توسط پژوهشگران دانشگاه هاروارد صورت گرفت توسعه درمانی نوین برای خلاص شدن از چربی ها

آنی غذا: پژوهشگران ˮدانشگاه هارواردˮ در مطالعه اخیرشان خبر از درمانی جدید برای مبارزه با چاقی و خلاص شدن از چربی شكم داده اند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، پژوهشگران آمریكایی بتازگی درمانی برای مبارزه با چاقی عرضه كرده اند كه طی آن می توانند به راحتی چربی شكم را از بین ببرند.
چاقی، مشكلی است كه سالانه افراد بیشتری را تحت تاثیر قرار می دهد و علاوه بر ایجاد مشكلات گوناگون برای سلامتی، می تواند به بروز بیماری های كشنده ای مانند فشار خون بالا، دیابت، آسم و سكته منجر شود؛ در نتیجه یكی از مهم ترین تهدیدات حوزه سلامت عمومی محسوب می شود. هزینه های درمان بیماری های ناشی از چاقی، سالانه افزایش می یابند.
بااینكه ژنتیك نقش مهمی در بروز چاقی دارد؛ اما مصرف غذاهای پر كالری كه سرشار از كربوهیدرات و چربی هستند نیز یكی از دلیلهای مهم شیوع چاقی به شمار می رود؛ در نتیجه سفارش پزشكان و متخصصان تغذیه این است كه باید از یك رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی شود. داروهای كاهش وزن كه حدود ۱۰ درصد آنها به تایید “سازمان غذا و داروی آمریكا”(FDA) رسیده اند، می توانند به مقابله با چاقی كمك كنند؛ اما این داروها معمولا با عوارض جانبی قابل توجهی همچون سردرد، اسهال، لطمه شدید كبدی، آپنه خواب، التهاب پانكراس و فكر كردن به خودكشی همراه هستند.
درمان جدید توسط پژوهشگران دانشگاه هاروارد و “بیمارستان عمومی ماساچوست” (MGH) توسعه داده شده است و طی آن پژوهشگران قادر خواهند بود با تزریق مستقیم یك محلول نمكی یخی به بافتهای چربی سبب كوچك شدن و از بین رفتن تدریجی آنها شوند.
درمان جدیدی كه پژوهشگران عرضه كرده اند، چندان هم پیچیده نیست. محلول نمكی یخی مذكور از یك محلول استریل ساخته شده از نمك، گلیسیرین و بین ۲۰ تا ۴۰ درصد ذرات یخ كوچك تشكیل شده است. این محلول مستقیماً به بافتهای چربی مانند بافت چربی اطراف شكم تزریق می شود و در آنجا ساختار سلول های چربی را تغییر می دهد و سپس به تدریج آنها را از بین می برد. چد هفته بعد از انجام این كار، بدن سلول های مرده را از بین می برد.
پژوهشگران اظهار كرده اند: می توان از این روش برای از بین بردن بافت های چربی در هر قسمت از بدن كه به وسیله كاتتر یا سوزن قابل دسترسی است، استفاده نمود. علاوه بر این، بگفته پژوهشگران درمان مذكور هیچ گونه مشكل یا تداخلی در عملكرد هیچ یك از بافتهای بدن نیز ایجاد نخواهد كرد.
پژوهشگران طی این مطالعه، محلول مورد اشاره را بر روی گروهی از خوكها آزمایش كردند و در آزمایشی دیگر نیز همین محلول اما فاقد ذرات یخ را بر روی گروهی دیگر آزمایش كردند. پژوهشگران در گروه اول محلول اصلی را تزریق كردند و سپس خوكهای گروه اول را به مدت ۸ هفته تحت نظارت و بررسی قرار دادند. آنها دریافتند كه خوكهای گروه اول در مقایسه با خوكهای گروه دوم كه به آنها محلول فاقد ذرات یخ تزریق شده بود، ۵۵ درصد از چربی بافتی كه به آن محلول تزریق شده بود را از دست داده بودند و این در حالی بود كه هیچ صدمه ای هم به پوست یا ماهیچه آنها وارد نشده بود و هیچ عارضه جانبی در سایر قسمتهای بدن این حیوانات نیز مشاهده نشد.
“لیلیت گریبیان” (Lilit Garibyan)، نویسنده اصلی این مطالعه اظهار داشت: جذابیت درمان مذكور این است كه انجام آن آسان و راحت است. با این تكنیك جدید، پزشك می تواند یك تزریق ساده را كه تنها كمتر از یك دقیقه به طول می انجامد، انجام دهد و سپس بیمار می تواند به خانه رود و چربی ها نیز به تدریج از بین می روند.
البته روش جدید تابحال تنها بر روی خوكها آزمایش شده است و هنوز پژوهشگران آنرا بر روی انسانها آزمایش نكرده اند؛ بدین سبب هم اكنون هیچ تضمینی برای تاثیرگذاری این درمان در انسان وجود ندارد.
یافته های این مطالعه در مجله “Plastic and Reconstructive Surgery” منتشر گردید.

منبع: