رئیس دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان تشریح كرد: كمبود كمتر از ۲۵ قلم دارو در استان

به گزارش آنی غذا ایسنا/سمنان رئیس دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان اقلام كمبود دارویی در شهرهای تحت پوشش این دانشگاه را در مجموع كمتر از ۲۵ قلم دارو اعلام نمود و اظهار داشت: حدودا همه این داروها هم دارای داروی جایگزین هستند و از همین رو هیچ نگرانی از بابت كمبود دارویی در استان وجود ندارد.
دكتر نوید دانایی در نشست تبیینی شورای اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی استان اظهار نمود: استان سمنان از نظر دارویی به نسبت دیگر استان ها در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد و هیچ گونه كمبود جدی در زمینه دارویی نداریم.
وی با اشاره به اینكه مشكل به وجود آمده بیشتر به داروهای وارداتی برمی گردد اضافه كرد: در زمینه داروهای وارداتی هم هم اكنون كمبود جدی وجود ندارد بلكه در این بخش سهمیه بندی صورت گرفته است.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد كمبود انسولین هم اظهار داشت: در زمینه داروی انسولین معمولی هیچ كمبودی وجود ندارد و در همه داروخانه های استان وجود دارد، تنها در بحث انسولین قلمی كه یك داروی وارداتی است سهمیه بندی وجود دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان افزود: انسولین به علت سهولت استفاده تا پیش از این بیشتر از جانب پزشكان تجویز می شد و این در شرایطی است كه احتیاج به این كار نبود و بیماران می توانند از همان انسولین قبلی كه در بازار به فراوانی وجود دارد استفاده كنند. ضمن اینكه انسولین قلمی هم به صورت سهمیه ای در اختیار بیماران قرار می گیرد. البته این دارو در تعداد زیاد داده نمی گردد چون كه با عنایت به بعد روانی مبحث امكان دارد كه بیماران به خریداری و تجمیع آن در خانه بپردازند.
دانایی با اشاره به اینكه وزارت بهداشت در بعضی داروهای وارداتی كه به علت تحریم ها نگرانی در آن وجود داشت، به سهمیه بندی پرداخته اضافه كرد: در بحث انسولین هم از همكاران پزشك درخواست كردیم در موارد معمولی همان داروی انسولین معمولی را تجویز كنند. البته در مواردی كه برپایه نظر پزشك متخصص ضروری باشد انسولین قلمی در اختیار بیماران قرار می گیرد.
تلفات آنفلونزا در استان سمنان
وی در پاسخ به پرسشی در مورد تلفات آنفلونزآ در این استان اظهار داشت: در مجموع در این دوره چهار بیمار دراثر بیماری آنفلونزا در استان جان باختند كه عمده آنها زمینه بیماری های دیگری هم داشتند.
دانایی با اشاره به اینكه آنفلونزا از آن بیماری هایی است كه هرساله و در دو مقطع كشور ما با آن درگیر هست تصریح كرد: هرساله معمولا در دو مقطع آبان و آذر و اواخر زمستان و اوایل بهار شاهد یك موج همه گیری در كشور هستیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان با اشاره به اینكه آنفلونزا بسته به تغییر ویروس هرساله تغییر می كند اظهار داشت: در بعضی سالها تغییرات ویروسی كمتر است و از همین رو شیوع و تلفات آن در میان گروه های پرخطر كمتر است و در بعضی سال ها هم به علت تغییرات بیشتر و جهش در ویروس شاهد همه گیری، شیوع و گاه تلفات بیشتری در اثر این بیماری هستیم.
وی با اشاره به اینكه امسال ویروس آنفلونزآ چند هفته زودتر شیوع كرد افزود: معمولا چرخه و دامنه فعالیت این ویروس سه –چهار هفته است و بعد چرخه ویروس فروكش می كند كما اینكه هم اكنون در همین مرحله قرار داریم و ویروس فروكش كرده است.
بیش از ۹۰درصد مراجعان در دوره پیك، مبتلای به آنفلونزآ نبودند
این عضو هیات علمی علوم پزشكی استان با اشاره به اینكه سرماخوردگی هیچ ارتباطی با آنفلونزآ ندارد اضافه كرد: بیشتر از ۹۰درصد مراجعان در دوره پیك آنفلونزآ، به این ویروس مبتلا نبودند و بیشتر تحت شرایط روانی بوجود آمده به مراكز درمانی ما در استان رجوع می كردند.
وی با مقایسه تلفات و مبتلایان به این ویروس در استان با سال های قبل تصریح كرد: در سال ۱۳۹۶ در استان سمنان ۵۶۰ مورد مشكوك به آنفلونزآ به مراكز ما رجوع كه آزمایش ۱۸ نفر آنها مثبت بوده و در این سال هیچ گونه مرگ و میر ناشی از این ویروس در شهرهای تحت پوشش علوم پزشكی استان به وقوع نپیوست. در سال ۹۷ در مجموع بیشتر از ۸۰۰ مورد مشكوك به آنفلونزآ در استان گزارش شده كه ۲۸ مورد آن مثبت و منجر به بستری شدن شده كه دو مورد آن متاسفانه به مرگ انجامیده است و اما امسال تا به امروز ۴۸۰ مورد مشكوك در استان گزارش شده كه ۱۸ مورد آن مثبت و منجر به بستری شدن بیمار شده و ۴ فوتی هم امسال داشتیم كه دو مورد در سمنان و دو مورد هم در دامغان بوده است.
دكتر دانایی در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد ضرورت تزریق واكسن آنفلونزآ با عنایت به در پیش بودن یك تا دو موج دیگر از این بیماری ویروسی اظهار نمود: واكسن تنها برای گروه های پرخطر سفارش می ش. د البته در این مقطع هم واكسن تأثیر چندانی ندارد و بنابراین باید هر سال قبل از شیوع واكس صورت گیرد.
این مدیر مسوول یادآوری كرد: هیچگونه كمبودی در بحث تامین واكسن آنفلونزآ در استان سمنان وجود ندارد.
رویت ۱۰ مورد كیك آلوده در استان سمنان/ هیچدام قرص ها خطر مرگ و مسمونیت نداشتند
رئیس دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان از رویت كمتر از ۱۰ مورد كیك آلوده در استان سمنان اطلاع داد و اظهار داشت: هیچكدام از این موارد به مسمومیت و یا صدمه به فرد مصرف كننده نیانجامیده است.
وی با اشاره به اینكه هیچدام قرص ها خطر مرگ و مسمونیت نداشتند افزود: در بحث كیك های آلوده به نظر می آید بیشتر با یك تهدید امنیتی روبرو می باشیم و هدفگذاری بیشتر اثرگذاری روانی و صدمه به صنایع تولیدی و ضربه زدن به اشتغال باشد.
این پزشك فوق تخصص با اشاره به اینكه قرص ها عموما از قرص هایی همچون استامینوفن، ایندرال و.. هستند كه حدودا در همه خانه ها وجود داشته و مصرف آنها هم به مسمومیتی نمی انجامد.
وی با اشاره به اینكه هنوز هیچ شركت پخشی كه در این مورد مقر باشه پیدا نشده اضافه كرد: باتوجه به بررسی های همكاران ما این قرص ها در راه تولید جاگذاری نشده و خارج از مسیر تولید و توزیع قانونی بوده و احیانا در راه پس از تولید تا توزیع در میان مغازه ها جاگذاری شده است.