تجهیزات پزشكی اصیل می شوند سرانجام پرونده شركتی كه بجای استنت قلبی، مفتول برق وارد كرد

به گزارش آنی غذا مدیركل اداره تجهیزات پزشكی سازمان غذا و دارو با اشاره به سرانجام پرونده شركتی كه بجای استنت قلبی، مفتول برق وارد كرده بود، در عین حال اظهار داشت: تا اختتام امسال تمام تجهیزات پزشكی برچسب اصالت دریافت می كنند.

مهندس سیدحسین صفوی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به بحث قاچاق در حوزه تجهیزات پزشكی، اظهار داشت: زمانیكه امكان قاچاق در كشور وجود داشته باشد، منجر به یكسری تخلفات مختلف می شود. حال اینكه كالا از كدام كشور به ایران قاچاق شود مهم نیست، مساله مهم این است كه كالای غیر استانداردی وارد كشور شده كه ممكنست برای مردم مخاطره ایجاد كند. بر این اساس باید به این مساله رسیدگی شود.

وی اضافه كرد: بر همین مبنا ماموریت اداره كل تجهیزات پزشكی سازمان غذا و دارو این است كه كلیه كالاهایی را كه می خواهند با عنوان تجهیزات و ملزومات پزشكی وارد كشور شود، بررسی نموده و با استانداردها مطابقت دهد كه این اقدامات هم در حوزه تجهیزات پزشكی تولید داخلی و هم تجهیزات پزشكی وارداتی اتفاق می افتد. حال اگر این كالاها با استانداردها مطابقت داشتند، به آنها اجازه ورود به كشور و بازار را می دهیم.
سرانجام پرونده شركتی كه بجای استنت قلبی، مفتول برق وارد كرد
مدیركل اداره تجهیزات پزشكی سازمان غذا و دارو با اشاره به برخی تخلفات ارزی در حوزه تجهیزات پزشكی، اظهار نمود: در وهله اول ما به سبب بحث مبارزه با قاچاق و بنابر وظایف نظارتی مان پرونده های تخلف را بررسی نموده و با كمك ارگان های دیگر كار را پیگیری می نماییم. پس از جمع آوری اسناد و مدارك و احراز تخلف، با متخلفین برخوردهای شدیدی انجام می شود. در عین حال باید توجه كرد كه پرونده های تخلف در ادامه از طرف مرجع قضایی مورد رسیدگی قرار می گیرد. حال اگر شركتی تخلف كرده باشد، با او برخورد شده و كالاهایش به نفع دولت توقیف می شوند. بدین سبب بعضی از این پرونده ها در حال بررسی در مراجع قضایی هستند. شركتی هم كه در حوزه استنت های قلبی تخلف كرده بود، بطور كلی ممنوع الفعالیت شده و هیچ IRC برایش فعال نیست.

صفوی درباره میزان قاچاق معكوس در تجهیزات پزشكی نیز اظهار داشت: قاچاق معكوس ممكنست اتفاق افتد، اما عدد و رقمش آنقدر نیست كه تاثیری بر روی بازار ما بگذارد. برای اینكه مجوزهای ما كاملا تحت كنترل است.
با متخلفین برخورد می كنیم
وی با اشاره به اینكه در حوزه تجهیزات پزشكی فعالیت های وسیعی انجام می شود، اظهار داشت: حدود ۲۰۰۰ شركت شامل تولید كننده و واردكننده در این عرصه فعالیت نموده و به مراكز درمانی خدمت رسانی می كنند تا سلامت مردم تضمین شود. بدین سبب نباید نگرانی در سطح جامعه اتفاق افتد كه مردم فكر كنند تخلفاتی كه انجام می شود، در سطح عام است یا ممكنست سلامت مردم را به خطر اندازد؛ اینگونه نیست و نباید چنین شائبه ای هم ایجاد شود.

صفوی اشاره كرد: وزارت بهداشت وظیفه حفظ سلامت مردم را بر عهده دارد و در این عرصه بسیار پیگیر است تا اگر شركتی یا فردی تخلفی در حوزه تجهیزات پزشكی انجام داد، حتما مورد پیگرد قرار داده و با متخلف برخورد می كند.
تجهیزات پزشكی قاچاق وارد بیمارستان ها می شوند؟
وی درباره امكان ورود تجهیزات پزشكی قاچاق به بیمارستان ها، اظهار داشت: طبق دستورالعمل ها و قوانینی كه وجود دارد، ما موظف هستیم كه سامانه ردیابی كالاهای پزشكی را از مبدا تا مقصد راه اندازی نماییم و بر همین مبنا هم اكنون شركت ها موظف شدند كه به سامانه برچسب اصالت وصل شوند. باید توجه كرد كه هر زمانی كه ارز دولتی به تجهیزات پزشكی اختصاص پیدا كند، به سبب اختلاف قیمتی كه به وجود می آید، عرصه برای ورود كالای قاچاق تنگ می شود. بدین سبب در این مقاطع همیشه عرضه كالای قاچاق سخت تر می شود.

صفوی افزود: ضمن اینكه ما در سایت مان فهرستی داریم كه شامل كدهای IRC هستند و در دسترس همه مراكز درمانی قرار دارند. بدین سبب مبادی مجاز فروش تجهیزات پزشكی و كالاهای پزشكی مجاز در سایت ثبت شده اند و قیمت هم دارند. بدین سبب احتمال ورود كالای قاچاق به مركز درمانی خیلی كم است. در عین حال مسئولین فنی در حوزه توزیع و مسئولین فنی بیمارستان ها، تجهیزات پزشكی را رصد می كنند. البته ممكنست تخلفاتی هم رخ دهد، اما نسبت به حجم خدمتی كه در بازار انجام می شود، تخلفات خیلی كم هستند كه به آنها هم رسیدگی می شود.
تا اختتام ۹۸ تمام تجهیزات پزشكی برچسب اصالت می گیرند
مدیركل اداره تجهیزات پزشكی سازمان غذا و دارو درباره زمان تكمیل سامانه ردیابی كالاهای پزشكی، اظهار داشت: باید توجه كرد كه تعداد اقلام تجهیزات پزشكی بسیار زیاد است. ما بالغ بر ۲۸۰ هزار قلم IRC داریم كه برای قسمتی از آنها نصب برچسب اصالت الزامی است مانند برخی تجهیزات حوزه ارتوپدی، دندان پزشكی و… كه به تدریج مقرر است این برچسب گذاری تا آخر سال ۱۳۹۸ تمام كالاهای پزشكی را شامل شود.

منبع: