باید و نبایدهای مصرف ویتامین D برای جلوگیری از انتشار كرونا

به گزارش آنی غذا مازندران یك پزشك فوق تخصص بیماری های گوارشی با اشاره به اینكه این روزها با عنایت به شیوع بیماری كرونا بر مصرف ویتامین های محلول در چربی مثل ویتامین D  بسیار تاكید می شود، اظهار داشت: اغلب مردم گرفتار كمبود ویتامین D  هستند و باید تلاش در جبران كمبود این ویتامین در بدن كرد چونكه برای مقابله با ویروس كرونا مقدار مشخصی از مصرف ویتامین D  تعریف شده است بعنوان مثال برای فرد بالغ  ویتامین D با سطح بالای ۵ را می توان در نظر گرفت.
سید حسن عابدی ولوكلایی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینكه مصرف دارو در وضعیت كرونایی با ۲ نوع تفكر ایجاد می شود، اظهار نمود: یكی از این تفكرها با تفكر پیشگیرانه و یكی دیگر از این تفكرها هم تفكر درمان های خانگی یا درمان های اولیه بوده است.
وی خاطرنشان كرد: تاكنون هیچ درمان اثبات شده پیشگیرانه ای برای این بیماری كرونا وجود نداشته و داروی خاصی هم از نظر پزشكی و استانداردهای مقالات پزشكی برای بیماری های عفونی ویروسی تعریف نشده است.
این پزشك فوق تخصص بیماری های گوارش با اشاره به اینكه استفاده بیش از اندازه ویتامین می تواند معضلات جدیدی در بدن افراد ایجاد كند، اظهار داشت: استفاده زیاد از ویتامین های محلول در آب و هم ویتامین هایی كه در محلول چربی وجود دارند، می توانند معضلات جدیدی را در بدنمان به وجود آورند.
عابدی ولوكلایی تصریح كرد: ویتامین های محلول در آب شامل ویتامین های B و C بوده است كه مصرف زیاد آن سبب عوارض بیماری های كلیوی و اختلالات رفتاری در فرد خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه سفارش می شود مردم از مصرف خودسرانه مكمل های دارویی برای مقابله با بیماری كرونا به شكل جدی اجتناب كنند، اضافه كرد: مصرف خودسرانه دارو بیماری و مشكلات گوارشی جدیدی در فرد بوجود می آورد.
این پزشك فوق تخصص بیماری های گوارشی افزود: افرادی كه این روزها به آزمایشگاه ها دسترسی ندارند، سفارش می نماییم سه روز متوالی روزانه یك عدد ویتامین ۵۰ D هزار مصرف كنند، بعد از آن سه روز به صورت هفتگی و سپس از هفتگی به ماهی یكبار این ویتامین مصرف شود.
عابدی ولوكلایی با اشاره به اینكه اگر فردی مشكوك به بیماری كرونا باشد باید وارد یك چرخه درست شود كه هم اكنون این چرخه درست برای ما تعریف شده است، اضافه كرد: از سوی وزارت بهداشت سایت هایی تنظیم و شماره تلفنی به ما اختصاص داده شد كه با رفتن به آن می توانیم از سلامت خود توسط كارشناسان مربوطه آگاه شویم و این امر یك راهكار خیلی خوب برای اطمینان از بیماری كرونا بوده است.
وی تصریح كرد: استفاده خودسرانه دارو برای مقابله با بیماری كرونا در صورتیكه اگر علایم اولیه كرونا در بدنمان شروع شده باشد، امكان دارد ما را از درمان هایی كه فعلاً تایید شده است، گرفتار مشكل و از سویی هم سیكل قرنطینه ما را خراب كند چونكه اغلب دوره انتقال این بیماری بدون علامت بوده است.
این پزشك فوق تخصص بیماری های گوارشی با اشاره به اینكه سفارش می شود افراد سالم و افراد دارای بیماری زمینه ای هم از هر گونه مصرف خودسرانه دارو را برای درمان ویروس كرونا اجتناب كنند،
اظهار داشت: امروزه گوش دادن به سایت های مختلف سبب شده هر كسی كه در منزل خود نشسته به صورت غیر حرف ای اطلاعات عجیب و غریبی را در فضای مجازی به مردم رد و بدل كند كه این امر متاسفانه بازار داغی را برای دلالان فراهم نموده است.
عابدی ولوكلایی بیان نمود: این امر سبب شده كه الان قیمت فروش داروی زینك پلاس چهار برابر شده كه متاسفانه مردم هم در این روزها بی رویه این دارو را مصرف می كنند.
وی با اشاره به اینكه این ویروس مثل شلیك یك تفنگ بوده كه به صورت هدفمند از یك فرد به فردی دیگر برخورد می كند، اظهار نمود: برای محافظت از آن لازم است كه خویش را در مقابل این بیماری ایمن نگه داریم و سفارش های بهداشتی و خود مراقبتی را رعایت نماییم.
این پزشك فوق تخصص بیماری های گوارشی خاطرنشان كرد: رعایت فاصله حدود یك و نیم متری با افراد، خودداری از روبوسی كردن با افراد، قرار دادن تهویه مناسب در داخل خانه، استفاده از ظرف معمولی پر آب بر روی بخاری جهت مرطوب كردن منازل، استفاده از بخار اكالیپتوس برای مرطوب كردن راه های تنفسی خود از عواملی هستند كه می توانند در خود مراقبتی افراد نسبت به این بیماری موثر واقع شوند.
عابدی ولوكلایی در مورد استفاده از تغذیه مناسب در این شرایط بحرانی تصریح كرد: مصرف گوشت قرمز، مصرف یك یا یكی و نصف تخم مرغ در روز، مصرف شیر و سبزیجات به اندازه كافی برای مقابله با این بیماری ضروری هستند ازاین رو تلاش شود سبزیجات را پیش از مصرف حتما با مواد ضدعفونی بشوئیم.
وی خاطرنشان كرد: افرادی كه در مقابل این بیماری از خود مراقبت می كنند، از شلیك این گلوله در امان هستند و ازاین رو خواهشی كه از مردم داریم این است كه ماسك زدن در فضای شلوغ یا در خانواده های پر جمعیت حتما الزامی باشد تا بتوانیم از این فضای بیماری به خوبی خارج شویم.