سازمان غذا و دارو اعلام كرد ۱۲هزار مسمومیت با متادون در ۹۸

آنی غذا: سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۲ هزارنفر براثر مسمومیت ناشی از مصرف متادون به بیمارستان ها مراجعه نموده اند، بر ضرورت نظارت بیشتر بر نحوه توزیع این دارو تاکید نمود.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دکتر نوشین محمدحسینی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های سازمان غذا و دارو بروز عوراض ناشی از مسمومیت با متادون و به دنبال آن فوت ناشی از سوء مصرف این داروست، اظهار داشت: بااینکه آموزش های لازم درباب پیش گیری از مسمومیت ها خصوصا متادون بوسیله معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در ضمن سالهای متمادی ارائه شده است، ولی به رغم آموزشهای ارائه شده توسط سازمان غذا و دارو و دانشگاه ها، کماکان این دارو قربانی می گیرد.

وی با اعلان اینکه از سال ۱۳۹۵ تا نیمه نخست ۱۳۹۹ بیش از ۴۳ هزار و ۴۰۰ مورد مسمومیت ناشی از مصرف متادون در کشور ثبت شده است، عنوان کرد: همچون مشکلات مبتلابه در حوزه متادون می توان به قاچاق این دارو و عرضه غیرمجاز آن در بازار سیاه، عرضه دارو بدون رهگیری مصرف کننده واقعی دارو، عدم نظارت مناسب به توزیع متادون در مراکز توزیع فعلی متادون و عدم انجام بازرسی منظم، سهل انگاری مصرف کنندگان داروی متادون و عدم رعایت نکات ایمنی در نگهداری صحیح دارو، مسمومیت اتفاقی خانواده ها، کودکان و بستگان فردی که تحت درمان اعتیاد با متادون قرار دارد و مصرف اتفاقی متادون، عدم اطلاع مصرف کنندگان از عوارض ناخواسته متادون و عدم رعایت ضوابط مربوط به تحویل شربت متادون در ظروف مقاوم در مقابل کودکان می توان اشاره نمود.

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت اشاره کرد: در بررسی های صورت گرفته بر طبق آمار ارسالی از بیمارستانهای ۵۷ دانشگاه کشور، در سال ۱۳۹۸و نیمه نخست ۱۳۹۹، اصلی ترین عامل مسمومیت با مواد مخدر و محرک، با اختلاف زیاد از دیگر عوامل مخدر و محرک، داروهای متادون و ترامادول بوده است؛ همین طور تریاک، شیشه، حشیش و هروئین در رده های بعدی قرار دارند.

وی اشاره کرد: تعداد کل موارد مسمومیت عوامل مخدر و محرک مراجه شده به بیمارستانهای ۵۷ دانشگاه در کل کشور در سال های۱۳۹۸ و نیمه نخست۱۳۹۹ به ترتیب برای متادون ۱۲۳۶۱ و ۵۵۲۷، ترامادول ۷۲۷۴ و ۲۹۷۴، تریاک ۶۴۴۶ و ۲۸۹۶ و شیشه ۲۲۸۳ و ۱۰۹۹ مورد ثبت شده است.

محمدحسینی اشاره کرد: بر طبق سفارش سازمان جهانی بهداشت، توزیع متادون باید مانند سایر داروها بوسیله داروخانه ها صورت گیرد. بدین سبب برای پیش گیری از بروز خیلی از مسمومیت ها و سوء مصرف متادون، این دارو باید تحت کنترل بیشتری به بیماران ارائه شود.

وی با تاکید براینکه با تلاش سازمان غذا و دارو پروسه رهگیری و ردیابی اقلام داروئی مورد استفاده در مراکز ترک، در قالب سیستم TTAC در حال اجراست، عنوان کرد: در صورت همکاری بخش های مرتبط درمان اعتیاد، قادر خواهیم بود هرگونه قاچاق و تخلف احتمالی را کاملا رصد و شناسایی نماییم.

منبع: