وزیر بهداشت اعلام كرد واردات یك آمپول به اسم پودر كاكائو، نقص در سامانه تی تك

به گزارش آنی غذا وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه شفاف سازی در سازمان غذا و دارو و سایر زیرمجموعه های وزارت بهداشت و با تاكید بر اینكه بزرگ ترین اولویتم در ˮداروˮ، حذف ˮرانتˮ است، اظهار داشت: سامانه تی تك همچنان نواقصی دارد و بعنوان مثال یك كاربر توانسته آمپول تستوسترون را بعنوان پودر نارگیل و پودر كاكائو به كشور وارد كند.
به گزارش آنی غذا به نقل از ایسنا، دكتر سعید نمكی با حضور در كارخانه داروسازی بهستان در شهرك صنعتی كاوه ضمن تشكر از این گروه اظهار داشت: در كشورهایی مانند كشور ما كار كردن با بروكراسی های نفس گیر مانند راه رفتن بر روی تردمیل می ماند؛ تا بخواهیم به نقطه قابل توجهی برسیم، زمان زیادی صرف می شود. البته بنده شاهد فعالیت های گروه های داروسازی هستم و همواره از شما حمایت می كنم.
بزرگ ترین اولویتم در “دارو، حذف “رانت” استوی اضافه كرد: روز اولی كه به وزارت بهداشت آمدم تمام تجربه خودم را بعنوان یك معلم و كسی كه در سازمان برنامه و بودجه فعالیت های زیادی انجام داده، به وزارت بهداشت آوردم. از روز اول بزرگ ترین اولویت من در حوزه دارو حذف “رانت” بود. بنده هیچ گوشه ای از صنعت را در حوزه داروسازی مقصر نشناختم و با شناختی كه از بدنه داروسازی كشور داشتم می گویم كه هیچ گاه بعد از انقلاب یك فرد غیرداروساز رئیس سازمان غذا و دارو نبوده است و آن اتفاقاتی كه افتاده، متوجه سازمان غذا و داروست.
نمكی اضافه كرد: زمانی كه من حرف از امضاهای طلایی در این سازمان زدم، گروه هایی به من حمله كردند. من می دانم حمله های صورت گرفته از جانب كسانی بود كه در حال استفاده از “رانت” بودند. باید بگویم در سازمان غذا و دارو اتفاقات تلخ كم پیش نیامده است. این اتفاقات از نظام قیمت گذاری، تولید، توزیع و غیره تا سایر موارد پیشرفت داشته است؛ چونكه هیچ ضابطه قدرتمند عدالت محوری در این زمینه فعال نبود.
سامانه تی تك هنوز ناقص استوزیر بهداشت در ادامه با انتقاد از نوع كاركرد سامانه تی تك اظهار داشت: گرچه این سامانه زیرساخت خوبی برای شفافیت بود، اما هیچگاه به سمت شفافیت حركت نكرده است. حتی هم اكنون كه با شما صحبت می كنم همچنان این سامانه دارای نواقصی هست. بعنوان مثال یك كاربر در سامانه تی تك توانسته بود آمپول تستسترون را بعنوان پودر نارگیل و پودر كاكائو به كشور وارد كند و یا یك خانم دكتر در این سامانه در ۱۹ قسمت مسوول فنی شناخته شده بود بدون اینكه این سامانه خطا دهد.
عده ای از حرف هایم ترسیدند و بلوا كردندوی اضافه كرد: عده ای بعد از حرف های من ترسیدند و بلوا كردند كه وزیر با این افراد شراكت دارد؛ در حالیكه صراحتا اعلام می كنم وزیر بهداشت شما كاسه لیس نیست. بنده اگر می خواستم اقدامات رانت جویانه انجام دهم می توانستم مبادرت به تاسیس كارخانه های مختلف و رانت جویی های دیگر كنم. خوشحالم كه وقتی چوب را برمی داری، عده ای كه خطا كرده اند كار دست شان می آید. تا زمانی كه مسئله “رانت” در حوزه داروسازی كشور برطرف نشود، مشكل باقی خواهد ماند؛ چونكه هیچ سرمایه گذاری جرات نمی كند در كشوری كه امكان حفظ سرمایه اش وجود ندارد و پرریسك تلقی می شود، سرمایه گذاری كند. نباید ساز و كار كشور بگونه ای باشد كه سرمایه سرمایه گذار با تغییر وزیر و كابینه به خطر افتد.
تخلف شود، گذشت نمی كنموی اضافه كرد: در حوزه تخلفات دارویی نیاز به یك سامانه به روز با زیرساخت های سامانه تی تك داریم. باید واقع بین باشیم. بنده به دكتر شانه ساز هم گفته ام اگر تخلفی صورت گیرد بنده به هیچ عنوان گذشت نخواهم كرد. حتی اگر در دنیا متوجه تخلف شما نشوند، در آخرت شما باید پاسخگوی من باشید.
سلامت مردم شوخی بردار نیستوزیر بهداشت افزود: در این میدان هر كسی كه پاكیزه تر است، باید فعالیت كند. سلامت مردم به هیچ عنوان برای من شوخی بردار نیست. من نه اجازه رانت به واردات دارو و نه اجازه رانت به تولید داخلی می دهم.
