نكات كلیدی برای حفظ عضلات در سالمندی

آنی غذا: از حدود سن ۳۵ سالگی معمولا روند تحلیل رفتن توده عضلانی در بدن آغاز می شود كه این پروسه را ˮساركوپنیˮ می نامند و عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، همزمان با بالا رفتن سن حتی افرادی هم كه مرتب ورزش می كنند با تحلیل و ضعف عضلانی مواجه می شوند با این وجود افرادی كه تحرك كافی ندارند بیشتر گرفتار این مشكل شده و حدود پنج درصد از عضلات خودرا طی یك دهه از دست می دهند.
از بین رفتن توده عضلانی تحت تاثیر افزایش سن، ساركوپنی خوانده می شود كه بر اثر عوامل مختلفی بوجود می آید.
همچون این كه با افزایش سن، ترشح هورمون هایی كه به سلامت عضلات كمك می كنند كاهش پیدا می كند.
همین طور فعالیت عصب های كنترل كننده انقباض های ماهیچه ای كاهش پیدا می كند كه این وضعیت با بی تحركی تشدید می شود.
علاوه بر این، بعضی از افراد كهنسال اشتهای خودرا از دست می دهند كه این امر نیز به نوبه خود می تواند تحلیل رفتن ماهیچه ها را تشدید كند.
همزمان با از دست دادن توده عضلانی، فرد قوت و توانایی عمومی خودرا نیز از دست می دهد كه این ناتوانی سریع تر از كاهش حجم عضلانی اتفاق می افتد. در این شرایط انجام كارهای روزمره سخت می شود. در مطالعه ای كه روی ۹۰ مرد اروپایی انجام گرفت مشخص شد افرادی با پایین ترین میزان توده عضلانی و توانایی، ۱۰ برابر كمتر احتمال دارد بتوانند مستقل زندگی كنند.
همین طور كاهش توده عضلانی فرد را در مقابل شكستگی، مصدومیت و مرگ و میر لطمه پذیرتر می سازد. این درحالیست كه حفظ سلامت عضلانی همزمان با افزایش سن، سبب بهبود كیفیت زندگی در دوران سالمندی می شود.
اقدامات مختلفی برای حفظ توده عضلانی و بازسازی آن وجود دارد. مهم ترین اقدام، انجام مرتب كارهای جسمی است. بااینكه تمرینات مقاومتی از قبیل وزنه برداری بهترین راهكار است اما انجام هرگونه فعالیت بدنی همچون پیاده روی دراین زمینه مفید و موثر است.
علاوه بر این، رعایت رژیم غذایی سالم به حفظ توده عضلانی كمك می نماید. پروتئین، ماده غذایی مورد علاقه عضلات است. با افزایش سن، میزان بازتولید عضلات بوسیله مصرف پروتئین كم اثر می شود. با این وجود می توان با افزایش میزان پروتئین مصرفی كه شامل حدود ۲۵ درصد از كالری روزانه می شود این كمبود را تا حدودی جبران كرد.
درحالیكه این نظریه مطرح شده كه داروی دیابت متفورمین به افراد میانسال كمك می نماید تا توده عضلانی و قوت خودرا بهبود دهند، مطالعه ای كه اخیرا توسط پژوهشگران انگلیسی انجام گرفته نشان میدهد این دارو برای افراد غیردیابتی مفید نیست.
به گزارش مدیكال اكسپرس، همین طور مكمل هایی وجود دارند كه به حفظ سلامت ماهیچه ها كمك می كنند. همچون آنها می توان به ویتامین های B، D و مكمل های پروتئین اشاره نمود كه در هر حال بهتر است بخصوص برای سالمندان طبق تجویز پزشك مصرف شوند.

منبع: