ایران مقصدی ایده آل برای گردشگری سلامت در حوزه درمان ناباروری

به گزارش آنی غذا مدیر مركز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مكرر ابن سینا با اشاره به وجود واسطه های نابلد در زمینه گردشگری سلامت، اظهار داشت: همین مساله سبب رقابتی ناسالم می شود كه می تواند منجربه عدم اعتماد گردشگران شود.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر علی صادقی تبار، با اشاره به اهمیت گردشگری در توسعه اقتصادی و ارز آوری، رونق گردشگری سلامت را یكی از طریق های مؤثر در افزایش درآمد ارزی كشور دانست و اظهار داشت: با عنایت به توانمندی های ایران در حوزه خدمات درمانی، بخصوص درمان ناباروری در منطقه و جهان از یك سو و جاذبه های تاریخی و طبیعی كشور از جانب دیگر، سیاست گذاری و سرمایه گذاری مناسب در این بخش می تواند بسیار اثربخش و سودآور باشد.
وی ایران را مقصدی مطلوب و مناسب برای گردشگری درمانی، بخصوص درمان ناباروری دانست و توضیح داد: مهم ترین دلیل جاذبه گردشگری درمانی ایران، توان، دانش و تبحر پزشكان این مرز و بوم است. در دهه های اخیر، ایران در زمینه دانش پزشكی و پرورش متخصصان زبده پیشرو بوده است و انتشار مقالات مختلف از متخصصان و پژوهشگران ایرانی در معتبرترین نشریات پزشكی جهان و حضور و سخنرانی ایشان در كنگره های طراز اول بین المللی گواهی بر این مدعاست. این دستاوردهای علمی و پژوهشی سبب شده است كه خدمات پزشكی ایران اعتباری جهانی بیابد و ازاین رو، گردشگران سلامت مایل باشند كه برای دریافت خدمات درمانی باكیفیت به ایران آیند.
مقایسه هزینه درمان ناباروری در ایران و جهان صادقی تبار با اشاره به پایین بودن هزینه های درمان ناباروری در ایران، آنرا یكی از علل اقبال گردشگران سلامت به ایران دانست و اضافه كرد: با عنایت به نقش نظارتی وزارت بهداشت و وزارت كار، رفاه و تأمین اجتماعی، قیمت خدمات درمانی در ایران بسیار پایین تر از كشورهای منطقه و جهان است. توجه كنید كه هزینه یك سیكل درمان ناباروری در ایران، در حد ۷۰۰ – ۵۰۰ دلار است، اما در كشورهایی مثل عراق یا قبرس، بین ۵ تا ۶ هزار دلار، در اروپا حدود ۸ تا ۹ هزار یورو و در آمریكا بین ۱۲ تا ۱۵ هزار دلار است. بنابراین، قیمت بسیار پایین خدمات درمان ناباروری، در كنار تخصص و تبحر پزشكان ما، سبب شده است كه مراجعان خیلی از كشورهای منطقه، بخصوص كشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشیم.
وی شرایط ارزی فعلی كشور را فرصتی مناسب برای رونق گردشگری در ایران دانست و اظهار داشت: بالا رفتن نرخ ارز در ایران، باآنكه سبب ایجاد مشكلاتی در اقتصاد كشور شده است، اما در عرصه گردشگری سلامت می توان به آن به چشم یك فرصت نگاه كرد و با فعال كردن واحد بیماران بین الملل بیمارستان ها و مراكز درمانی معتبر كشور و تقویت زیرساخت های لازم، ایران را به یك مقصد ایده آل برای گردشگری سلامت در منطقه تبدیل كرد. برای نمونه، پیشرفت ها و دستاوردهای متخصصان ایرانی در حوزه درمان ناباروری، درمان سقط مكرر و تكنیك های ژنتیكی در منطقه بی رقیب است و اگر در این حوزه به درستی اطلاع رسانی شود و دولت هم اقدامات لازم را در پشتیبانی از مراكز درمان ناباروری انجام دهد، ایران بدون شك به قطب گردشگری سلامت منطقه در حوزه درمان ناباروری تبدیل خواهد شد.
مدیر مركز درمان ناباروری ابن سینا با تاكید بر دیگر جاذبه های گردشگری ایران، خاطرنشان كرد: در كنار مؤلفه هایی كه به آنها اشاره شد، نباید جاذبه های تاریخی، مذهبی و طبیعی ایران را از نظر دور بداریم. مراكز درمانی می توانند با همكاری شركت های گردشگری برای مراجعان خود تورهای مختلف طراحی و پیشنهاد كنند تا توریست در طول مدت اقامت خود بتواند از جاذبه های گردشگری مختلف ایران هم دیدن كند. برای نمونه، مراكز درمانی می توانند بگونه ای برنامه ریزی كنند كه یك توریست شیعه عراقی ضمن دریافت خدمات درمان ناباروری در ایران، از اماكن زیارتی مانند حرم مطهر امام رضا هم دیدن كند و یا یك توریست قطری بتواند در مدت اقامت خود از جاذبه های تاریخی شهرهای مختلف ایران بازدید كند.
لزوم همكاری وزارت امور خارجه برای جذب توریست سلامت وی در توضیح زیرساخت های لازم برای رونق گردشگری سلامت، اضافه كرد: گام نخست برای توسعه گردشگری، تسهیل دریافت روادید، بخصوص با مقاصد درمانی است. در واقع وزارت امور خارجه در تعامل با وزارت بهداشت باید روند صدور روادید برای گردشگران سلامت را تسهیل و تسریع كند. همچنین، ضروریست كه سیستم حمل و نقل بین المللی تقویت شود و تسهیلاتی ویژه مانند بلیط های ارزان تر، برای گردشگران در نظر گرفته شود. كشور تركیه كه رقیب ما در این حوزه می باشد، تجربه های موفقی در این حوزه دارد كه می توان از آنها الگوبرداری كرد. افزون بر اینها، ایجاد شرایط اقامت مناسب و عرضه خدمات در كوتاه ترین زمان ممكن می تواند سبب رشد گردشگری سلامت در ایران شود.
وی مهم ترین مانع رشد گردشگری سلامت را نبودِ یك نظام یك پارچه و منظم برای معرفی امكانات درمانی كشور در دیگر كشورها، بخصوص كشورهای منطقه دانست و اظهار داشت: متأسفانه حالا واسطه هایی كه هیچ تخصص و دانشی در این حوزه ندارند و تنها به سود خود می اندیشند، در گردشگری سلامت فعال می باشند. همین مساله سبب شده است كه رقابتی ناسالم ایجاد شود و گردشگران اطلاعات متفاوتی درباره كیفیت خدمات مراكز و هزینه های درمانی دریافت نمایند. باید توجه كرد كه این وضعیت سبب سلب اعتماد گردشگران از مراكز درمانی كشور می شود و در بلند مدت به نفع كشور و هیچ مركز درمانی نیست. چاره این مشكل، همكاری وزارت امور خارجه و سفارت خانه ها و دفاتر كنسولگری ایران با وزارت بهداشت و سازمان گردشگری و میراث فرهنگی، در زمینه معرفی مراكز درمانی معتبر به اتباع دیگر كشورهاست.
صادقی تبار افزود: اگر بتوان با همكاری وزارت امور خارجه در كشورهای دیگر واحدی ویژه برای معرفی خدمات و امكانات درمانی ایران راه اندازی نمود كه مراجعان بتوانند اطلاعات كافی در اینباره كسب كنند و حتی همان جا برای رفتن به مركز مورد نظرشان ثبت نام و دریافت نوبت كنند، تا حد زیادی مشكلات موجود كاهش خواهد یافت و یك نظام هماهنگ اطلاع رسانی و جذب توریست سلامت شكل خواهد گرفت. همچنین، دفاتر دیپلماتیك و فرهنگی ایران در كشورهای خارجی می توانند با همكاری رسانه های آن كشورها درباره دستاوردها و امكانات پزشكی ایران اطلاع رسانی كنند.
گردش چرخ های صنعت توریسم در گرو عرضه خدمات با كیفیت مدیر مركز درمان ناباروری ابن سینا، مهم ترین تبلیغ در عرصه خدمات درمانی را رضایت بیمار دانست و تصریح كرد: هیچ مركزی نباید فقط به منافع كوتاه مدت خود فكر كند، بلكه همه باید به این نكته دقت كنیم كه توسعه روز افزون گردشگری سلامت در كشور، در بلند مدت سبب تقویت اقتصاد سلامت خواهد شد و در یك نظام سلامت توسعه یافته و برخوردار از منابع كافی، همه مراكز درمانی به رشد و سودآوری بیشتر دست خواهند یافت. بنابراین، باید تلاش نماییم كه بیماران خارجی خدماتی باكیفیت و مناسب دریافت نمایند و اگر این بیماران از خدمات و امكانات رفاهی و درمانی ما راضی باشند، حتما این رضایت را به آشنایان خود هم منتقل می كنند و همین مساله سبب به گردش درآمدن چرخ های صنعت توریسم در ایران می شود.
بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه ابن سینا، ایشان در ادامه به جایگاه ممتاز ایران در عرصه درمان ناباروری در جهان اشاره نمود و اظهار داشت: در حوزه درمان ناباروری و علوم تولیدمثل، دانشمندان و متخصصان ایرانی در مرزهای دانش حركت می كنند، دانش، ابزار، تكنیك ها، تجهیزات و داروهای درمان ناباروری در ایران هم طراز بهترین مراكز جهان است و نرخ موفقیت درمان هم همانند و در بعضی موارد بیشتر از كشورهای توسعه یافته است. این برتری، در كنار ارزان بودن خدمات، سبب شده واحد بیماران بین الملل مركز درمان ناباروری ابن سینا كه مجوز فعالیت خویش را از وزارت بهداشت دریافت كرده است، هر ساله مراجعان گوناگونی از كشورهای مختف، بخصوص كشورهای حوزه خلیج فارس داشته باشد. در این واحد ما كوشیده ایم با اقداماتی همچون به حداقل رساندن مدت اقامت بیماران، استفاده از مترجم آشنا به حوزه درمان ناباروری، مانند پزشكان و یا ماماهای مسلط به زبان های عربی و انگلیسی و تخصیص یك مشاور برای پاسخگویی آنلاین به پرسش های هر بیمار، رضایت مراجعان خارجی را تأمین نماییم.
مدیر مركز درمان ناباروری ابن سینا در خاتمه با تاكید بر اهمیت نقش گردشگری سلامت در توسعه اقتصادی كشور و سطح بالای دانش و امكانات پزشكی در ایران، خاطرنشان كرد: همان گونه كه گفته شد، رونق گردشگری سلامت در ایران به سیاست گذاری و برنامه ریزی دقیق و همكاری نهادهای مختلف همچون وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه و سازمان گردشگری نیاز دارد. در كنار این مؤلفه ها، مراكز درمانی كشور هم باید به صورت هماهنگ عمل كنند و با همگرایی و همكاری، نرخ موفقیت درمان را بالا برند تا رضایت بیماران به عاملی برای تبلیغ و رونق یافتن گردشگری درمانی در كشور تبدیل گردد.