وزیر بهداشت: بی خیالی مردم نسبت به كرونا، آفت است

به گزارش آنی غذا وزیر بهداشت با اشاره به اینكه كرونا در اقلیم های مختلف، متفاوت عمل كرده و بر همین مبنا قضاوت درباره این ویروس هنوز زود است، در عین حال اظهار داشت: اینكه امروز مردم گرفتار بی خیالی نسبت به بیماری كرونا شده اند، یك آفت بزرگ است.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، وزیر بهداشت در جلسه کمیته عملی کشوری سیاست گذاری بیماری کووید ۱۹ با تاکید بر این که تمام جلسات این کمیته به او گزارش شده است، اظهار داشت: به صورت کلی در برنامه روزانه ام از ساعت ۱۲ تا دو صبح هر شب به مطالعه آخرین یافته های ایران و جهان در مورد کرونا می پردازم. کووید۱۹ یک پاتوژن عادی نیست و نباید آنرا با هیچ کدام از اجدادش مقایسه کرد. از روز اول به همکارانم تاکید کردم که مطلقا به این فکر نباشید که با ویروسی مشابه سارس و مرس طرف هستید. در بعضی اوقات امکان دارد ماهیتی شبیه به اچ ای وی داشته باشد و یا برخی اوقات مانند ویروس آنفلوآنزا عمل کند.
قضاوت درباره کرونا هنوز زود استکرونا در اقلیم های مختلف، متفاوت عمل می کندوی با تاکید بر این که کرونا ویروس بسیار پیچیده است، اظهار داشت: من هنوز فکر می کنم روزهای اول آشنایی با ویروس را طی می نماییم و قضاوت درباره آن زود است، باید با عینکی ویژه کرونا را بنگریم. هرچند یافته های جهانی ملاک خوبی برای مطالعات است، اما نباید ۱۰۰ درصد آنها را در نظر گرفت؛ چون که ویروس در اقلیم های مختلف به شکل متفاوت عمل می کند؛ به شکلی که حتی مواجهه با ویروس در استان قم با استان گیلان یکسان نبوده است.
وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت انجام کاری بین بخشی برای مهار کرونا اظهار نمود: ما نمی توانیم یک نسخه واحد برای تمام سطوح ویروس بپیچیم. شما محققین و اساتید مرجع مهمی برای مردم هستید؛ چون که مردم به حرف های شما اقتدا می کنند. بنابراین باید مواردی را با آنها مطرح کنید که روی آنها شکی وجود ندارد.
وی افزود: ما باید پروتکل هایی بنویسیم که با فرهنگ و اقتصادمان همخوانی داشته باشد. من بعنوان کسی که در اقتصاد سلامت حرف هایی برای گفتن دارد، این مورد را مطرح می کنم؛ بنده وزارتخانه را با حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان کسری تحویل گرفتم. اگر بدانم چیزی برای مردم مثبت است، مطمئن باشید آنرا با جان و دل برایشان تهیه خواهم کرد.
۹۰ درصد جمعیت خیلی از شهرها هنوز به کرونا مبتلا نشده اندوی در ادامه با بیان این که بعضی از بیماران با دریافت داروهای کلروکین و کلترا گرفتار آریتمی قلبی شدند، خاطرنشان کرد: باید بیشتر از گذشته بر روی این موارد کار نماییم. شاید همه شیوه های مختلف در تمام نقاط دنیا، یکسان عمل نکند. باید بدانیم که هنوز ۹۰ درصد جمعیت خیلی از شهرها به بیماری مبتلا نشدند و باید برای آنها پروتکل تشخیصی ارزان و آسان تهیه نماییم.
وزیر بهداشت افزود: نخستین موارد بیماری در روز ۲۹ بهمن ماه سال قبل به من گزارش شد و این مورد را ۳۰ بهمن در جلسه هیات دولت مطرح کردم.
