن بهره ببرد بنابراین می تواند در جریان دادرسی پرونده نیز آن را به فروش رساند. بنابراین اگر شما نیز با چنین مسئله ای مواجه شده اید بهتر است همراه درخواست الزام به تنظیم سند رسمی، درخواست صدور قرار موقت مبنی بر جلوگیری از فروش ملک مربوطه را نیز از دادگاه بخواهید. این کار می تواند به بهترین شکل ممکن از  تضییع حقوق شما جلوگیری کند.

دریافت مشاوره حقوقی نحوه الزام به تنظیم سند

هرچند بهترین کار ممکن در این زمینه مراجعه به وکیل تنظیم سند رسمی است اما با این حال اغلب مردم ترجیح می دهند شخصا جریان بررسی پرونده در دادگاه را دنبال نمایند. بد نیست بدانید که در این خصوص دریافت مشاوره حقوقی یکی از بهترین راه های ممکن برای انتخاب یک مسیر مشخص است. شما می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی با سایت گروه وکلای عدل محور به آدرس اینترنتی https://adlmehvar.com/ مراجعه کرده و سوالات خود را در خصوص نحوه الزام به تنظیم سند رسمی بیان کنید.