تولید نانوپانسمانی با قابلیت قطع خونریزی در بیماران هموفیلی

به گزارش آنی غذا محققان یك تیم نوپا در كشور موفق به تولید محصول زیست سازگار پانسمان نانویی با قابلیت قطع خونریزی شدند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، طیبه ظهرابی، مدیر این تیم نوپا اظهار داشت: پانسمان نانو محصولی با قابلیت قطع خونریزی است. در این پانسمان برای اولین بار از نانوفایبرهای پپتیدی با قابلیت قطع موثر خونریزی، استفاده شده است. این مورد سبب شد تا محصولی با قابلیت هموستازی (قطع خونریزی) و زیست سازگاری بسیار مناسبی تولید شود.
ظهرابی به فناوری های استفاده شده در این طرح اشاره نمود و اضافه کرد: در ساخت این محصول از زیست فناوری و فناوری نانو استفاده شده است. در حقیقت طراحی ماده اصلی پانسمان که یک قطعه پپتیدی است، با استفاده از دانش زیست فناوری انجام شده است و از فناوری نانو هم برای ساخت نانوفایبرهایی از پپتید طراحی شده، استفاده شد.
وی افزود: این محصول در انواع عمل های جراحی همچون جراحی های ارتوپدی به کار می آید. همینطور می تواند توسط پزشکان و پرسنل مستقر در مراکز فوریت­های پزشکی، اورژانس بیمارستان ها و مراکز دولتی مانند هلال احمر، نیروهای مسلح و عموم مردم (در قالب یک جزء مهم جعبه کمک های اولیه) مورد استفاده قرار گیرد.
به قول وی، با عنایت به قیمت بسیار بالای محصولات هموستاز با کیفیت، با وجود نیاز شدیدی که در مراکز فوریت پزشکی وجود دارد، اما در عمل این محصولات در دسترس این دسته از مشتریان قرار نمی گیرند، به صورتی که در مراکز فوریت پزشکی اغلب از محصولاتی مانند گاز، باند و ایجاد فشار در محل زخم برای قطع خونریزی استفاده می شود که این روش ها به خوبی محصولات هموستاز در کنترل خونریزی های شدید مانند قطع عضو در تصادفات جاده ای کارآمد نیستند.
ظهرابی همینطور بیان نمود: با عنایت به نیاز این دسته از مشتریان «بانداژ نانوهم» با قابلیت قطع خونریزی موثر برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شد. به طوریکه محصول ما به صورت یک بانداژ با ضخامت ماکرومتری (با حداقل فشار وارده به محل زخم)، می تواند در کنترل خونریزی های شدید کمک موثری به تکنسین های فوریت پزشکی داشته باشد. این در شرایطی است که با عنایت به تولید محصول در داخل کشور، این محصول با قیمت بسیار مناسبی در دسترس مراکز اورژانس کشور و سایر مراکز فوریت پزشکی، می تواند قرار گیرد.
استفاده توسط بیماران هموفیلی
وی به کاربرد این محصول در بیماران هموفیلی اشاره نمود و اضافه کرد: بیماران هموفیلی بیمارانی هستند که در آنها توانایی بدن برای ایجاد لخته و انعقاد خون برای پیشگیری از خونریزی مختل شده است. درایران حدود ۱۲ هزار بیمار هموفیلی وجود دارد. وجود انواعی از محصولات بندآورنده خونریزی مانند بانداژها، تامبون بینی و تامبون دندان در چارچوب یک جعبه کمک های اولیه (در منزل، مدرسه و محل کاران بیماران هموفیلی) می تواند کمک موثری در کنترل شرایط این بیماران داشته باشد. با وجود اهمیت محصولات بندآورنده خونریزی برای بیماران هموفیلی اما قیمت بالای این محصولات همچنان مشکل ساز است. برای این دسته از بیماران هم ما در حال طراحی و ساخت تولید انواع مختلفی از محصولات بندآورنده خونریزی در چارچوب یک جعبه کمک اولیه با قیمت مناسب هستیم.
ظهرابی اظهار داشت: با عنایت به قیمت های بسیار بالای محصولات هموستاز در بازارهای بین المللی، محصول عرضه شده با کیفیت برابر با نمونه خارجی و با هزینه تولید بسیار مناسب، قابلیت صادراتی بالایی دارد. همینطور این محصول بعنوان یک کسب و کار موفق و فعال در حوزه پانسمان های نوین به صورت اختصاصی محصولات بندآورنده خونریزی، توانایی رفع خیلی از نیازهای کشور را دارد و از طرفی با صادرات محصولات ارزآوری قابل توجهی را برای کشور در آینده خواهیم داشت.
بر مبنای اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این تیم نوپا یکی از شرکت کنندگان در دوره های پیش شتابدهی مرکز فناوری های همگرای معاونت علمی است. این مرکز با برگزاری این دوره ها به کسب و کارها برای ورود به بازار کمک می نماید.