وی با بیان این که گرفتن تست PCR برای بیماران دشوار می باشد، اظهار داشت: اما اگر این نمونه گیری به شکل درست صورت گیرد، ضریب بالایی از تشخیص را دارد. به دلیل سختی این روش نمونه گیری از شما می خواهم همگی به دنبال یک روش غیر تهاجمی تشخیصی باشید. از طرفی باید به انجام مناسب ترین کارها برای درمان و همینطور انتقال تجارب فکر نماییم. چیزی که تا امروز بر ما مشخص شده، این است که هیچ چیزی به اندازه مراقبت درست از بیماران نمی تواند به روند بهبود آنها کمک نماید.
دستاورد بزرگی که از غربالگری کرونا حاصل شدوزیر بهداشت با اشاره به طرح غربالگری و شناسایی بیماران اظهار داشت: در این طرح توانستیم بیماران را در مراحل ابتدایی شناسایی کرده و بعد از تشخیص اولیه با ایزوله کردن آنها چرخه انتقال را تا حدودی متوقف نماییم که این یک دستاورد بزرگ است.
وی در ادامه با تاکید مجدد بر ضرورت انتقال تجارب میان متخصصان تصریح کرد: یکی از خواسته های من این بود که متخصصین خبره که در آی سی یوهای بیمارستان های مهم فعالیت نموده بودند، بتوانند سوپروایزر آی سی یو بیمارستان های استانی باشند و یا تجربیات خویش را از راه ویدئو کنفرانس در اختیار سایر بیمارستان ها قرار دهند.
برای شرایط ویژه تر آماده شویمبی خیالی مردم نسبت به کرونا، آفت استوی افزود: این بیماری در شرایطی در کشور رخ داد که ما اوضاع چندان مناسبی نداشتیم. ما به ازای هر هزار نفر ۱.۶ تخت داریم در حالیکه این رقم در فرانسه به ازای هر هزار نفر ۶.۶ است. بنده همواره گفته ام که حالت های مختلفی از گسترش بیماری را باید متصور باشیم؛ به شکلی که حتی یک باد را طوفانی تصور نماییم تا گرفتار مشکلات نشویم. ما باید خویش را برای شرایط ویژه تری آماده نماییم. اینکه امروز مردم گرفتار بی خیالی نسبت به بیماری کرونا شدند، یک آفت بزرگ است. این مورد از دو حالت خارج نیست؛ یا به قدرت و خدمات ما اعتماد کامل دارند و یا فکر می کنند کرونا تمام شده است؛ که به هیچ عنوان دوم، صادق نیست. من از شما متخصصین می خواهم ضمن آن که آگاهی های کامل نسبت به این بیماری به آنها می دهید، کاری نکنید که آنها گرفتار هراس و وحشت گسترده و بیشتر شوند. مردم حتی قبل از شیوع این بیماری هم ترس ها و اضطراب های داشتند.
همزمانی کرونا و آنفلوآنزا در پاییزلزوم واکسیناسیون آنفلوآنزا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای افراد پرخطروی افزود: ما این مورد را در نظر گرفته ایم که در پاییز با همزمانی کرونا و آنفلوآنزا رو به رو شویم؛ اگر بتوانم میزان واکسن آنفلوآنزا را برای گروه هایی که ریسک بیشتری دارند و برای سنین بالا تهیه نماییم و از طرفی تلاش به رعایت فاصله گذاری اجتماعی در سنین بالا داشته باشیم، می توانیم اقدامات مناسبی برای پاییز انجام دهیم.
تاثیر افزایش مرگ و میر کرونا در اقتصادوی با اشاره به این که در ایام گذشته آمار مرگ و میر به حدود ۵۰ نفر رسیده بود، اظهار نمود: اگر قرار باشد مثل گذشته به آمار بالا و سه رقمی برگردیم، اصلا اوضاع مناسب نخواهد بود و این مورد می تواند در مسائل مختلفی مثل اقتصاد و کالاهای اساسی اثرگذار باشد؛ چون که دیدید زمانی که آمار مرگ و میر سه رقمی بود بسیاری از مرزهای کشور بسته شد.
وزیر بهداشت افزود: از شما متخصصین می خواهم یک کار تحقیقاتی سنگین بین رشته ای در زمینه کرونا انجام دهیم. به شکلی که این پروتکل ها به مبانی اقتصادی هم فکر کنند.
