یك متخصص تغذیه؛ مراقب تبعات رژیم های غذایی آنلاین باشید

به گزارش آنی غذا مدیر گروه تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، درباره رژیم های غذایی آنلاین، توضیحاتی عرضه داد.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، تیرنگ نیستانی، با اشاره به اینكه هیچ مشكل تغذیه ای را نمی توان بدون رفتن به پزشك متخصص حل كرد، توضیح داد: در رژیم های غذایی آنلاین خیلی از عوامل مهم در تعیین آداب تغذیه ای مناسب هر فرد در نظر گرفته نمی گردد.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، با اشاره به نكات حائز اهمیت در تعیین یك رژیم غذایی مناسب برای هر فرد، عنوان كرد: افراد برای دریافت مشاوره تغذیه مناسب باید پزشك را از وضعیت سلامت، اقتصاد، فرهنگ و عادات غذایی خود آگاه كنند و بهتر است سمت و سوی مشاوره تغذیه، اصلاح عادات غذایی فرد با امید پایایی و تداوم برنامه غذایی باشد.
به گفته وی، در رژیم های آنلاین و سفارش هایی كه بین افراد دست به دست می شود، هیچ كدام از این عوامل در نظر گرفته نمی گردد.
مدیرگروه تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، افزود: استفاده از آداب غذایی سفارش شده توسط افراد عادی یا قوانین كلی كه در اینترنت به چشم می خورد، به هیچ وجه منطقی نیست، چونكه برنامه های تغذیه ای همچون لباس های فری سایز نیستند كه به تن همه بیایند.
وی با اشاره به ضرورت رفتن به افراد اهل فن و متخصص در این حوزه، اظهار نمود: پرسش مهم این است كه فردی كه تصور می كند از طریق تغذیه می تواند گره مشكل خویش را باز كند، تا چه زمانی می تواند اجرای برنامه غذایی دریافتی را ادامه دهد. اگر مدت كوتاهی بتوانند از آن پیروی كند، تلاش هایش بی نتیجه است و به سرعت به شرایط قبلی باز می گردد كه این مورد امكان دارد هزینه سنگینی داشته باشد.
نیستانی تغییر عادات غذایی را امری بسیار دشواری دانست و اضافه كرد: این سختی را باید با كمك متخصصان كاهش دهیم تا بتوانیم در راه سبك زندگی سالم گام برداریم. از طرفی خیلی از نیازهای اساسی بدن از راه خوردن و آشامیدن تأمین می شود و اندام های مختلف از بدو تولد با دریافت مواد غذایی لازم رشد می كنند، بنابراین رژیمی مناسب می باشد كه هم نیازها را تأمین كند و هم صدمه ای به بدن نرساند، اما رژیم های غذایی آنلاین یا سفارش اطرافیان به هیچ كدام از این نكات توجه نمی كند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، به تبعات ناگواری كه پیروی از این رژیم ها برای افراد با مشكلات پاتولوژی به همراه دارد، اشاره نمود و اظهار داشت: افرادی كه با مشكلاتی نظیر كبد چرب، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی دست و پنجه نرم می كنند، احتیاج به مداخله افراد با دانش پایه پزشكی دارند و جستجو در اینترنت و فضای مجازی نه تنها دردی از آنها دوا نخواهد كرد بلكه امكان دارد روند درمان واقعی را هم دشوارتر كند.
نیستانی در مورد مشاوره های آنلاینی كه این اواخر بسیار گسترش یافته است، اظهار داشت: خیلی از متخصصان مبادرت به مشاوره افراد از راه فضای مجازی كرده اند؛ به صورتی كه پرسشنامه های آنلاینی را طراحی نموده و مطابق با پاسخ افراد، برنامه غذایی مناسب را در اختیار آنها قرار می دهند، اما این مورد كه چه میزان این روش مؤثر است را نمی توان دقیق بیان كرد، چونكه به دلیل نوپا بودن این روش، هنوز ارزیابی در این خصوص صورت نگرفته است.
وی با اشاره به اینكه همچنان خیلی از پزشكان به ضرورت برقراری ارتباط نزدیك با بیمار معتقدند، افزود: هیچ چاره ای برای رفع معضلات تغذیه ای وجود ندارد كه شما را از رفتن به متخصص، به صورت حضوری یا آنلاین بی نیاز كند.