در آستانه روز جهانی مبارزه با چاقی مطرح شد خطر ناباروری با قرص های چاقی و لاغری

به گزارش آنی غذا یك جراح زنان و زایمان ضمن عرضه توضیحاتی پیرامون تأثیر چاقی و اضافه وزن بر باروری زنان، در عین حال نسبت به مصرف مكمل های لاغری و هورمونی اخطار داد و اظهار داشت: این مكمل ها حاوی تركیب های «استروئیدی» است كه می توانند به ناباروری افراد منجر شود؛ بنابراین مصرف این نوع داروها برای كاهش و افزایش وزن، بدون نظر متخصص مربوطه اشتباه است.
دكتر آتوسا كریمی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به نقش اضافه وزن در باروری زنان، اظهار داشت: چاقی و به دنبال آن افزایش چربی خون، فشارخون، قندخون و… می تواند منجر به بر هم خوردن توازن هورمون های جنسی مانند «FSH» و «LH» شده و به دنبال آن نظم عادت های ماهانه مختل شود كه این امر منجر به عدم تخمك گذاری و كاهش شانس باروری در فرد می شود.
وی با اشاره به اینكه اگر با وجود روند یاد شده حاملگی اتفاق افتد، عوارض زیادی در دوران حاملگی برای مادر و جنین به همراه خواهد داشت، خاطرنشان كرد: سقط جنین، زایمان زودرس، مسمومیت حاملگی، افزایش فشار خون و… همگی از عوارضی است كه در دوره حاملگی در شرایطی كه شاخص توده بدنی بالا باشد، اتفاق می افتد.
این جراح زنان و زایمان افزود: به صورت كلی نه تنها اضافه وزن و چاقی در باروری تأثیر دارد بلكه كاهش وزن شدید و یا وزن بسیار كم هم می تواند تهدیدی برای باروری فرد باشد؛ چونكه وزن پایین هم می تواند سبب برهم خوردن چرخه قاعدگی، توازن هورمون های جنسی و عدم تخمك گذاری شود. متاسفانه اتفاقی كه هم اكنون در جامعه مشاهده می نماییم، رعایت رژیم های غذایی سخت و خودخواسته به همراه ورزش های سنگین از جانب برخی بانوان است كه تأثیر مستقیم بر باروری آنها خواهد داشت.
وی با اشاره به اینكه شاخص توده بدنی (BMI) یك شاخص برای نمایش تناسب اندام است، خاطرنشان كرد: عدد ایده آل برای شاخص توده بدنی بین ۱۸ تا ۲۴ است؛ درصورتی كه این عدد كمتر از ۱۸ و بیشتر از ۲۵ باشد می تواند با عوارضی برای فرد همراه باشد. همینطور شاخص توده بدنی ۲۵ تا ۳۰ نشان دهنده افزایش وزن و بیشتر از ۳۵ هم با نازایی همراه خواهد بود.
عضو تیم تخصصی مركز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مكرر ابن سینا، اظهار نمود: نكته قابل توجه آن است كه قبل از مبادرت به حاملگی هم خانم ها باید به وزن مناسب خود برسند؛ بنابراین سفارش می نماییم برای كاهش وزن خود به هیچ عنوان عجله ای نداشته باشند و تلاش كنند طی مدت زمان طولانی تری ورزش های روزانه را با ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ورزش ملایم آغاز كنند تا تغییر وزن به مرور اتفاق افتد. كاهش وزن سریع در مدت زمان كم می تواند تأثیر منفی در باروری آنها داشته باشد.
وی با اشاره به عوارض داروهای مكمل و هورمون هایی كه در بعضی باشگاه های ورزشی برای لاغری یا چاقی به افراد سفارش می شود، اظهار داشت: این مكمل ها حاوی تركیب های «استروئیدی» است كه می توانند به ناباروری افراد منجر شود؛ بنابراین مصرف این نوع داروها برای كاهش و افزایش وزن بدون نظر متخصص مربوطه اشتباه است.
وی در ادامه با تاكید بر اینكه استراحت مطلق در حاملگی وجود ندارد، اضافه كرد: علیرغم تصور برخی مادارن آبستن در خصوص استراحت مطلق تاجایی كه عده ای حتی كارهای شخصی خویش را هم انجام نمی دهند، موضوعی این چنینی وجود ندارد و تنها امكان دارد محدودیت هایی در فعالیت مادر آبستن به وجود آید كه آنهم باید با نظر پزشك متخصص اعمال شود. از آنجایی كه در شرایط حاملگی هورمون های بدن بگونه ای تغییر می كنند كه احتمال لخته شدن خون در بخش هایی از بدن مانند اندام ها، قلب، ریه و… بالا می رود، فعالیت بدنی برای مادر آبستن ضروریست اما بسته به شرایط، سن مادر و وجود سابقه سقط در او میزان این فعالیت متفاوت می باشد.
كریمی با اشاره به اینكه یكی از بهترین ورزش ها برای مادران آبستن پیاده روی است، اظهار داشت: ۳۰ دقیقه پیاده روی ملایم و آرام در طول روز برای مادر آبستن مفید می باشد، اما به شرط تشخیص پزشك معالج؛ چونكه خانم های با سن بالاتر و سابقه سقط جنین شاید دیگر نتوانند ۳۰ دقیقه فعالیت داشته باشند و به آنها سفارش شود در خانه به فعالیت های روزمره خود بپردازند.
این فلوشیپ ناباروری در مورد میزان مجاز اضافه وزن در دوره بارداری، خاطرنشان كرد: میزان اضافه وزن در دوره حاملگی باید متناسب با وزن فرد قبل از آغاز حاملگی باشد؛ به صورت كلی افزایش وزن از حداقل پنج كیلوگرم تاحداكثر ۱۸ كیلوگرم به شرط تناسب با وزن قبل از حاملگی می تواند مجاز باشد. همینطور كاهش وزن در دروره حاملگی به علل خودخواسته و به دنبال رژیم غذایی می تواند سبب به وجود آمدن برخی مواد سمی در گردش خون مادر شود كه این مواد به رشد جنین صدمه خواهد رساند.