مقابل بازگشایی مدارس مقاومت کردموزیر بهداشت با بیان این که یکی از نخستین جاهایی که به واسطه انتشار کرونا تعطیل شدند مدارس بودند خاطرنشان کرد: روزهای اول اینگونه بیان می شد که بچه ها به بیماری مبتلا نمی شوند. در حالیکه می توانستند مخزنی برای انتقال بیماری به سایرین باشد تا اینکه مشاهده کردید بعدا معلوم شد حتی بچه ها هم می توانند به شکل سنگین به این بیماری مبتلا شوند.
نمکی افزود: من برای بازگشایی مدارس خیلی مقاومت کردم در حالیکه حتی هجمه هایی هم به من وارد می شد.
ناگفته هایم از مدیریت کرونا را کتاب خواهم کردوی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ناگفته های از این بیماری و مدیریت آن دارم که روزانه آنها را یادداشت می کنم و حتما این یادداشت ها را روزی بعنوان کتابی به این ملت عزیز تقدیم می کنم تا ببینیم ما چگونه در مقابل بیماری مقاومت کردیم.
کرونا یا حذف می شود یا فعال تر وی با تاکید مجدد بر اینکه کرونا چهره های مخصوص به خویش را دارد، اظهار نمود: ازاین رو باید برای خیلی از پیچیدگی ها آماده باشیم. دو حالت بیشتر وجود ندارد؛ یا این ویروس حذف می شود و یا فعالتر از گذشته وجود خواهد داشت. این درست است که موتاسیون ویروس قوی تر نشده است، اما اگر به سمتی حرکت کنند که این موتاسیون چموش شود، گرفتار گرفتاری خواهیم شد.
لزوم استفاده از ظرفیت تابستان برای ارتقای ظرفیت آموزش در آموزش و پرورشنمکی با تشکر از وزیر آموزش و پرورش که در جهت تعطیلی مدارس اقدامات مناسب و همکاری خوبی با وزارت بهداشت داشت، بیان نمود: آموزش مجازی توانست موثر باشد، اما مگر همه جای ایران مانند تهران است؟ در بعضی نقاط دانش آموز به اینترنت و یا موبایل هوشمند دسترسی ندارد. ازاین رو باید از ظرفیت تابستان که گمان می رود ویروس در این فصل به سمت خاموشی حرکت خواهد کرد، باید استفاده نماییم تا ظرفیت آموزش را ارتقا دهیم که این آمادگی برای فصل پاییز و احتمال همزمانی کرونا و آنفلوآنزا برای ما فراهم باشد.
وی افزود: باید از دو طریق از ظرفیت دوران خاموش کرونا استفاده کنیم؛ اول آن که ظرفیت ها را برای آموزش افزایش دهیم و دوم آن که به سمت کاهش صدمه پذیری از بیماری حرکت نماییم.
لزوم گسترش تله مدیسینوزیر بهداشت با اشاره به این که در حال حرکت به سمت گسترش خدمات تله مدیسین پزشکی هستیم، خاطرنشان کرد: همینطور بر روی نسخه نویسی الکترونیکی کار می نماییم. از طرفی برای ویزیت پزشکان در بخش تله مدیسین باید فکر نماییم. ما باید بدانیم که فعلا باید با کرونا زندگی نماییم، اما نباید کرونا بر ما غلبه کند.
وی اضافه کرد: موضوعی که سبب ناراحتی و نگرانی است، عادی انگاشته شدن بیماری است. چند روز قبل در سفری به مشهد مقدس با هواپیما دیدیم که مردم چندان نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند. من هیچ وقت از بخش پاویون به سمت پرواز نمی روم و خویش را از مردم جدا نمی دانم؛ چون که اگر بسیاری از مردم فاصله بگیری، فکر میکنی اوضاع مناسب می باشد. بلیت من هم مانند سایر افراد بود و دیدم که مردم تنگاتنگ یکدیگر در هوای گرم و بدون داشتن ماسک صحبت می کردند.
