تمهیدات ایران دربرابر ویروس مرموز چینی

به گزارش آنی غذا گسترش آرام ویروسی شبیه به «سارس» در بعضی كشورهای شرق آسیا، مقامات این كشورها را نگران كرده است؛ ویروسی جدید كه از ماه دسامبر ۲۰۱۹ در چین ردگیری شده است؛ ویروس مرموزی كه كشورهای مختلف برای مقابله با گسترش آن اقداماتی انجام داده اند…
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، بر مبنای آخرین اظهارات مسؤلان درمانی در چین، هم اكنون ابتلای ۴۴۰ نفر به این ویروس كه منشاء آن فروشگاه عرضه غیرقانونی حیوانات در شهر «ووهان» چین بوده تایید و به مرگ ۹ بیمار هم منجر گردیده است.
در همین زمینه دكتر حسین عرفانی _ رئیس اداره مراقبت مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در گفتگو با ایسنا، در خصوص اقداماتی كه وزارت بهداشت برای مقابله با ورود احتمالی این بیماری به كشور انجام داده است، اظهار داشت: طبق مقررات بین المللی سلامت یا IHR، كشورها باید هشداری از جانب سازمان جهانی بهداشت تحت عنوان نگرانی بین المللی در زمینه تهدید سلامت عمومی دریافت نمایند كه در مورد این بیماری مرموز، هنوز هشداری دریافت نشده است.
وی با اشاره به مراودات میان ایران و كشورهای شرق آسیا بخصوص چین، تصریح كرد: از آنجایی كه تنها فرودگاه امام خمینی (ره) پرواز مستقیم به كشور چین دارد، با همكاری مسئولین فرودگاه و سازمان هواپیمایی با مشاركت دانشگاه علوم پزشكی تهران كه مسئول پایگاه بهداشت مراقبت مرزی این فرودگاه است، مقرر است طبق هماهنگی های صورت گرفته سفارش های بهداشتی لازم قبل از خروج از كشور به مسافرین این كشورها داده شود.
عرفانی در مورد افرادی كه با پرواز مستقیم از چین به ایران می آیند هم اظهار نمود: برای این افراد مراقبت بیماری های فعال در زمینه بیماری یابی انجام می شود و آموزش های لازم را به آنها می دهیم.
وی درمورد تمهیدات اندیشیده شده برای ورود مسافرین از سایر مبادی مرزی مانند مبادی دریایی، زمینی شامل ریلی و جاده ای و… افزود: از آنجایی كه امكان دارد به شكل غیرمستقیم مراوداتی از این مبادی مرزی صورت گیرد، تمهیدات لازم اندیشیده شده تا مراقبت های لازم صورت گیرد تا بدین سان شاهد ورود بیمار و شیوع آن نباشیم كه خوشبختانه تابحال هیچ مورد مشكوك و مثبتی از این ویروس مرموز در كشور نداشته ایم.
رییس اداره مراقبت مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، در مورد ماهیت این بیماری، اظهار داشت: این بیماری از دسته ویروس ها است. یك دسته از ویروس ها، ویروس های عامل سرماخوردگی هستند كه یكی از خانواده های ویروسی كه عامل سرماخودرگی هستند، خانواده كرونا ویروس های MERS هستند. این ویروس ها پیش تر جزو ویروس های معمولی سرماخوردگی به حساب می آمدند، اما در سال ۲۰۰۳ شاهد بروز عفونت شدید تنفسی با ویروس سارس بودیم كه از چین و جنوب شرقی آسیا شروع شد.
وی با اشاره به اینكه ویروسی كه در چین در حال اشاعه است، دارای منشاء حیوانی بوده، بیان نمود: البته احتمال آن وجود دارد كه از انسان به انسان هم منتقل شود. این ویروس ها توانایی ایجاد عفونت حاد تنفسی داشته و با ایجاد نارسایی حاد تنفسی حال بیمار را به سمت وخامت یا مرگ سوق می دهند.
رییس اداره مراقبت مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، در مورد نشانه های بیماری، تصریح كرد: تب و علایم حاد تنفسی از نشانه های بیماری است كه باتوجه به شدت بیماری می تواند با علایم دیگری مانند تنگی نفس و نارسایی تنفسی همراه باشد. در بعضی بیماران هم علایم گوارشی مانند شكم درد، اسهال و… هم مشاهده می شود.