ایرانی ها سالی ۱ میلیارد دلار لوازم آرایشی مصرف می كنند؛ گزارش نگران كننده استاندارد از وجود سرب در رژ لب های مصرفی

به گزارش آنی غذا ایسنا/البرز مدیركل استاندارد البرز اظهار داشت: نتایج یك پروژه تحقیقاتی نشان داده است میزان فلزات سنگین مثل سرب در رژ لب های تولید داخل بیشتر از نمونه های خارجی است.
فتانه شكرالهی در نهمین همایش استاندارد و كیفیت استان البرز كه امروز سه شنبه ۱۲ آذر برگزار شد، با اشاره انجام دو پروژه تحقیقاتی بر اساس ماده ۱۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، اظهار نمود: در نخستین تحقیق به سمت بررسی برخی فاكتورها همچون میزان سرب در محصولات آرایشی ایرانی و خارجی رفتیم و به خاطر اینكه دامنه این محصولات بسیار زیاد است در گام نخست تنها وضعیت رژ لب ها كه پر مصرف ترین محصول آرایشی هستند را مورد بررسی قرار دادیم.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا وی با اشاره به اینكه در این تحقیق، ۲۵ نمونه رژ لب داخلی و خارجی خریداری و مورد آزمایش قرار گرفت، اضافه كرد: نتیجه آزمایش ها نشان داد رژ لب های داخلی و خارجی از نظر بار میكروبی اختلاف معناداری با هم نداشتند ولی میزان پرواكسید رژهای خارجی بیشتر از نمونه های داخلی و میزان فلزات سنگین مثل سرب در رژ لب های تولید داخل بیشتر از نمونه های خارجی بود.
این مسئول بابیان اینكه ایران سومین مصرف كننده لوازم آرایشی در خاورمیانه است و ایرانیها سالانه یك میلیارد دلار لوازم آرایشی می خرند؛ اشاره كرد: برای حفظ سلامت مصرف كنندگان؛ بدون شك نتیجه این تحقیق به تجدید نظرهایی درباب استانداردهای لوازم آرایشی در كشور منجر می شود.
وی با اشاره به دومین پروژه تحقیقاتی امسال اظهار داشت: پایش ماست های سنتی تولید شده در لبنیاتی های استان دومین پروژه تحقیقاتی امسال بود كه بر اساس آن ۲۰ نمونه از ماست های سنتی بازار خریداری و مورد آزمایش قرار گرفت.
شكرالهی اشاره كرد: در امتداد این تحقیق میزان آنتی بیوتیك ها؛ استرول گیاهی و بار میكروبی این نمونه ها بررسی گردید و نتیجه نشان داد میزان آنتی بیوتیك ۳۴ درصد از نمونه های خریداری شده از بازار بیش از اندازه مجاز بود.
وی با اشاره به اینكه میزان پنی سیلین، كپك و مخمر در ۲۵ درصد از نمونه های خریداری شده هم بیش از اندازه مجاز بود؛ اضافه كرد: هر چند مسئولیت كنترل ماست های سنتی با استاندارد نیست ولی این تحقیق به واسطه همكاری با سازمان غذا و دارو انجام شده كه امیدوارم نتایج آن به پایش بیشتر و افزایش كیفیت این محصول ختم شود.
مدیركل استاندارد البرز در ادامه با اشاره به افزایش میزان صدور پروانه های استاندارد الزامی در استان اظهار نمود: تعداد پروانه های استاندارد الزامی صادر شده در هشت ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل؛ ۱۹٫۳ درصد افزایش داشته كه این نشان از افزایش میزان تولید در استان دارد.
وی همین طور به لزوم افزایش سهم ایران از بازارهای حلال اصرار كرد و اضافه كرد: سهم بازار حلال در دنیا بیشتر از ۲۵۰۰ میلیارد دلار است و ایران باید تلاش كند با تولید محصولاتی كه نشان حلال دارند؛ سهم خودرا در این بازارها به خصوص در شرایط فعلی كه در فشار اقتصادی و تحریم قرار داریم افزایش دهد.