کاهش درآمد بیمارستان های آموزشی۹۹؛ سال سخت اقتصادیوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که درآمد بیمارستان های آموزشی به شدت افت کرده است، اظهار داشت: علت این کاهش درآمد به خاطر عدم رجوع موارد الکتیو بود. سال جاری یکی از سال های خیلی سخت اقتصادی می باشد و من فکر می کنم سالی سخت تر از سال جاری نخواهد بود. در شرایطی که بیمارستان ها درآمد زایی مناسبی نداشتند باید به این سمت حرکت نماییم که بخش ها و یا بیمارستان های پذیرش کرونا را از بیمارستان های پذیرنده بیماران الکتیو جدا نماییم تا آنها ترسی از حضور در بیمارستان نداشته باشند.
وزیر بهداشت درباره میزان تخت های آی سی یو در کشور بیان نمود: ما شب عید حدود ۹۰۰ تخت آی سی یو به تخت های کشور اضافه کردیم. من اعتقادی ندارم که به علت این که امکان دارد امواجی از کرونا در راه باشد به شکل مداوم تخت آی سی یو اضافه نماییم. بلکه باید به فکر تربیت مناسب نیروی متخصص فعال در بخش های آی سی یو باشیم، قرار نیست تخت و یا در و دیوار بخش آی سی یو به بیمار خدمات دهند. ازاین رو باید به سمت مگا آی سی یو حرکت نماییم و کاری نماییم نیروی انسانی مجرب تربیت شود. نباید توسعه آی سی یو به شکل کلونی های جزیره ای باشد.
وی در خاتمه سخنان خود با تشکر مجدد از متخصصان فعال در زمینه مهار کرونا در کشور اظهار نمود: شاید ۱۵۰ سال یکبار کشورها گرفتار چنین مشکل گسترده ای شوند و خرسندم که شما از روز اول همراه ما بودید و در خط مقدم مقابله با کرونا به دل آتش زدید.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران هم اظهار داشت: از همان روزهای اول که ویروس کرونا در کشور چین شناسایی شد ما کمیته علمی در زمینه بیماری کرونا در ایران تشکیل داده و ۱۳۰ تا ۱۴۰ گروه تحقیقاتی در کشور جهت بررسی این بیماری شکل گرفت. از همان روزهای اول شیوع بیماری کرونا، پروتکل های تشخیصی، درمانی و بازتوانی بیماران تدوین شد و ما در ایام اول کار سختی در زمینه تهیه ماسک و کاور داشتیم و در شرایط تحریم و حداقل منابع و امکانات کار را به جلو بردیم و امروزه ما در دنیا صاحب یک مدلی هستیم.
با بی پولی و حداقل امکانات، بیماران را درمان کردیموزیر بهداشت با اشاره به اینکه ما بیماران را با بی پولی و حداقل امکانات درمان کردیم، اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته بیماران کرونایی روی زمین مانده و درمان نشدند؛ در حالیکه ما با کمک متخصصین اقدامات مناسبی انجام دادیم.
کرونا با گرما مهار نشده استنمکی با اشاره به اینکه ویروس کرونا با گرما مهار نشده و به سمت آرامش نرفته است، افزود: ویروس کرونایی که در قم و گیلان بوده امروزه ما شاهد پیک آن در استان های گرم هستیم و پیر و جوان را درگیر کرده است. از مردم می خواهم همان گونه که در روز سیزده بدر در خانه ماندند باید با ما همکاری کنند و به این مساله باور داشته باشند که ویروس فعال است و از یک اقلیم به سرزمین دیگر می رود.
پرسنل بهداشتی درمانی روزهای سختی را گذرانده اند، نکات بهداشتی را رعایت کنیدنمکی افزود: ما با حداقل امکانات دستاورد بزرگی داشتیم که در عرصه بین المللی این افتخار و کار ما تبدیل به یک مدلی شده است. پرسنل و نیروهای ما در مراکز درمانی و خانه های بهداشت روزهای سختی را گذرانده و خواهش من از مردم این است که مبحث بیماری کرونا را عادی تصور نکنند و نکات بهداشتی را به صورت کامل رعایت نمایند.

منبع: