مطالعات محققان انگلیسی نشان می دهد؛ تاثیر روغن ماهی در كاهش التهاب

آنی غذا: پژوهشگران دریافتند اسیدهای چرب اُمگا۳ موجود در روغن ماهی با افزایش میزان برخی مولكول های ضدالتهابی خون سبب كاهش التهاب می شوند.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، پژوهشگران در مطالعه اخیر خود به خواص كاهش دهنده التهاب بوسیله مكمل های روغن ماهی پی بردند.
مولكول های ضدالتهابی، SPMها (specialized pro-resolving mediators) نامیده می شوند و تأثیر قوی ای بر سلول های سفیدخون دارند و همین طور التهاب عروق خونی را كنترل می كنند.
محققان می دانند كه بدن بوسیله تجزیه اسیدهای چرب ضروری، همچون بعضی از اسیدهای چرب اُمگا ۳، SPMها را تولید می كند. با این وجود رابطه بین مصرف مكمل ها و میزان SPMها در حال جریان در خون هنوز نامشخص است.
تیم تحقیق دانشگاه كوئین مری لندن در این مطالعه، با بررسی تأثیر مكمل روغن ماهی غنی شده بر روی ۲۲ فرد سالم در رده سنی ۱۹ تا ۳۷ سال به ارزیابی این رابطه پرداختند.
محققان در این مطالعه، در طول ۲۴ ساعت، به شركت كنندگان ۵ بار مكمل روغن ماهی دادند؛ شروع مطالعه، ۲، ۴، ۶ و ۲۴ ساعت پس از دریافت نخستین دوز مكل روغن ماهی.
محققان دریافتند مصرف مكمل روغن ماهی سبب افزایش میزان SPMهای خون می شود. نتایج نشان داد «زمان و دوز مصرف» در افزایش میزان SPMها در خون تأثیر دارد.
آزمایش همین طور مشخص كرد مصرف این مكمل ها منجر به افزایش حملات سلول های ایمنی مقابل باكتری ها و كاهش فعالیت سلولی عامل لختگی خون می شود.
التهاب یك واكنش دفاعی سیستم ایمنی است كه برای سلامت ضروری می باشد. شاخصهای گوناگونی نظیر سلول های لطمه دیده، مواد سمی، و پاتوژن های نظیر باكتری ها سبب آغاز این واكنش می شوند.
تداوم و مزمن شدن التهاب برای سلامت مضر است و سبب بروز بیماری قلبی، آرتروز روماتوئید و سایر مشكلات برای سلامت می شود.

منبع: