نگرانی ها از تأثیر آلودگی هوا بر انتشار كرونا

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران ضمن اشاره به اینكه بر مبنای تحقیقات انجام شده آلودگی هوا امكان مبتلا شدن به بیماری كووید ۱۹ را زیاد می كند، اظهار داشت: با استفاده از راهكارهای قانونی و ساده می توان آلودگی هوا را در شش ماهه دوم سال جاری كنترل كرد.

حسین شهیدزاده در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه پس از شیوع ویروس کرونا تحقیقات زیادی درباره ارتباط آلوده هوا و امکان شیوع این ویروس انجام شد، اظهار نمود: سازمان جهانی بهداشت ابتدا به این نتیجه رسیده بود که ارتباط مشخص و مستقیمی بین این دو مبحث وجود ندارد اما با گذر زمان تحقیقات بیشتر نشان دادند که ویروس کرونا می تواند از راه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون منتقل شود ازاین رو آلودگی هوا امکان مبتلا شدن به بیماری کووید ۱۹ را بیشتر می کند.

وی با اشاره به اینکه این مساله نشان میدهد که از حالا باید تلاش در کاهش آلودگی ناشی از ذرات معلق داشته باشیم، اشاره کرد: نه تنها ارتباط مستقیمی بین آلودگی هوا و شیوع بیماری کووید ۱۹ و احتمال افزایش تلفات وجود دارد بلکه آلاینده های هوا سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند و از این جهت می توانند راه را برای مبتلا شدن به بیماری هموار کند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: هرچند که به سبب حذف سفرهای آموزشی و برگزاری کلاس های مدارس، دانشگاه ها و… به صورت مجازی تا حدود ۳۰ درصد از تردد و حمل و نقل معمول ما در شهر تهران کاسته شده است اما در مقابل اجرای تغییراتی در اجرای طرح ترافیک – به سبب جلوگیری از شلوغ شدن وسایل حمل و نقل عمومی و افزایش امکان سرایت بیماری کووید ۱۹ – باعث شده است که استفاده از خودرو های شخصی افزایش پیدا کند.
ضرورت تقویت سیستم حمل و نقل عمومی
شهیدزاده در ادامه ضمن بیان اینکه برای کنترل آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال می توان کارهای زیادی انجام داد اما حالا ازنظر اقتصادی کشور در شرایطی نیست که بتوان همه آنها را اجرایی کرد، اظهار داشت: برای مثال تقویت سیستم حمل و نقل عمومی یکی از واجب ترین کارهایی است که باید دراین زمینه صورت گیرد اما هم اکنون نه شهرداری بودجه کافی برای این کار را در اختیار دارد و نه دولت توانسته دراین زمینه کمکی کند.

به گفته وی با توجه به این شهرداری درحال حاضر با بهره گیری از منابع دیگری در تلاش است که تعدادی اتوبوس و قطار برای مترو تأمین کند اما صرف این کار کافی نیست و باید اقداماتی دیگری هم در دستور کار قرار گیرد.
ضرورت اجرای مرحله سوم «طرح کاهش»
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به «طرح کاهش» که مصوبه سال ۹۵ شورای عالی ترافیک شهرهای کشور است، اشاره کرد: مرحله اول این طرح چک کردن معاینه فنی خودروهایی بود که به محدوده طرح ترافیک وارد می شدند. در مرحله دوم طرح کاهش قرار شد که به وسیله دوربین ها در کل شهر تهران معاینه فنی خودرو ها کنترل شود و اگر خودرویی معاینه فنی نداشت، جریمه شود. این دو مرحله با بهره گیری از دوربین های نصب شده و سامانه «سیمفا» اجرایی شد اما مرحله سوم «طرح کاهش» که مهمترین بخش آن هم بود از سال ۹۶ تابحال هنوز اجرایی نشده است.

شهیدزاده در ادامه اظهار داشت: بر مبنای مرحله سوم «طرح کاهش» شرط ورود خودرو ها به محدوده طرح ترافیک، دریافت معاینه فنی برتر از مراکز معاینه فنی است. متاسفانه این مصوبه قانونی حدود سه سال است که روی زمین مانده است ازاین رو یکی از راهکارها و قوانینی که می توان سال جاری حداقل به سبب مشکلات ناشی از بیماری کووید ۱۹ اجرایی کرد، این مصوبه قانونی می باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما منابع آلاینده گوناگونی در شهرهای کشور داریم و برای هر کدام می توان اقدامی انجام داد، اظهار نمود: راهکار ساده ای که می تواند به کاهش آلودگی هوا و در نتیجه عدم شیوع بیشتر ویروس کرونا کمک نماید، صرفه جویی و استفاده بهینه از وسایل گرمایشی در ماه های سرد سال است.

صرفه جویی در مصرف گاز خانگی برای کمک به کاهش آلودگی هوا

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: ما در کشور باید مانند تمام دنیا دمای معتدلی را برای گرم نگه داشتن منازل انتخاب نماییم و در کنار آن بدانیم که باید به جای افزایش دمای سیستم های حرارتی از لباس های زمستانی برای گرم ماندن استفاده نمائیم. با این اقدام از دو جهت به کاهش آلودگی هوا کمک خواهیم کرد. اول آنکه سوخت کمتری در خانه ها مصرف و در نتیجه آلودگی کمتری تولید می شود و دوم آنکه اگر مصرف گاز خانگی کم شود، صنایع و نیروگاه های اطراف شهرها می توانند از سوخت گاز به جای مازوت استفاده کنند.

شهیدزاده در انتها اظهار داشت: متاسفانه در سال های گذشته شاهد بودیم که همزمان با افزایش مصرف گاز خانگی دسترسی صنایع و نیروگاه ها به سوخت گاز – که سوخت پاکتری نسبت به سایر سوخت ها است – قطع و آنها مجبور می شدند که از سایر سوخت هایی که آلودگی بالایی دارد – مانند مازوت – استفاده کنند ازاین رو علاوه بر تمهیداتی که باید دستگاه های مسئول برای کنترل آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال جاری که می تواند تاثیری مستقیم روی بیماری کووید ۱۹ داشته باشد، اتخاذ کنند ما شهروندان هم می توانیم با بهره گیری از راهکارهایی ساده به سلامت خود کمک نماییم.

به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، قبل از این عیسی کلانتری – رئیس سازمان حفاظت محیط زیست – اظهار کرده بود که متاسفانه سال جاری آلودگی هوا با شیوع بیماری کرونا مصادف شده است و بر مبنای مقالات علمی هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، ۸ درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می کند و حتی در بعضی مقالات این رقم ۱۵ درصد است.

سید محمد مجابی – فعال محیط زیست – هم قبل از این به ایسنا گفته بود که افزایش ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون طی شش ماهه دوم سال جاری می تواند اثرات مضاعفی بر شیوع ویروس کرونا داشته باشد. بدین جهت اجرای قانون هوای پاک طی این مدت باید از مطالبات جدی سازمان حفاظت محیط زیست و مردم باشد.