مدیركل دفتر طب ایرانی و مكمل وزارت بهداشت: درمان های سنتی در بسیاری موارد در حد اعجازند

به گزارش آنی غذا ایسنا/خراسان رضوی مدیر كل دفتر طب ایرانی و مكمل وزارت بهداشت با اشاره به اینكه «شك ندارم درمان های سنتی در بسیاری موارد در حد اعجازند»، اظهار داشت: هم اكنون كتاب های ابن سینا در دانشگاه های خارج از كشور تدریس می شود.
دكتر محمدرضا شمس اردكانی در مراسم افتتاح چهار سلامتكده طب ایرانی كه در ساختمان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد برگزار شد، اظهار نمود: سیستم و نظام سلامت سال های زیادی است كه جایگاهی برای طب سنتی قائل نیست و اگر تصور ما این باشد كه آنها برای این امر اقدامی انجام می دهند، هیچ گاه این گونه نخواهد بود.

مشاور وزیر بهداشت افزود: بنده گزارشی از طب سنتی و دانشگاهی در این زمینه كه اخیرا تاسیس شده بود خدمت مقام معظم رهبری ارائه كردم و ایشان بسیار خوشحال شدند و فرمودند كه «این خبر برای من مژده است». اگر این مساله برای ایشان خبر خوبی است، پس عده ای از مسئولین ما در حوزه سلامت و دانشگاه های علوم پزشكی تابع كدام نظام هستند كه این طب را قبول ندارند.

طب سنتی باید به علوم انسانی برگردد

وی با اشاره به اینكه «طب سنتی ما در گروه علوم انسانی است»، اضافه كرد: ما باید در این زمینه فعالیت های زیادی با كمك یكدیگر انجام دهیم. در ابتدا طب سنتی باید به بخش علوم انسانی برگردد و تقویت شود و به این نتیجه برسیم كه داروهای گیاهی اثر دارند و خیلی هم راحت، ارزان قیمت و در دسترس عموم مردم هستند. باید اصول و مبانی طب سنتی را در دانشكده های طب سنتی تقویت نماییم.

مدیر كل دفتر طب ایرانی و مكمل وزارت بهداشت با طرح این پرسش كه «چرا ابن سینا همه چیز را می داند؟»، عنوان كرد: به جرات می گویم كه ابن سینا تنها یك سوژه را یاد داشت و آن هم حكمت بود. اگر با حكمت به بدن انسان نگاه نماییم، طبیب می شویم. همین طور اگر با حكمت به آسمان نگاه نماییم منجم می شویم. زمانی كه قطب الدین شیرازی در فهم قانون به مشكل برخورد هیچ كس جز خواجه نصیر طوسی نتوانست مشكل او را حل كند و ما خواجه نصیر طوسی را بعنوان یك پزشك می شناسیم.

كتاب های ابن سینا در دانشگاه های خارج از كشور تدریس می شود

وی اشاره كرد: بدین سبب ما باید قسمتی از كار خودرا در دانشكده های طب سنتی ارائه دهیم. طب سنتی كه هم اكنون وجود دارد از سقراط، بقراط و… به ما منتقل شده و مسائلی كه در این زمینه كسب كردیم حاصل تلاش های آنهاست. باید این نكته را متذكر شد كه هم اكنون كتاب های ابن سینا در دانشگاه های خارج از كشور تدریس می شود و بیان كننده این است كه ما از مسائل و موضوعات زیادی در زمینه این علم برخوردار هستیم.

شمس اردكانی با اشاره به اینكه «ما باید از تمام ظرفیت های نظام جمهوری اسلامی برای تحقق یافتن طب سنتی استفاده كنیم»، بیان كرد: اگر تصور شود كه این امر تنها در محدوده خاصی می تواند كاربرد داشته باشد مطمئنا در همان محدوده خاص هم خودرا محدود خواهدنمود و به تدریج حذف می شود. سیاست كلی ما در دانشكده های طب سنتی این است كه بتوانیم چندین رشته را در این دانشگاه ها داشته باشیم و در نهایت بتوانیم PHD طب سنتی را در وهله اول به PHD بالینی تغییر دهیم.

درمان های سنتی در بسیاری موارد در حد اعجازند

وی با اشاره به اینكه «شك ندارم درمان های سنتی در بسیاری موارد در حد اعجاز است»، اشاره كرد: بدین سبب معاونت های وزارت بهداشت و درمان باید بیشتر به مقوله طب سنتی كمك كنند. همین طور دانشگاه های ما باید به این مسئله بیشتر بپردازند و از این ظرفیت بلااستفاده به خوبی بهره ببرند. از این علم در كشورهای آسیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

مشاور وزیر بهداشت افزود: مركز سلامتكده حكمت كه امروز افتتاح شده، مدیریت خوبی دارد و در آن فضای بسیار زیبا و منظمی برای خدمت در نظر گرفته شده است، اما بهتر است كه نمادها و الگوهای معماری اسلامی نیز در ساختمان مورد استفاده قرار گیرد تا زیبایی آن مردم را به حضور بیشتر در این مكان وادارد.

وی اظهار داشت: در تأسیس سلامت كده های آینده، باید تلاش نماییم نقش و نگار معماری ایرانی اسلامی و سازه های زیبای این نوع معماری را الگوی ساختمان قرار دهیم برای اینكه طب سنتی با این نوع معماری تجانس دارد و چون مردم ایران مسلمان هستند اقبال بیشتری نسبت به این مراكز نشان می دهند.

هیچ كشوری در جهان پیشینه، قوت و قدرت طب ایرانی را ندارد

شمس اردكانی اظهار نمود: طب سنتی، خاستگاهی بسیار قدیمی دارد و تا ۲۰۰ سال پیش، مبنای تفكر، فلسفه و عمل پزشكی بالینی در سراسر جهان بوده است. طب ایرانی، جایگاه ویژه ای در این نوع پزشكی دارد و از نظر منابع، نوع طبابت و روش های درمانی با همه دنیا متفاوت بوده است. هیچ كشوری در جهان پیشینه، قوت و قدرت طب ایرانی را ندارد و این نوع پزشكی، هزاران سال مورد اقبال و پذیرش مردم بوده و سلامت جامعه را اداره كرده است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشكی مشهد یك مشاركت عالمانه برای توسعه فضاهای عملكردی طب ایرانی با بخش خصوصی داشته كه در امتداد اهداف و برنامه های دانشگاه بوده است. این سلامتكده ها می تواند الگویی برای سایر نقاط و دانشگاه های كشور قرار گیرد كه از ظرفیت های بخش خصوصی برای مشاركت آنها در راه اندازی این گونه مراكز استفاده كنند.

مدیر كل دفتر طب ایرانی و مكمل وزارت بهداشت با اشاره به اینكه « سلامتكده ها مكان و مرجعی برای دریافت خدمات و استفاده از ظرفیت های طب ایرانی است»، بیان كرد: هم اكنون ۵۰ سلامتكده در كشور در حال فعالیت هستند و تعداد قابل توجه دیگری نیز در حال راه اندازی و بهره برداری است.

گفتنی است، درانتها این نشست از چهار تن از پیشكسوتان طب سنتی در دانشگاه علوم پزشكی مشهد تجلیل و تقدیرنامه هایی به رسم یادبود به آنان تقدیم شد.

منبع: