ننگ اجتماعی روند جهانی درمان ایدز را كند می كند

آنی غذا: آمارها حاكیست كه بیشتر از ۳۰ میلیون نفر از مردم جهان به ویروس اچ آی وی (HIV) آلوده هستند و هر سال حدود دو میلیون نفر نیز به این ویروس آلوده می شوند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، ویروس اچ آی وی و بیماری ایدز همچون عوامل اصلی مرگ و میر در جهان بشمار می رود. اول دسامبر مصادف با “روز جهانی ایدز” فرصت كلیدی برای افزایش آگاهی ها در مورد این ویروس و بیماری ایدز، یادبود قربانیان این بیماری و دستاوردهایی است كه در حوزه درمان و پیش گیری از آن بدست آمده است.
سوژه امسال روز جهانی ایدز با عنوان “جوامع، تفاوت ایجاد می كنند” انتخاب شده و تاكید آن بر این است كه با همراهی جوامع می توانیم به ایدز خاتمه دهیم.
همین طور در این روز مراسم گوناگونی برگزار می گردد كه هدف آنها ریشه كن كردن انگ و برچسب هایی است كه به بیماران مبتلا به ایدز زده می شود. پیشرفت های بدست آمده در عرصه مقابله با ویروس اچ آی وی از دستاوردهای حائز اهمیت بشر است. در سال ۲۰۱۹ میلادی، بشر به ابزار و خدمات درمانی بهتری نسبت به گذشته مجهز شده است. هرچند برای دستیابی به پیروزی نهایی لازم است تعهدات سیاسی، مالی و اجتماعی ژرف تر شوند.
پیشرفت هایی كه امروزه بشر برای مقابله با ویروس اچ آی وی بدست آورده ۳۰ سال قبل قابل تصور نبوده است. در آن زمان دارویی كه با كمك آن بتوان جان بیمار را نجات داد وجود نداشت. حالا، روش های درمانی دردسترس است كه اثربخشی بالایی دارند و فرد آلوده به این ویروس می تواند طول عمر طبیعی داشته باشد و ویروس را به افراد دیگر منتقل نكند. همین طور گزینه های درمانی پیشگیرانه وجود دارد كه افراد پرخطر با استفاده از آنها می توانند خودرا در مقابل مبتلاشدن به این بیماری حفظ كنند.
به گزارش روزنامه آنلاین Brisbane Times، به رغم وجود روش های درمانی و تشخیصی ویروس اچ آی وی بعضی از افراد از مقابله با این ویروس واهمه داشته یا به سبب انگ و برچسب زنی برای انجام تست های تشخیصی به مراكز درمانی بازگشت نمی كنند. “انگ و برچسب زنی” به افراد آلوده به ویروس اچ آی وی بهترین دوست این ویروس می باشد و مانع از تحقق پیشرفت های پزشكی در این عرصه می شود.

منبع: