معاون وزیر بهداشت: تا ۲۵ سال آینده از هر سه ایرانی یك نفر سالمند است

به گزارش آنی غذا معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی با اشاره به اینكه اعلام نمود: كشورمان به سمت سالمندی در حركت است و تا ۲۵ سال آینده از هر سه ایرانی یك نفر سالمند است.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر علیرضا رییسی در مراسم اختتامیه كارگاه آموزشی مدیران سلامت خانواده دانشگاه های علوم پزشكی كشور كه به میزبانی دانشگاه علوم پزشكی مشهد برگزار گردید با اشاره به اینكه افزایش جمعیت احتیاج به همكاریهای بین بخشی و مشاركت سایر سازمان ها و ارگان ها دارد و مهمترین بخشی كه بر عهده وزارت بهداشت قرار دارد سلامت جمعیت است تصریح كرد: در حوزه سلامت جمعیت، باید تمام توان خویش را به كار بگیریم تا با انجام مراقبت های لازم و كامل مادران، دوران حاملگی ایمنی را طی كنند.

وی با اشاره به اینكه سن ازدواج در كشور افزایش یافته است و طی دو دهه گذشته در بانوان دو سال و مردان سه سال افزایش یافته است و از جانب دیگر فاصله زمان ازدواج تا تولد نخستین فرزند هم افزایش یافته است خاطرنشان كرد: باید با مشاركت تمامی سازمان ها فرهنگ سازی در این حوزه بیشتر از پیش صورت گیرد تا ضمن تسهیل در امر ازدواج، بانوان تشویق به فرزند آوری شوند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی با اشاره به اینكه رویكرد اجرایی تمامی دانشگاه ها در این حوزه باید بر مبنای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و وزارت بهداشت باشد اظهار نمود: در تمامی دانشگاه های علوم پزشكی كشور در حوزه فرزند آوری و فرزند پروری، تسهیل ازدواج، صدمه های اجتماعی و كاهش طلاق، مقوله هایی است كه باید تقویت شود.

دكتر رییسی با اشاره به اینكه حاملگی بالای ۳۵ سال با ریسك همراه می باشد تصریح كرد: این مورد بدان معنا نیست كه تمامی مادران كه در این محدوده سنی آبستن می شوند گرفتار ریسك می شوند بلكه می توان با انجام مراقبت های لازم و افزایش آگاهی از بروز خطر های احتمالی جلوگیری كرد.

وی با اشاره به افزایش تعداد مراكز درمان ناباروری و افزایش پوشش سازمان های بیمه گر در سطح كشور خاطرنشان كرد: از جانب دیگر كاهش مرگ و میر مادران باردار، كاهش مرگ و میر نوزادان و كودكان زیر ۵ سال از شاخصهای مهم به حساب می آید كه در سال های اخیر بهبود قابل ملاحظه ای یافته است.

معاون بهداشت با اشاره به اینكه سالانه ۱۶ هزار نفر در كشور جان خویش را به علت سوانح جاده ای از دست می دهند تصریح كرد: بیشتر افرادی كه در این حوادث جان خویش را از دست می دهند جوان و در سنین باروری هستند كه باید در این حوزه فرهنگسازی شود.
برپایه گزارش وبدا، دكتر رییسی با اشاره به اینكه از آغاز انقلاب اسلامی تا كنون سن امید به زندگی در كشور افزایش قابل ملاحظه ای یافته است و افزایش تعداد سالمندان هم یكی از دستاوردهای این مورد به حساب می آید خاطرنشان كرد: با این وجود باید باور داشته باشیم كه كشورمان به سمت سالمندی در حال حركت است و باید تا جایی كه از دست مان بر می آید برای آینده كشورمان تلاش نماییم.

او در آخر خاطرنشان كرد: باید در حوزه فرهنگ سازی بیشتر از پیش فعالیت نماییم و آموزه های استاندارد را با انتقال به بهورزان و رابطان سلامت، در این حوزه تقویت نماییم.