تخلفات به قوه قضاییه اعلام شدوی اضافه كرد: بعد از اصلاح سامانه، تصمیم به برخورد با سایر تخلف های صورت گرفته، داشتیم و تمام تخلفات را به قوه قضاییه گزارش كردم. من در ارتباط با بیت المال حتی با فرزند خودم هم شوخی ندارم. البته باید بگویم به هیچ عنوان كینه و حسد را در دل خود راه نمی دهم. روزی پرونده ای از جانب شخصی كه ضد من اقداماتی من انجام داده بود، به وزارتخانه آمد. بنده تاكید كردم به هیچ عنوان نباید با نیت قبلی به این پرونده رسیدگی شود.
وزیر بهداشت در ادامه در مورد شروع به كار سامانه های نظارتی در حوزه دارو، اظهار داشت: نمی توانیم سامانه درست راه اندازی كرده و به دست انسان نادرست دهیم. این مورد مانند آن می ماند كه چرتكه را از دزد گرفته و كامپیوتر به دست او دهیم. همواره تاكید كرده ام كه هوشمندسازی سبب عاری شدن از آلودگی نمی گردد و ما احتیاج به انسان سالم داریم. انسانی كه توسعه یافته باشد، دروغ نمی گوید، مالیاتش را انكار نمی كند، HIV نمی گیرد و…
اقدام درباره رسیدگی به تخلفات تجهیزات پزشكیوی در ادامه در مورد تخلفات صورت گرفته در تجهیزات پزشكی هم اظهار داشت: در این عرصه هم تخلفات زیادی صورت می گرفت كه تا آخر ماه جاری اقدامات لازم در این خصوص اجرا خواهد شد.
شخصا تخلفات گزارش شده را پیگیری می كنمنمكی افزود: هرگونه بی عدالتی از راه سامانه ۱۹۰ به اطلاع ما می رسد و من شخصا آنرا پیگیری می كنم. اولویت اول ما در سازمان غذا و دارو پیش رفتن به سمت روند تولید دارو است. سال قبل ۲۲ هزار میلیارد تومان هزینه بازار دارویی كشور بود كه از این رقم سه درصد به واردات اختصاص می یافت و متاسفانه همین سه درصد حدود ۳۰ درصد از ارزش بازار دارویی كشور را شامل می شد. همینطور ۹۷ درصد هزینه ها هم مربوط به داروهای داخلی بود كه ۷۰ درصد هزینه ریالی در كشور را شامل می شد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به این كه ۱.۲ GDP كشور را صنایع دارویی می سازند، افزود: از نظر پرداخت های بیمه ای هزینه های بالایی شامل داروها می شود. بالای ۵۰ درصد از پرداخت وجه دارو از جیب بیمار است.
وی اضافه كرد: امروزه با وجود شركت های دانش بنیان دیگر روا نیست تا پول تفاوت برند در دارو را به دارویی اختصاص بدهند كه دانش فنی متمایزی نسبت به داخل در آن دیده نمی گردد. صراحتا اعلام می كنم هیچ كمپانی تولید داروی اروپایی وجود ندارد كه مواد اولیه را خودش تولید نماید. اغلب این كمپانی ها مواد اولیه خویش را از كشور چین وارد می كنند.
حمایت تمام قد از تولیدات داخلیوزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در ادامه با تاكید بر این كه تولید كننده داخلی برای تامین مواد اولیه دارویی نباید مظلوم واقع شود، اظهار نمود: نباید داروی متفورمین از خارج از كشور وارد شود و به قیمت گران تر در اختیار بیمار قرار گیرد. بنده همواره حمایت تمام قد خویش را از محصولات داخلی اعلام نموده ام. البته این محصولات باید با قیمت تمام شده معقولی در اختیار مردم قرار گیرد.
وی افزود: صنعت داروسازی كشور با دیرینه قوی خود بطور قطع به یكی از بهترین های منطقه تبدیل خواهد شد. سفارش من به كارخانه های داروسازی داخلی این است كه بیشتر به سمت فَمیلی كمپانی ها بروند؛ چون كه آنها سوگیری خاصی ندارند و بهتر با كشور ما همراهی می كنند.
انقلاب در سازمان انتقال خون؛ بزودیوزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در بخش دیگری از سخنانش نسبت به سازمان انتقال خون هم انتقاداتی بیان كرد و اظهار داشت: تا چند ماه آینده شاهد خواهید بود كه در سازمان انتقال خون هم انقلاب خواهد شد. ما در هر قسمتی كه بگذاریم مردم در راه پاكیزه كار خویش را انجام بدهند، شاهد اقدامات خوبی خواهیم بود.
نمكی در انتها اظهار نمود: خوشبختانه در این هفته ما موفق به دریافت گواهینامه حذف سرخك از كشور از جانب سازمان بهداشت جهانی شده ایم و این با عنایت به موقعیت مهاجرپذیر كشور ما بسیار مبحث خوشحال كننده ای است.