به منظقه سبز غربالگری كرونا نزدیك شده ایم

به گزارش آنی غذا قم معاون علوم پزشكی استان قم از ثبت نام ۲۵۹هزار نفر در طرح غربالگری سلامت خبرداد.
سیامك محبی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم در سالن جلسات استانداری، اظهار داشت: طرح بسیج ملی مقابله با ویروس كرونا در استان قم در حال برگزاری است. این طرح با همكاری سازمان های مختلف بخصوص آموزش وپرورش در سطح استان در حال انجام می باشد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی قم اضافه كرد: تابحال ۲۵۹ هزار و ۶۰۲ نفر در سامانه سلامت ثبت نام كرده اند و خود اظهاری آنها تكمیل شده است. دانشگاه علم پزشكی قم پس از دانشگاه های اصفهان، شهید بهشتی، ایلام، شیراز و زنجان رتبه ششم را دارد.
وی خاطرنشان كرد: شرایط قم در این خصوص نسبت به استان های دیگر در شرایط مطلوبی قراردارد. از این تعداد، ۳۱ هزار و ۳۹۵ نفر توسط مراكز بهداشت نیازمند پیگیری و ۷ هزار و ۲۲۳ نفر هم نیازمند پیگیری فوری بودند كه مراقبین سلامت باید با آنها تماس می گرفتند و مراقبین سلامت در سطح استان با افرادی كه خود اظهاری كرده اند؛ به ترتیب اولویت نیازمند پیگیری فوری، پیگیری و همین طور افرادی كه هیچ گونه علامتی نداشتند، تماس گرفته و وضعیت سلامتی آنها را تحت مراقبت قرار می دهند.
محبی اظهار داشت: از این تعداد ۱۲۱ هزار و ۳۶۶ نفر غربال شده اند. البته به یك میلیون و ۳۲۷ هزارنفری كه در سامانه سلامت داریم ۹٫۱۴ درصد غربالگری شده اند و اگر بتوانیم این عدد را به عدد ده برسانیم جزو استان هایی هستیم كه وارد نشان سبز شده ایم. البته این روند باید با اطلاع رسانی بیشتر دنبال شود.
وی یادآورشد: غربالگری به این شكل انجام می شود كه افراد در ابتدا اطلاعات خویش را در سامانه سلامت ثبت می كنند و متناسب با اطلاعات ثبت شده مراقب سلامت با وی تماس تلفنی می گیرد و سؤالات را بر مبنای علامت های بیماری از او می پرسد، بر مبنای پروتكل های وزارت بهداشت، اگر علامتی نداشته باشد آموزش صرف به آنها داده می شود و در صورت داشتن علامت، متناسب با میزان و تعداد علامت ها به مراكز ۱۶ ساعته فعال در سطح استان ارجاع داده می شوند.
معاون علوم پزشكی با ذكر این مطلب كه در ادامه این روند اگر فردی احتیاج به ارجاع فوری داشته باشد به بیمارستان ارجاع داده می شود و اگر نیازمند درمان سرپایی باشد، دارویش را دریافت و به منزل برمی گردد، اظهاركرد: مراقب سلامت به مدت ۱۴ روز با وی تماس گرفته و وضعیت سلامتی او را تحت مراقبت قرار می دهد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی قم به بیان تعداد فعالیتهایی كه امروز دوم فروردین انجام شده پرداخت و اظهار داشت: روز گذشته تمام پرسنل بهداشت سركار حاضر بودند و خدمات غربالگری را انجام می دادند، همینطور در میان دانشگاه های علوم پزشكی، دانشگاه علوم پزشكی قم جزو دانشگاه هایی بوده كه بیشترین حجم عرضه خدمت را داشته است.