انتقال كروناویروس از رحم مادر به نوزاد در فرانسه تایید شد

فرانسه از ثبت اولین مورد تایید شده انتقال بیماری كووید-۱۹ از رحم مادر به نوزاد اطلاع داد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، بنابر اعلام پزشکان فرانسوی یک نوزاد پسر در اولین روزهای بعد از تولد، علایم التهابی را بروز داده که مربوط به بیماری همه گیر کنونی است.
به قول این کارشناسان، ویروس کرونا در رحم مادر با عبور از جفت به جنین راه پیدا کرده و نوزاد را قبل از تولد مبتلا کرده است.
دکتر دنیل دولوکا، سرپرست این تیم پزشکی اعلام نمود: متاسفانه در این مورد، درباره انتقال ویروس (از رحم مادر به جنین) هیچ تردیدی نیست.
وی ادامه داد: درمانگران باید آگاه باشند که این امر روی می دهد، گرچه بطور قطع معمول نیست. بنابراین، این امر را باید در کار درمان در نظر گرفت.
تا قبل از هم دیگر نوزادانی علایم کووید-۱۹را از خود بروز داده بودند اما پزشکان اطمینان نداشتند که بیماری در رحم مادر به آنها منتقل شده است یا بعد از تولد.
مادر ۲۳ ساله این نوزاد با علایم تب و سرفه شدید در بیمارستان بستری شد و نتیجه تست کرونای او مثبت از آب درآمد. سه روز بعد از پذیرش مادر مشخص شد جنین در رحم او گرفتار ناراحتی است و پزشکان بلافاصله به وسیله سزارین نوزاد را به دنیا آوردند و او تحت مراقبت ویژه قرار گرفت.
پزشکان می گویند تا پیش از این نمی شد با اطمینان اعلام نمود که کرونا در رحم هم امکان دارد به نوزاد منتقل شود چونکه برای تأیید این فرضیه آزمایش های بسیاری لازم است از جمله، آزمایش خون مادر، خون نوزاد، جفت جنین، مایع آمنیوتیک، و تهیهٔ تمامی این نمونه ها در زمان بحران یک بیماری همه گیر، اصلا آسان نیست.
بیشترین میزان ویروس در جفت جنین یافت شده چون که «پذیرنده ها» در آن از نوع «پذیرنده های» درون ریه هستند که ویروس کرونا در آن تکثیر می شود.
به گزارش یورونیوز، دکتر دولوکا درباره نتیجه این مورد تحقیقی که در مجله نیچر انتشار یافته است، می گوید: می توان نیمه خالی یا نیمه پُر لیوان را دید. خبر بد آن است که این مورد مطالعاتی ثابت می کند ویروس کرونا امکان دارد در رحم هم به نوزاد حمله کند. اما خبر خوش آن است که این نوزاد بهبود یافته و الان از نظر پزشکی حالش کاملا خوب است.

منبع: