معاون دانشگاه علوم پزشكی بیان كرد بیشتر كرونایی های اخیر قم در مجالس روزهای گذشته مبتلا شدند

به گزارش آنی غذا قم معاون دانشگاه علوم پزشكی اظهاركرد: بیشتر كرونایی های اخیر قم در مجالس روزهای گذشته مبتلا شدند.
سیامک محبی، معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی چهارشنبه شب دریکصد و نودمین جلسه شورای فرهنگ عمومی قم در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اظهار داشت: شرایط قم از نظر شیوع ویروس کرونا نسبت به استان هایی که در وضعیت قرمز، نارنجی و حتی زرد قرار دارند بهتر است.
وی ادامه داد: البته باید گفت به رغم افزایش شمار کرونایی ها در ایام اخیر بازهم شرایط قم همین طور در مقایسه با وضعیتی که در اسفندماه سال قبل و فروردین ماه امسال داشت، نیز بهتر می باشد.
محبی با ذکر این مطلب که روند شیوع بیماری و تعداد فوتی ها در قم نیز نسبت به ابتدای شیوع ویروس کرونا کمتر است، اظهارکرد: با این وجود تضمینی برای حفظ این وضعیت وجود ندارد. متاسفانه استانها و شهرستان های هم مرز با قم همچون کاشان و استان مرکزی نیز وارد وضعیت قرمز شدند، و این انتظار می رود که باتوجه به آمد و شدهایی که به شهر صورت می گیرد و همین طور وضعیت فعلی این بیماری در قم، روزهای سختی را در پیش داشته باشیم.
محبی با یادآوری اینکه حدودا از اواخر فروردین شاهد شیب ملایم و نزولی کرونا در قم بودیم، اظهار داشت: حدود یک ماه ثبات بیماری را در استان داشتیم به نحوی که فقط ۸۰ تا ۸۵ تَن بستری بودند، ولی طی دو هفته اخیر در حال افزایش بیماری در سطح استان هستیم.
وی افزود: آن دوره یک ماهه را باید دوره مدیریت و مهاربیماری قرار دهیم چون همه مردم ودستگاه ها با مشارکت هایی که داشتند، موفق شدند شرایط مطلوبی را برای استان رقم بزنند.
وی با اعلان اینکه دو مرکز درمانی درقم درحالت آماده باش هستند و اخیرا یک مرکز دیگر نیز وارد مدارمستقیم پذیرش بیماران کرونایی شده است، اظهار داشت: امیدواریم با کمک مردم اتفاق های اسفندماه را تجربه نکنیم و روزهای آرامی را داشته باشیم.
معاون علوم پزشکی قم با اذعان به اینکه نگرانی ما از فصل سرما است، اشاره کرد: آنفلوانزای فصلی می تواند همراه با کرونا شرایط بدی را ایجاد کند. درصورت حفظ شرایط موجود، نگرانی افزایش فوتی های ناشی از کرونا در استان وجود دارد، بدین جهت باید برای پیش گیری از گسترش این بیماری تلاش نماییم.
وی با اعلان اینکه توجه مردم استان به شیوه نامه های بهداشتی کاهش پیدا کرده و قسمتی از این مساله به سبب روند طولانی مدت این بیماری قابل قبول و منطقی است، اظهار داشت: فارغ از این مساله عوامل دیگر مانند بازگشایی های صورت گرفته نیز در افزایش مجدد بیماری موثر می باشد.
محبی درادامه دید و بازدید و میهمانی ها را نیز از علل موثر در اوج گیری باردیگر کرونا در قم عنوان نمود و اظهار داشت: طبق بررسی های به عمل آمده بیشتر بیماران کرونایی که در قم بستری هستند، طی هفته های گذشته یا پذیرای میهمان بودند و یا به استان های دیگر سفر داشتند.
وی با تاکید بر لزوم لغو برنامه های غیرضروری دراستان اظهار داشت: طی دو سه هفته اخیر از طرف سازمان هایی که گروه های لطمه پذیر را تحت پوشش دارند، برای برگزاری اردو مکاتبه هایی با مدیریت بحران و مرکز بهداشت قم صورت گرفته است.
وی اظهارکرد: بعضی از این برنامه ها به سبب چرخه بالایی که ویروس در استان دارد، امکان پذیر نیست. اجتناب از اردوها، سمینارها و همایش ها در استان ضروری می باشد. بعضی از افرادی که در بستر بیماری هستند، در نشست و سمینارهای اداری به کرونا مبتلا شدند.
محبی با اعلان اینکه مجالس عروسی و عزا باید به شکل مدیریت شده باشد، اظهار داشت: این مجالس یا باید توسط استان منع، و یا با حفظ حرمت صاحبانشان با کمترین مخاطرات ممکن همراه شود. درباب فعالیت اصناف پرخطر قم نیز محدودیت هایی را به ستاد ملی کرونا پیشنهاد دادیم تا با تصویب آن روند آرامی که در گذشته داشتیم را بار دیگر تجربه نماییم.

منبع: