در استان مركزی؛ مقاومت میكروبی نسبت به آنتی بیوتیك ها رو به افزایش است

به گزارش آنی غذا ایسنا/مركزی رئیس دانشگاه علوم پزشكی استان مركزی اظهار داشت: مقاومت میكروبی نسبت به آنتی بیوتیك ها در استان رو به افزایش است.
بر مبنای اعلام روابط عمومی علوم پزشكی اراك، دكتر سید محمد جمالیان در جلسه كمیته تجویز و مصرف منطقی دارو كه به استناد مفاد آئین نامه مربوطه و در جهت بهبود عرضه و ارتقاء كیفیت خدمات دارو و درمان امروز دوشنبه در سالن زنده یاد كاظمی آشتیانی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اهمیت توجه به گایدلاین ها در مدیریت منابع و حفظ سلامت بیماران اظهار داشت: منابع موجود برای عرضه خدمت به مردم در شرایط كنونی محدودیت هایی دارد كه مدیریت صحیح منابع، تجویز و مصرف منطقی داروها و تجهیزات بسیار حائز اهمیت می باشد و مدیران حوزه سلامت، پزشكان و متخصصان باید توجه داشته باشند كه راه مدیریت منابع و مصارف، اجرای صحیح گایدلاین ها و راهنماهای بالینی است.
وی خاطرنشان كرد: تمامی مدیران گروه های آموزش بالینی، روسای بیمارستانها، اعضاء هیئت علمی، متخصصان، رزیدنت ها و… باید گایدلاین ها را مطالعه و طبق آن عمل كنند و درمورد اجرای این پروتكل ها در تمام مراكز تابعه، آموزش عرضه شود و بر اجرا و ارزیابی آنها نظارت لازم صورت گیرد.
جمالیان با اشاره به نگران كننده بودن مصرف آنتی بیوتیك ها در جامعه اظهار داشت: مقاومت میكروبی نسبت به آنتی بیوتیك ها در استان رو به افزایش است و عوامل گوناگونی مانند مصرف خودسرانه دارو و تجویز خارج از عرف آنتی بیوتیك ها در این حوزه می تواند نقش داشته باشد.
وی ادامه داد: مقاومت آنتی بیوتیكی یكی از بزرگ ترین خطرات تهدید كننده سلامت در استان به حساب می آید و مصرف آنتی بیوتیك باید حتما با تجویز پزشك معالج صورت گیرد و توجه به اتمام دوره مصرف آنتی بیوتیك ها هم از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی اراك با اشاره به كاهش مصرف بعضی از داروها در استان اظهار داشت: خیلی از متخصصان بر این باورند كه مصرف خودسرانه دارو عوامل بسیاری دارد كه یكی از مهم ترین و اصلی ترین علل آن داروخانه هایی هستند كه به سهولت دارو را گاها بدون نسخه پزشك در اختیار مشتریان خود قرار می دهند.
جمالیان خاطرنشان كرد: متاسفانه به علت عدم آگاهی برخی بیماران و مصرف غیرمنطقی دارو، تحمیل هزینه های زیادی به نظام سلامت انجام می شود كه افزایش آگاهی مردم در این حوزه و توجه پزشكان و متخصصان به گایدلاینها و پروتكل های بالینی، تحقق امر نسخه نویسی الكترونیك در جهت نظارت بر مصرف صحیح دارو می تواند ما را در جهت مصرف منطقی دارو و پیشگیری از هدر رفت منابع كشور كمك نماید.