مطالعات نشان می دهد؛ چربی های ترانس عامل افزایش خطر آلزایمر

آنی غذا: بیماری آلزایمر یك بیماری مغزی پیشرونده است كه سبب اختلال در حافظه و نهایتا اختلال در روند برنامه ریزی، استدلال، زبان، و شناخت می شود.

به گزارش آنی غذا به نقل از مهر، پژوهشگران به مدت ۱۰ سال ۱۶۰۰ زن و مرد ژاپنی را كه ۶۰ سال به بالا سن داشتند و مبتلا به زوال عقل نبودند بررسی كردند.
محققان مشاهده نمودند افرادی كه دارای بالاترین میزان چربی های ترانس در خون شان بودند ۷۵ درصد بیشتر با خطر مبتلاشدن به آلزایمر و سایر انواع زوال عقل مواجه بودند.
دكتر «هووارد كریستال»، سرپرست تیم تحقیق، در این زمینه می گوید: «افزایش سن فاكتور پرخطر مبتلاشدن به بیماری آلزایمر است. حدود ۱۵ درصد افراد بالا ۶۵ سال با این مشكل مواجهند اما این رقم در افراد بالا ۸۵ سال به ۵۰ درصد افزایش می یابد.»
به گفته كریستال، «ریسك بیماری آلزایمر با وجود فشارخون بالا، دیابت، بیماری قلبی، ژنتیك، سابقه لطمه تروماتیك مغز، سندروم داون، و احیانا افزایش كلسترول خون نیز افزایش می یابد.»
در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، اما درمان های فعلی به كاهش یا كُندشدن روند پیشرفت علایم بیماری آلزایمر كمك می نماید.
از آنجائیكه فشارخون بالا، دیابت، و بیماری قلبی از شاخصهای پرخطر بیماری الزایمر هستند، بنظر می رسد داشتن سبك زندگی سالم سبب كاهش این خطرات می شود. پزشكان داشتن رژیم غذایی مناسب، حفظ وزن سالم بدن، ورزش منظم، و مصرف داروهای تجویزی پزشك را راهكار مناسبی برای پیش گیری از زوال عقل می دانند.
طبق اعلام انجمن قلب آمریكا، چربی های ترانس ریسك بیماری قلبی، سكته و دیابت را می افزایند. از اینرو پژوهشگران بر محدودكردن مصرف غذاهای فرآوری شده تاكید دارند.

منبع: