پنج اقدام برای داشتن استخوان هایی سالم

به گزارش آنی غذا دبیر انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران با اشاره به چند نكته اصلی برای پیش گیری از پوكی استخوان اظهار داشت: این بیماری هم به سبب اختلالاتی كه در عملكرد فرد به وجود می آورد و هم به سبب شكستگی های ناشی از آن، می تواند اثرات مخربی بر كیفیت زندگی مبتلایان داشته باشد.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر احمد رئیس السادات به مناسبت روز جهانی پوكی استخوان گفت: پوكی استخوان شایع ترین بیماری متابولیك استخوان است و از معضلات اصلی تهدید كننده سلامت خصوصاً در سالمندان به حساب می آید.
وی ادامه داد: در پوكی استخوان تراكم استخوان ها كاهش می یابند و استخوان ها متخلخل تر می شود و به سبب تغییر كیفیت ساختاری استخوان، خطر و احتمال شكستگی در آنها افزایش می یابد. این بیماری هم به سبب اختلالاتی كه در عملكرد فرد به وجود می آورد و هم به سبب شكستگی های ناشی از آن اثرات مخربی بر كیفیت زندگی مبتلایان دارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اضافه كرد: ۲۰ اكتبر (۲۸ مهر) توسط سازمان بهداشت جهانی و بنیاد بین المللی استئوپروز روز جهانی پوكی استخوان نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری این روز، ارتقای سطح آگاهی عمومی درباب پیشگیری، تشخیص و درمان پوكی استخوان است.
وی اظهار داشت: هر سال به صورت سمبلیك شعار یا نمادی برای معرفی این روز و فعالیت های یكساله در رابطه با آن در نظر می گیرند. امسال (۲۰۱۹) عنوان ” آن است پوكی استخوان” بعنوان سرتیتری برای تصاویر و داستان های احساسی مردمی كه گرفتار پوكی استخوان شده اند جهت تاثیرگذاری بر سایرین در نظر گرفته شده است.
دبیر انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران اظهار داشت: حدود ۱۷ درصد بزرگسالان بالای ۳۰ سال گرفتار پوكی استخوان هستند و این آمار در استان های شمالی همچون گلستان، مازندران، تهران و آذربایجان بیشتر از استان های جنوبی مانند فارس و بوشهر گزارش شده است.
وی بیان داشت: برمبنای پژوهش های داخلی بیشتر از ۲۰ درصد خانم های بالای ۵۰ سال گرفتار پوكی استخوان هستند. حدود ۱۰ درصد جمعیت ایران را سالمندان می سازند و با افزایش امید به زندگی این میزان بیشتر خواهد شد و در نتیجه بر جمعیت مبتلا به پوكی استخوان افزوده خواهد شد.
رئیس السادات اظهار داشت: از هر سه خانم بالای ۵۰ سال یك نفر و از هر پنج مرد بالای ۵۰ سال یك نفر گرفتار شكستگی در رابطه با پوكی استخوان می شود و خسارات مادی، جسمی و روحی قابل توجهی ایجاد می كنند.
وی اظهار داشت: بااینكه عامل ژنتیك و وراثت مهم ترین عامل تعیین كننده تراكم استخوان محسوب می شود، ولی تغذیه، فعالیت فیزیكی و پرهیز از عادات غلط از مهم ترین عوامل قابل اصلاح در مبتلاشدن به پوكی استخوان به شمار می روند.
بگفته رئیس السادات، استئوپروز یك بیماری خاموش است؛ چونكه تا وقتی كه شكستگی در استخوان اتفاق نیفتاده باشد، درد و شكایت جدی ایجاد نمی كند و نمی توان به وجود آن پی برد.
وی درباره روش های تشخیصی استئوپروز، گفت: تشخیص استئوپروز مبتنی بر انجام سنجش تراكم استخوان است و در افراد با عوامل خطر و در سنین خاص باید صورت گیرد.
دبیر انجمن طب فیزیكی در پاسخ به اینكه چه نماییم كه استخوان های سالمی داشته باشیم، اظهار داشت: پنج اقدام برای داشتن استخوان سالم و پیش گیری از شكستگی در آینده لازم است. اقدام اول انجام ورزش منظم شامل ورزش های تحمل كننده وزن، تقویت عضلات و تمرینات تعادلی است.
وی افزود: اقدام دوم تغذیه مناسب شامل مصرف غذاهای غنی از كلسیم و ویتامین د (مانند لبنیات) و پروتئین مانند ماهی و تخم مرغ و حبوبات و همین طور میوه و سبزیجات تازه است و اقدام سوم پرهیز از عادت های غلط در زندگی همچون كوشش برای داشتن وزن مناسب، اجتناب از كشیدن سیگار و مصرف الكل و همچنین مصرف بی رویه قهوه و نوشیدنی های گازدار است.
دبیر انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران عنوان كرد: اقدام چهارم پیگیری اینكه آیا نشانه ای از خطر جهت مبتلاشدن به پوكی استخوان وجود دارد یا نه؟ مثلا سابقه شكستگی استخوان بر اثر صدمات و یا زمین خوردن ملایم، یائسگی زودرس (زیر ۴۵ سال)، شكستگی لگن در خانواده، بیماری هایی چون دیابت و روماتوئید آرتریت و بعضی از بیماری های گوارشی، مصرف داروهای كورتونی و ضد تشنج و داروهای بیماری های تیروئید، كوتاهی قد و لاغری مفرط از مهم ترین نشانه های خطر مبتلاشدن به پوكی هستند.
بنابر اعلام دبیرخانه انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران، وی بیان داشت: اقدام پنجم پیش گیری از زمین خوردن و تشخیص و درمان بموقع پوكی استخوان با ویزیت پزشك و انجام سنجش تراكم استخوان است.
وی در مورد برگزاری پنجمین سمپوزیوم تازه های پوكی استخوان نیز اظهار داشت: پنجمین سمپوزیوم تازه های پوكی استخوان به همت انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران و با همكاری واحد توسعه پژوهش های بالینی بیمارستان شهید مدرس (سعادت آباد) تهران در تاریخ جمعه سوم آبانماه برگزار می گردد.

منبع: